Kylning för jäskammare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Kylning för jäskammare

Inlägg av Folk »

En fråga. Jag har byggt ihop en jäskammare av 50mm frigolitskivor. Den funkar utmärkt att värma upp med en lampa. Men jag skulle vilja hålla en stadig kyla också.

Jag har en kyl, men den är nästan alltid upptagen av corneliusfat eller av något som ska kallkrashas. Både kyl och jäskammare styrs via en STC-1000 (som jag flyttar på vid behov)

Nu har jag surfat runt lite och fastnat på ghettolösningen "Lock från elektrisk kylbox". Tanken är då att göra ett hål i jäskammaren o pilla dit locket. Skulle detta räcka för att hålla kylan nere kring 16-17 grader tror ni? Temperaturen på utsidan varierar mellan 17-20 ungefär. Är det någon som testat? Blir det mycket droppande kondens?

Andra tankar:
Datorfläktar + is (nja, jag vill inte springa o byta känner jag)
Endast fläkt in, alt. dator PSU (Nej den tror jag inte på)
Beställa Peltierelement med tillbehör utomrikes (Helst skulle jag vilja bygga med billiga grejjer ala Biltema etc)

Bild på boxen:
Bild
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Kylning för jäskammare

Inlägg av Brewsnail »

De elektriska kylväskor jag testat har varit dåliga på att kyla ner saker, men bra på att hålla kylan. Så kanske i kombination med en laddning is?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej,

har precis installerat ett Peltier baserat kylsystem I min jäskammare (innermått har ag för mig är ca. 0,5 * 0,55 * 0,85 meter)

Slaktade en sån här; https://www.jula.se/minikylskap-12-230v-46l-604102 (köpte den på Tradera för 300 kr)

Med denna setup verkar jag utan hjälp från is kyla ner 22 liter 4 grader jmf. mot tempraturen I garaget (där den står) Men då jag precis satt igång den vill jag inte uttala mig för tvärsäkert dock, men det tycks funka som jag vill.

Rent effektmässigt (watt) tycks den motsvara en "kylbox" som typ denna http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... nformation Dock så tror jag effektiviteten på den jag har är högre då den har ett mer rejält (dubbla fläktar, stort kylfläns) sätt att bli av med värmen på "utsidan" (vilket är nyckeln för dessa systems effektivtet)

Så min gissning är att en "kylbox" är lite för klen (om du inte byter till en större kylfläns och batter fläktar än vad dessa kylboxar normalt sett har)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Kylväskan kan ju användas för att värma också, helt klart nåt jag ska fundera på
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Brewsnail skrev:Kylväskan kan ju användas för att värma också, helt klart nåt jag ska fundera på
Alla Peltier element har den funktionen. En varm och en kall sida, när man vänder polariseringen blir den kalla sidan varm och tvärt om.

Däremot så bör man undvika snabba omslag (mellan värme och kyla) då det tydligen påverkar livslängden på elementet negativt.

Vill även understryka det jag skrev tidigare; jag tror att en "Peltier Kylväska" är för dålig på att leda bort värmen för att kylningen skall vara tillräckligt effektiv för att sänka 25 liter öl 4 grader.
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Ah, sänkt pris på kylväskan på Kjelle. Då kan det vara värt att testa iallafall.

Jag tror inte heller på möjligheten att kyla 22 liter effektivt med kylväskelock. Mitt behov kretsar kring att hålla tempen runt 17-18. Rummet som jäskammaren står i brukar sällan stiga över 19, så det kanske kan gå om man pitchar jästen lågt.

För tillfället fick jag flytta ur faten ur kylen och jäsa i den istället. Byggde till en extra setup med taklampa+folie+datorfläkt och kan hålla tempen väldigt stadigt. Se 7-dagarsgraf här: https://xively.com/feeds/202555682

Får nöja mig med att dricka skummiga lite för varm öl under tiden.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ceder skrev:
Alla Peltier element har den funktionen. En varm och en kall sida, när man vänder polariseringen blir den kalla sidan varm och tvärt om.

Däremot så bör man undvika snabba omslag (mellan värme och kyla) då det tydligen påverkar livslängden på elementet negativt.

Vill även understryka det jag skrev tidigare; jag tror att en "Peltier Kylväska" är för dålig på att leda bort värmen för att kylningen skall vara tillräckligt effektiv för att sänka 25 liter öl 4 grader.
Nej, men jag funderar på om den inte är bra som värmeelement i en kyl, eftersom den har en fläkt redan
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Brewsnail: Aha, du tänkte så :) Jo, det borde fungera utmärkt.
Skriv svar