Den här frågan har säkert varit upp tidigare men ska köpa tre nya Cornelisfat så jag har totalt fyra. Tänkte köpa en co2 manifold till dessa.
Behöver jag se trycket i varje fat eller räcker det att ha koll på fatet som ska kolsyras?
Tänkte typ den här lösningen fast med fyra fat. http://www.backfire.se/index.php/bryggs ... lika-tryck
Eller ska man köpa en regulator för varje fat?
Co2 manifold
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Co2 manifold
Det beror på hur du tänkt använda dina fat. Jag har 6 fat och en regulator som jag delat slangen till två med hjälp av ett metall-T och slangklämmor (ger samma tryck), något som jag dock sällan använder eftersom jag snabbkolsyresätter (skakmetoden). Jag skakar i önskat tryck i fatet och låter kolsyran absorberas ett dygn. Sen börjar jag tappa från fatet, eventuellt släpper jag lite övertryck. När det börjar sippra lite långsamt fråm ett visst fat så pyttsar jag i 0,5-1 bar i 20 sek. Sen kan jag dricka 5-7 liter till utan problem. Tycker inte kolsyrehalten i ölen sjunker nämnvärt under denna tid. Jag har alltså inte kolsyra påkopplat när jag dricker från fatet.
Om någon har något negativt att säga om denna metod är jag idel öra men jag tycker det fungerar bra och jag slipper koppla ihop en massa fat, slipper risken för lekage, kan ha faten på olika ställen.
Om någon har något negativt att säga om denna metod är jag idel öra men jag tycker det fungerar bra och jag slipper koppla ihop en massa fat, slipper risken för lekage, kan ha faten på olika ställen.
Re: Co2 manifold
Det är sant att risken för att tömma kolsyran ökar. Har nyss börjat med fat och hittills enbart kolsyrat "långsamt". Kanske det räcker med en extra regulator från manifolden till fatet som ska kolsyras och ha samma serveringstryck på övriga. Eventuellt stänga av när man inte dricker