Klon-träff i Stockholm
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Klon-träff i Stockholm
Hej!
Vi på Hembryggaren har planer på att i höst genomföra en träff tillsammans med ett bryggeri i Stockholm om att klona öl. Vår tanke är att i #3 ge ett recept med brygginstruktioner och sedan synas på bryggeriet några månader senare med ett stort gäng hembryggare som alla bryggt samma öl. Där kan vi jämföra med varandra och bryggeriets original samt diskutera vad som gör skillnaderna.
Skulle någon vara intresserad av det? Några tankar kring hur vi bör lägga upp det eller önskemål om hur det bör genomföras?
Vi på Hembryggaren har planer på att i höst genomföra en träff tillsammans med ett bryggeri i Stockholm om att klona öl. Vår tanke är att i #3 ge ett recept med brygginstruktioner och sedan synas på bryggeriet några månader senare med ett stort gäng hembryggare som alla bryggt samma öl. Där kan vi jämföra med varandra och bryggeriets original samt diskutera vad som gör skillnaderna.
Skulle någon vara intresserad av det? Några tankar kring hur vi bör lägga upp det eller önskemål om hur det bör genomföras?
Re: Klon-träff i Stockholm
Det låter som en fantastisk idé! Det vore både roligt och lärorikt. Se till att få ut receptet i god tid så inte bryggeributikerna får slut på någon viktig ingrediens samt så att man hinner planera in bryggningen i schemat.
Kul idé! 
- Smancho
- Torrhumlare

- Kontakt:
låter kul!
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Låter skitkul!
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Låter kul. Jobbigt att det är i Stockholm bara 
-
Pulsatorius
- Torrhumlare

- t_m_jansson
- Torrhumlare

Ball ide, vad sägs om PangPang?
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Det är en jätterolig ide'.
Utöver Pang Pang så vore Nya Carnegiebryggeriet värt att fråga.
Utöver Pang Pang så vore Nya Carnegiebryggeriet värt att fråga.
- Henric megen
- Helmaltsbryggare

Låter kul. Dock måste det ju såklart vara i en lokal som inte har serveringstillstånd. Men detdär har ju såklart shbf koll på redan.
Längtar efter nästa nummer av hembryggaren... Får man någon hint angående öltyp! Lageröl, bw, suröl eller imp Stout misstänker jag att det inte blir. Klon på ett kommersiellt öl eller en SM-vinnare kanske?
Då är det mesta klart! Vi kör den 4 december på Nya Carnegiebryggeriet, tillsammans kommer vi göra en klon på deras Amber Ale. Vi har plats för 30 personer. Mer info kommer snart!
Välkomna på Klon-träff!
Den 4 december kommer 30 hembryggare som har bryggt samma öl att träffas i Stockholm. I samarbete med Nya Carnegiebryggeriet håller SHBF och Hembryggaren en klon-träff, där vi utforskar vad som påverkar ölen under bryggandet. Beställ ingredienserna i receptet, brygg ölen och träffa oss på Nya Carnegiebryggeriet tillsammans med andra som har klonat samma öl!
Vad påverkar smaken på ett öl? Hur mycket bestäms av receptet och hur mycket bidrar bryggtekniken? Genom att upp till 30 personer brygger samma öl på olika bryggverk och med olika metoder kan vi jämföra smaker, tekniker och idéer. Under träffen kommer vi, utöver att smaka och jämföra varandras öl, också ha ett samtal om bryggteknik och receptskapande med Anders Wendler, bryggare på Nya Carnegiebryggeriet och vinnare på hembryggar-SM 2013.
Ölen som ska klonas är Nya Carnegiebryggeriets Amber Ale. Det är en amber ale bryggd på fyra sorters malt och två sorters humle (se receptet här bredvid). I samband med träffen har bryggarna på Nya Carnegiebryggeriet erbjudit sig att ta emot en flaska från varje hembryggare och ge kommentarer på ölen. Man kommer också att utse bästa klon.
Ta chansen att lära dig mer om hembryggning och träffa andra hembryggare! Anmäl dig genom att skicka ett mejl till redaktionen@shbf.se. Antalet bryggare är begränsat till 30.
Var: Nya Carnegiebryggeriet, Ljusslingan 15, Hammarby Sjöstad, Stockholm.
När: 4 december 18-22, samtalen startar 19.
Vad krävs: Minst 2 liter öl, helst i flaskor.
Kostnad: Gratis, max 30 anmälda.
Anmälan: Mejla redaktionen@shbf.se
Nya Carnegiebryggeriets Amber Ale
Malt % För 20 liter (72% eff)
Maris Otter (Crisp)* 85% 3,6 kg
Crystal Malt (Thomas Fawcett) 7% 0.3 kg
Melanoidin (Weyermann) 7% 0.3 kg
Amber Malt (Crisp)* 1% 0.04 kg
* Nya Carnegiebryggeriet brygger på Maris Otter och Amber malt från Crisp Malting. Crisp finns på MaltMagnus men kan ersättas av till exempel Thomas Fawcetts malt, som finns hos Humlegården och andra leverantörer.
Humle Andel Alfasyra För 20 liter
Perle (60 min) 1 g/l 4,6% 20 g
Perle (30 min) 1 g/l 4,6% 20 g
Fuggles (1 min) 1.45g/l 5,4% 29 g
Jäst
London ESB (Wyeast 1968)
Vatten
Källa: Stockholm/Norsborg
Salter: 1g CaSO4/kg malt och 0,2g CaCl2/kg malt
Mäskning
Proteinrast 50 grader, 10 min
Försockringsrast 66 grader, 60 min
Utmäskning 76 grader
Vörtkokning
60 min
Specifikation
OG :1047
FG: 1010
Alkohol: 4.8 %
IBU: 20
EBC: 25
Välkomna den 4 december!
Den 4 december kommer 30 hembryggare som har bryggt samma öl att träffas i Stockholm. I samarbete med Nya Carnegiebryggeriet håller SHBF och Hembryggaren en klon-träff, där vi utforskar vad som påverkar ölen under bryggandet. Beställ ingredienserna i receptet, brygg ölen och träffa oss på Nya Carnegiebryggeriet tillsammans med andra som har klonat samma öl!
Vad påverkar smaken på ett öl? Hur mycket bestäms av receptet och hur mycket bidrar bryggtekniken? Genom att upp till 30 personer brygger samma öl på olika bryggverk och med olika metoder kan vi jämföra smaker, tekniker och idéer. Under träffen kommer vi, utöver att smaka och jämföra varandras öl, också ha ett samtal om bryggteknik och receptskapande med Anders Wendler, bryggare på Nya Carnegiebryggeriet och vinnare på hembryggar-SM 2013.
Ölen som ska klonas är Nya Carnegiebryggeriets Amber Ale. Det är en amber ale bryggd på fyra sorters malt och två sorters humle (se receptet här bredvid). I samband med träffen har bryggarna på Nya Carnegiebryggeriet erbjudit sig att ta emot en flaska från varje hembryggare och ge kommentarer på ölen. Man kommer också att utse bästa klon.
Ta chansen att lära dig mer om hembryggning och träffa andra hembryggare! Anmäl dig genom att skicka ett mejl till redaktionen@shbf.se. Antalet bryggare är begränsat till 30.
Var: Nya Carnegiebryggeriet, Ljusslingan 15, Hammarby Sjöstad, Stockholm.
När: 4 december 18-22, samtalen startar 19.
Vad krävs: Minst 2 liter öl, helst i flaskor.
Kostnad: Gratis, max 30 anmälda.
Anmälan: Mejla redaktionen@shbf.se
Nya Carnegiebryggeriets Amber Ale
Malt % För 20 liter (72% eff)
Maris Otter (Crisp)* 85% 3,6 kg
Crystal Malt (Thomas Fawcett) 7% 0.3 kg
Melanoidin (Weyermann) 7% 0.3 kg
Amber Malt (Crisp)* 1% 0.04 kg
* Nya Carnegiebryggeriet brygger på Maris Otter och Amber malt från Crisp Malting. Crisp finns på MaltMagnus men kan ersättas av till exempel Thomas Fawcetts malt, som finns hos Humlegården och andra leverantörer.
Humle Andel Alfasyra För 20 liter
Perle (60 min) 1 g/l 4,6% 20 g
Perle (30 min) 1 g/l 4,6% 20 g
Fuggles (1 min) 1.45g/l 5,4% 29 g
Jäst
London ESB (Wyeast 1968)
Vatten
Källa: Stockholm/Norsborg
Salter: 1g CaSO4/kg malt och 0,2g CaCl2/kg malt
Mäskning
Proteinrast 50 grader, 10 min
Försockringsrast 66 grader, 60 min
Utmäskning 76 grader
Vörtkokning
60 min
Specifikation
OG :1047
FG: 1010
Alkohol: 4.8 %
IBU: 20
EBC: 25
Välkomna den 4 december!
Säg gärna till om ni hittar några oklarheter eller fel här, denna text kommer med i nästa Hembryggaren som går till tryck i nästa vecka.
Är också lite svårt att få "tabellerna" med malt- och humleschema rätt här i forumtråden, hoppas ni kan lista ut hur det ska vara.
Är också lite svårt att få "tabellerna" med malt- och humleschema rätt här i forumtråden, hoppas ni kan lista ut hur det ska vara.
-
beardedrabbitbrewery
- Torrhumlare

- Kontakt:
Re: Sv: Klon-träff i Stockholm
Vilken färg på crystal malten?gedman skrev:Säg gärna till om ni hittar några oklarheter eller fel här, denna text kommer med i nästa Hembryggaren som går till tryck i nästa vecka.
Thomas Fawcett "Crystal Malt" är på 60L/120EBC. Den skiljer sig ganska mycket i smak från tex Weyermanns Caramunich II som också är 60/120, så TF-malten är att rekommendera.
http://shop.humle.se/malt/karamellmalt/ ... t-hel-3-kg
http://shop.humle.se/malt/karamellmalt/ ... t-hel-3-kg