Axels presentation och bryggeri

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Axels presentation och bryggeri

Inlägg av axelg89 »

Hej alla glada bryggare!

Har hängt här ett bra tag och läst och grubblat men den första bryggningen närmar sig nu och jag hoppas därför få lite input. Jag är 24 år och bor i Stockholm (men pendlar till Tranås om helger), pluggar på KTH om dagarna och har hela mitt liv tyckt om tekniska utmaningar. Har ett brinnande intresse för fordon och garaget är fullt av bilar som kräver långt mycket mer uppmärksamhet än vad man hinner med (http://www.garaget.org/axelg89).

Mitt hembryggeri har varit aktivt som extraktbryggeri lite till och från genom åren men har nu bestämt mig för att ta steget in i helmaltsbryggningen. Började därför med att läsa John Palmers bok "How to Brew" för att få koll på grunderna och har sedan läst mycket här på forumet. Har även inskaffat mig kittel och en pvv som skall få smaka vört snart:

Bild

Bild

Har även bestämt mig för att nu ta steget till fat då jag ledsnat lite på flaskorna (tvätten men även bottensatsen) och köpt in 2 corneliusfat som skall användas.

Nu planeras första bryggningen som för enkelhetens skull blir en BIAB (skall senare ordna falskbotten mm men det får vänta lite). Tänkte mig en American Pale ale som skall drickas på en hamburgerfest i början av maj (10 maj). Vill ha en öl med humlig karraktär, inte för bitter och med en ljus och fräsch färg och lagom styrka. Gjorde upp ett recept i Beersmith och vill gärna ha lite erfarenheter och synpunkter:

Batch size: 20L

Malt
- 5 kg krossad pale ale malt (http://shop.humle.se/malt/basmalt/pale- ... ossad-5-kg)
- 0.5 kg Caraamber som jag tänkte krossa med kökshandduk och kavel (http://shop.humle.se/malt/karamellmalt/ ... n-hel-1-kg)

Humle
-100g Cascade 5.5% fördelat: 40g (40 min), 60g (20 min)

Jäst
- Mangrove Jack's M44 (http://shop.humle.se/jast/alejast/aleja ... s-m44-10-g)

Mäskning
33.61L à 68 grader --> 64 grader i 90 min
Mash out 76 grader i 10 min

Kokning
60 min med 2 humlegivor enligt ovan

Jäsning
enstegsjäsning i 20-21 grader (rumstemp) under 2.5 veckor

Kolsyra
Kolsyras till 2.3 under drygt 2 veckor innan den dricks.

Hur låter det? Beersmith säger 40 IBUs, 14.8 EBC, 6.2 est alc %.

Hoppas på lite feedback och tänkte sedan hålla tråden uppdaterad allteftersom bryggningen och uppdateringen av utrustningen fortlöper...

Med vänlig hälsning
Axel
klas
Nybryggare
Nybryggare

Re: Axels presentation och bryggeri

Inlägg av klas »

Hej Axel.

Bryggningen brukar den ske i Stockholm eller Tranås?
Anledningen till att jag frågar är att jag själv bor i Tranås.

//Klas
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av axelg89 »

klas skrev:Hej Axel.

Bryggningen brukar den ske i Stockholm eller Tranås?
Anledningen till att jag frågar är att jag själv bor i Tranås.

//Klas
Hej Klas,

Bryggningen brukar ske i Sthlm, har dock garaget och verkstaden i Tranås så bilarna och mina projekt med att utveckla utrustningen görs där nere.

Mvh
Axel
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av axelg89 »

Inga synpunkter på receptet ovan?
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

Jag skulle lägga humlegivorna annorlunda. Du kommer inte få så mycket arom med endast 40- och 20-minutersgivor. Släng i lite beskhumle i 60 minuter och sedan arom/smak vid 15 och 5 minuter innan kokslut samt en hel del någon minut efter du tagit av ölet från plattan. Slutligen skulle jag torrhumla lite också. 100 gram på 19 liter blir inte väldigt humligt, men antagligen gott. Jag skulle nog köra på runt 150 gram totalt.
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av axelg89 »

VsX skrev:Jag skulle lägga humlegivorna annorlunda. Du kommer inte få så mycket arom med endast 40- och 20-minutersgivor. Släng i lite beskhumle i 60 minuter och sedan arom/smak vid 15 och 5 minuter innan kokslut samt en hel del någon minut efter du tagit av ölet från plattan. Slutligen skulle jag torrhumla lite också. 100 gram på 19 liter blir inte väldigt humligt, men antagligen gott. Jag skulle nog köra på runt 150 gram totalt.
Tack för det!

Ändrade i beersmith och la till 30g i torrhumling (under jäsning), och la 40g Cascade vid 5 min samt 30g vid 15 min. La även till 25g Centennial vid 60 min. Lagom? Vill gärna hålla mig under 45 IBU...
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av axelg89 »

Då var en större beställning lagd från humle 8)
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av axelg89 »

Då vart alla de sista sakerna inköpta i veckan och igår gick min första helmaltbryggning av stapeln! Allt gick som planerat och min största farhåga är absolut oxidering då jag tyckte det var väldigt svårt att minimera syreinförseln i vörten men hoppas det gick vägen. Vörten smakade iaf riktigt bra då den hamnade i jästunnan så det bådar ju gott. Fick ett SG på 1.43 vs receptets 1.46 och ett og om 1.59 precis enligt recept. So far so good helt enkelt. Nu puttrar det fint ur jäsröret :D

Tror jag låter bilderna förklara resten..

Började med att hämta upp den sista delen i mitt system från Posten
Bild

Tog sedan och radade upp hela min utrustning för att få en liten bild av mängden
Bild

Nu var det dags att få dit denna
Bild

Tillverkade en packning av en muffinsform i silikon enligt tips från forumet
Bild

Och märkte ut samt borrade hålet
Bild

Efter 3 försök där packningen gled åt sidan var kranen äntligen tät
Bild

Klippte därefter ut en isolering ur ett liggunderlag. Kan rekommendera att såga hela rullen till rätt höjd direkt
Bild

Brew-time! Karamellmalten krossades med kavel
Bild

Mäskningen under gång, 65 konstanta grader. Handdukar för extra isolering
Bild

Sedan kokades mäsken upp
Bild

När koket var klart blev det en whirlpool och sedan uppställning för att få 3 nivåer. En för vörten, en för pvv och en för jäshinken.
Bild

Nya fina silikonslangar
Bild

Kylde larvigt bra och reglerade flödet så att vörten ner i hinken höll 23-24 grader konstant. Tappningen gick på under 15 min
Bild

Blev prick 20L trotts att varken BIAB påsen eller humlepåsarna kramades ur ordentligt
Bild

Bryggdagboken :)
Bild

Många bilder blev det :) Nu jäser det som sagt fint här och har några frågor som jag skulle vilja ha svar på...
1. Det står ofta att jäshinken skall stå tyst och mörkt. Hur viktigt är detta? Bor ju i en etta och tycker om rock så kombinationen tyst och mörkt är lite svår för mig. Naturligtvis står inte hinken i solljus men skadar dagsljuset? Ljudet?

2. Hade ju tänkt använda de återstående 50g cascade till torrhumling. Nu inser jag att jag inte har en aning om hur länge jag borde torrhumla? När humlet bör läggas ner? Och undrar även om jag hanterat den humlen som är kvar sanitärt nog för att våga släppa ner den i vörten...

Det var allt för denna gång, nu ska jag klura på hur mitt kylskåp skall byggas om :)
Mvh Axel
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Det finns de som spelar musik för jästen, så tyst spelar nog ingen större roll. Mörkt är väldigt viktigt, inte bara solljus som kan skada ölen. Blå våglängder får ämnen från humlen att ombildas till samma kemikalie som skunkar sprutar på irriterande saker.

Du kanske kan ställa jäskärlet i en låda, eller täcka med en huv av liggunderlag eller tyg.
Oscaro
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Axels presentation och bryggeri

Inlägg av Oscaro »

T-shirt över hinken!

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

torrhumla 4-5 dager funkar bra

Syre i vörten innan jästen tillsättts är bara av godo för jäsningen så på den punkten behöver du inte oroa dig

Skickas från min iPhone via Tapatalk
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jazz »

Ser bra ut men jag har ett litet frågetecken kring kranen i grytan.
Är det inte mässingen i den?
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av axelg89 »

Jazz skrev:Ser bra ut men jag har ett litet frågetecken kring kranen i grytan.
Är det inte mässingen i den?
Det är en mycket bra fråga och jo den är nog mässing. Är dock belagd med något och är gjord för sötvatten. Beläggningen skrubbades dock bort en aning vid montering och jag planerar att "bada" den enligt anvisningar för att få bort eventuellt bly inför framtida bryggningar...

Har även sett andra använda denna kran, hur gjorde ni?
Jazz
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jazz »

Biltema släpper en rostfri kulventil nu i april.
Finns i katalogen (s387 art nr:86-0082) men inte på nätet än.
99,90:-
Jag hade satsat på en sån
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Kranen sitter ju utanpå och är bara i kontakt med vört väldigt kort. Det är väl snarare då kopplingen på insidan man bör vara orolig för. Läser man lite på andra forum så verkar många tycka att det är lite skit samma, eftersom det dels är relativt kort tid som vörten är i kontakt med kopplingarna (även de på insidan), dels är så pass lite bly i mässingen ändå. Huruvida det stämmer låter jag dock vara osagt. Vill man vara säker så finns det en liten guide hur man kan tvätta mässingen i How to Brew: http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html.
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Skriv svar