Mjöd tips

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Mjöd tips

Inlägg av Olle Rönnholm »

Jag tänkte mig på att försöka göra mjöd och det har dykt upp en del frågetecken som jag hoppas man kan få hjälp med att reda ut. Lösa teorier eller fria tankar mottages gärna.

1) Vilken honung ska man använda för ett fruktmjöd och vilket för ett rent honungsbaserad mjöd? Några teorier eller tankar kring detta? Vad är ett rimligt pris får olika honungssorter och var kan man få tag i dessa?

2) Är det vettigt att t.ex. basera hela mjöden på ljunghonung eller är det bara slöseri? Har ngn prövat att t.ex första tillsätta klöverhonung och sedan efter ett tag tillsätta en mörkare och mer aromatisk?

3) Har fått för mig att det finns grovsilad honung som sedan finsilas. Vad försvinner egentligen i finsilningen? Kan det vara en poäng med att använda grovsilad istället, t.ex. förändras pollen halten m.m. och är det bra/dåligt? Hur påverkas resultatet av silningsgraden?

4) Tänkte använda jästen: Dry Mead (Wyeast 4632). Vilket OG ska man sikta på och vilket FG kan man förvänta sig om man vill att mjöden ska vara på högst 9-10%.

5) Vad är syftet med att man tillsätter humle? Dvs är syftet beska och/eller konservering? Om syftet är beska vilket IBU ska man sikta på och hur får man den att isomerisera om man inte kokar honungen?

6) Hur mycket jästnäring ska man tillsätta?

7) Kan mjöden lagras i vanlig jäshink eller måste man byta till betterbottle/glasdamejeanne?

8) Är det ngn som prövat att tillsätta askorbinsyra?
nagelfar
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Mjöd tips

Inlägg av nagelfar »

Jag kan nog svara på punkt 3, har inte själv provat att göra mjöd än, men jag har haft bin ;)
Det man silar bort, när man silar honung är egentligen bara vax, som följer med när man slungar honungen. Orsaken till att först grov-sila honungen är förstås för att det ska gå lite fortare, eftersom det blir svårt att sila när silen är full med vax. Som jag minns det så kunde man som biodlare lämna in grovsilad honung, när man sålde den på 60 liters hink, och det sparade man tid på.

När det kommer till humle frågan så är det som i öl, en krydda. Hur mycket du vill ha beror ju helt på dina egna preferenser. Om du inte vill koka så kan du ju möjligtvis göra ett "humle te" och tillsätta. Men själv skulle jag valt att köra ett kok, tror inte man förstör något på det, tror faktiskt det är en bra idé. Men har som sagt inte provat själv.
magnuz
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av magnuz »

Hej,
Jag är biodlare och ölbryggare. Doch har jag inte provat att göra mjöd. Men använder honung i en del av mina ölprojekt.

Här är min input till dina frågor.

När jag använder honung har jag kanske max 20% honung av den totala maltnotan. Och använder honungen för att justera OG och att ge lite karaktär till porter och ESB. Då spelar det förmodligen inte så stor roll vilken honung som används. Dessutom tillsätter jag honungen i slutet på koket.

Kan bara bekräfta Nagelfars kommentar. Steget efter slungning är silning. Och för att så mycket som möjligt av de grova partiklarna (vaxrester mm.) skall försvinna använder biodlaren en grövre sil och därefter en finmaskig sil. Och om biodlren säljer honung till honungsuppköpare, kan denna honung levereras i 28 eller 140 kg kärl. Och grovsilad. Men det är inget som en normal honungskonsument kommer i kontakt med.
Men det finns sannolikt nackdelar med att använda grovsilad honung. Om du tänker koka honugnsblandningen, kommer vaxpartiklarna att smälta. Det blir sannolikt knöligt att göra rent efteråt. Om du bara löser upp honungen i vatten, flyter vaxpartiklarna upp till ytan. Och då kanske du kan skumma bort böset. Alternativt så kan du sila allt genom en saftsil. Min slutsats är: köp du vanlig "färdig" honung.
Om du inte känner till någon biodlare i ditt närområde, ta kontakt med närmaste lokala biodlraförening. Du hittar dom här: http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/4/1/.
Fördelen med att prata med producenten direkt är att du kan fråga hur han/hon hanterar/producerar sin honung. Du kan förmodligen också köpa honung i större förpackningar. Du kommer förmodligen undan billigare.
Vilken typ av honung som används har jag ingen erfarenhet av. Men om biodlaren kan kategorisera sin honung, så kallad sorthonung så är sannolikheten att denna honung säljs i mindre förpackningar. Då går det att ta ut ett högre pris:)

I någon av SHBF:s tidskrift i år finns det en bra artikel om mjöd och braggot bryggning. Om du inte har den, finns den säkert på biblioteket.

/Magnus
jesperadamsson
Nybryggare
Nybryggare
Kontakt:

Mjöd tips

Inlägg av jesperadamsson »

Jag har gjort några mjöder så jag försöker svara utifrån vad jag listat ut själv och vad jag läst mig till..
1. Fruktmjöd- jag antar att du menar ett melomel nu, de smaksätts inte utifrån honungen främst utan ifrån de frukter man tillsätter (man kan tillsätta frukt innan första omtappningen och andra. Mitt intryck är dock att man får mest fruktsmak om man gör det i andra fasen. Rent honungsmjöd..tja försök hitta en bra biodlare (det gäller överhuvudtaget, köp direkt från odlaren-det blir nog någon tia billigare framförallt så kan du köpa större mängder utan att ha tusen 700 gr burkar i glas att diska ur)
2. Ja :) varför inte, dock varnar vissa mjödboksförfattare för att ljungens smak tar rätt lång tid att balanseras i lagringen.
3. Bin och biodlare gillar inte vatten i honungen, de gillar båda sockret. Vi som gör mjöd ogillar vaxrester i honungen (sockret gillar vi såklart) det kan påverka smak och utseende. Det är viktigare för dig att honungen är fri från vaxrester än att den har en hög sockerhalt, du ska ju ändå späda den med vatten så att säga och är OG för låg..mer honung.
4. Den funkar säkert bra, jag använder Lalvin D47 torrjäst. Sikta på 1085-1090 i OG låt det jäsa till 1015 i FG så hamnar du däromkring.
5. Beska. Konservering behöver du inte tänka på. Honung i sig har ett bäst före datum på några tusen år. Helt ärligt så hade jag inte alls tillsatt någon humle alls. Det är inte öl, det är mjöd.
6. Bra fråga, jag brukar tillsätta 20-30 russin per 10 liter när jag sätter satsen, fyller på med 1 krm jästnärsalt när jästen mumsat ner en tredjedel av Og dvs om vi tittar på fråga 4, runt 1055-1060, sen en till runt 1030. Varför? Jo honung innehåller väteperoxid, det är därför det håller sig en evighet (därav ingen humle om man inte vill ha beskan) väteperoxid gör livet svårt för din jäst dock så därför kan den behöva lite extra kärlek. Tillsätter du frukt i din primära så behöver du inte oroa dig, jästen tar näringen därifrån då.
7. Så länge jäsningen pågår kan du ha det i hink men om den är klar så vill du nog förvara den på ett sätt där så lite yta mjöd som möjligt kommer i kontakt med syre.
8. Nej, men jag vill gärna få reda på varför du funderar på det.

Sent from my iPad using Tapatalk
Using Tapatalk
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

jesperadamsson skrev: 8. Nej, men jag vill gärna få reda på varför du funderar på det.
Fungerar som en antioxidant, var vanligt i öl förr innan hysterin att alla tillsatser är av ondo. Gissar på att det är därför Olle vill veta om någon provat.
jesperadamsson
Nybryggare
Nybryggare
Kontakt:

Inlägg av jesperadamsson »

Ok, tack- för min del räcker det fint med insektsregurgiterad och dehydrerad nektar isf :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Using Tapatalk
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Tack för tipsen! Att det kunde var bivax kvar efter grovsilning låter som något man behöver tänka på

http://www.shenet.se/ravaror/bivax.html stod det följande:
"Apotekare i mitten av 1800 apotekare beklagade sig över de varierande smältpunkter som uppgavs för bivax. Från 1800-talets mitt fram till sekelskiftet 1900 uppgavs smältpunkten för blekt som oblekt vara 64-65°. Lägre smältpunkter misstänkte man berodde på utblandning. Idag uppges smältpunkter på 61-65°."

Så det kanske kan fungera ändå om man försiktigt löser upp honungen i bara ca 30-35 grader. Funderar på om det förutom för plånboken även kan vara fördelaktigt för smaken och/eller jästen (med grovsilad honung) då det skulle kunna vara kvar mer mineral och proteiner från pollenet?

Jo p.g.a. långlagringen var det främst (men inte bara) den antioxidativa effekten jag var ute efter, men vill samtidigt inte påverka smaken negativt, därav funderingen på om C-vitaminen ger smak till mjöden?
Samt om man efter jäsning vill tillsätta någon syra så kanske man skulle kunna tillsätta askorbinsyra istället (eller som ett komplement till citronsyra/fruktsyra? Dvs hur mycket C-vitamin behövs för den antioxidativa effekten (när mjöden inte karboniseras med flaskjäsning och denna (partiella…?) förbrukning av syre uteblir) och hur mycket skulle kunna behövas för syrasmaken?
Olle Rönnholm
Delmäskare
Delmäskare

Hittade nu på http://www.midwestsupplies.com/ascorbic-acid.html hur mkt de rekommenderar att man kan ha i öl för den antioxidativa effekten dvs Add 1 teaspoon per 5 - 6 gallon batch at bottling time.
Skriv svar