Importera humle från Tyskland
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Importera humle från Tyskland
Hej bryggarvänner. Funderar på att importera humleplantor från eickelmann i Tyskland för att börja odla med. Är det någon som vet om detta är tillåtet med tanke på att import av humle omfattas av ett så kallat växtpass för att få tas in i sverige. Detta växtpass ska tydligen säkerställa att växten är fri från sjukdomar som kan spridas vidare till våran svenska fauna. Har läst på forumet att folk har importerat plantor från eickelmann, men det säger ju inget om ifall det är tillåtet eller ej. Antar att det blir stopp i tullen eller nåt i den stilen. Hursomhelst är jag tacksam för svar.
Re: Importera humle från Tyskland
Om jag hade lyssnat bättre på föreläsningarna hade jag kunnat svara mer precist men du har helt rätt, humle omfattas av växtpass enligt jordbruksverket. Men du kan vara lugn, under rubriken Du ska vara registrerad på denna sida står det "Det finns ingen gränskontroll mellan EU-länderna."
Humle finns inte med på den lista över växtslag som behöver sundhetscertifikat vid import till Sverige från länder utanför EU. Detta kan tolkas som att det inte finns någon risk för att humle ska föra in några karantänskadegörare från tredje land. Eftersom reglerna kring sundhet och spridning av skadegörare ser likadana ut inom hela EU gäller det att plantor som produceras inom gränserna är fria från karantänskadegörare eller andra allvarligare växtpatogener.
Eickelmann skriver själva att de odlar sina plantor i rent substrat och därför bör substratet också vara fritt från patogener.
Humle finns inte med på den lista över växtslag som behöver sundhetscertifikat vid import till Sverige från länder utanför EU. Detta kan tolkas som att det inte finns någon risk för att humle ska föra in några karantänskadegörare från tredje land. Eftersom reglerna kring sundhet och spridning av skadegörare ser likadana ut inom hela EU gäller det att plantor som produceras inom gränserna är fria från karantänskadegörare eller andra allvarligare växtpatogener.
Eickelmann skriver själva att de odlar sina plantor i rent substrat och därför bör substratet också vara fritt från patogener.
Växtpasset är ett dokument som odlaren/exportören ordnar där det står vilka områden som den är godkänd för export till.Finner inte någon anledning till varför humlerhizomer skulle vara belagda med restriktioner för Sverige.
Köper du från en etablerad plantskola finns alla dokument färdiga så det skall inte bli några problem.
Köper du från en etablerad plantskola finns alla dokument färdiga så det skall inte bli några problem.
-
Mattebryggare
- Torrhumlare

Tack för infon. När jag tänker efter så borde leverantören inte skicka något som de inte får exportera till ett visst land.