Recept, feedback
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Recept, feedback
Jag tänkte brygga en IPA i helgen och tar gärna emot feedback på det recept jag knåpat ihop i Beersmith.
Type: All Grain
Batch Size: 16.00 l
Boil Size: 19.57 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 17.68 l
Final Bottling Vol: 13.50 l
Fermentation: Ale, Single Stage
Est Original Gravity: 1.062 SG
Est Final Gravity: 1.013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6.4 %
Bitterness: 76.7 IBUs
Est Color: 14.7 EBC
* * *
4.00 kg Pale Ale Malt
0.50 kg Cara Blond
60 min
20.00 g Amarillo
15 min
10.00 g Citra
10.00 g Mosaic
10 min
15.00 g Citra
15.00 g Mosaic
5 min
20.00 g Citra
20.00 g Mosaic
0 min
25.00 g Citra
25.00 g Mosaic

1.0 pkg Safale American #US-05
Torrhumling
30.00 g Citra
30.00 g Mosaic
Vad tror ni?
Type: All Grain
Batch Size: 16.00 l
Boil Size: 19.57 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 17.68 l
Final Bottling Vol: 13.50 l
Fermentation: Ale, Single Stage
* * *
4.00 kg Pale Ale Malt
0.50 kg Cara Blond
60 min
20.00 g Amarillo
15 min
10.00 g Citra
10.00 g Mosaic
10 min
15.00 g Citra
15.00 g Mosaic
5 min
20.00 g Citra
20.00 g Mosaic
0 min
25.00 g Citra
25.00 g Mosaic

1.0 pkg Safale American #US-05
Torrhumling
30.00 g Citra
30.00 g Mosaic
Vad tror ni?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Recept, feedback
Ser bra ut. Jag hade förenklat genom att slå ihop humlen till två givor på slutet tex vid 15 och 0min. Mängd och malten ser bra ut.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Hur mycket smakbidrag kommer amarillon ge när den får agera bitterhumle? Som nybryggare har jag fått för mig att det är en mer utpräglad smak/aromhumle och desutom verkar ju tillgången vara begränsad så jag skulle själv vara lite rädd för att "slösa" bort den...
Frågar enbart av nyfikenhet och att jag inte har så bra koll på humle än. Finns så många sorter som jag fortfarande inte har någon som helst erfarenhet av.
Frågar enbart av nyfikenhet och att jag inte har så bra koll på humle än. Finns så många sorter som jag fortfarande inte har någon som helst erfarenhet av.
Retsticka men ingen taskvört
Bra fråga som jag också gärna skulle få feedback på! Som jag har förstått det är Amarillo lite av en all purpose-humle och tänkte att den borde funka bra som bitterhumle i det här ölet. Men det kanske är slöseri? Jag har en del Simcoe hemma som jag skulle kunna använda istället. Tankar om det?Radhusgrillen skrev:Hur mycket smakbidrag kommer amarillon ge när den får agera bitterhumle? Som nybryggare har jag fått för mig att det är en mer utpräglad smak/aromhumle och desutom verkar ju tillgången vara begränsad så jag skulle själv vara lite rädd för att "slösa" bort den...
Vad är problemet med att använda Amarillo? Går att köpa från både maltmagnus och humleshopen och kostar i samma krokar som annan humle.
Har inte uppfattat det som att den kommer ta slut eller vad menas?
-
Radhusgrillen
- Vattenbehandlare

Jag menar inget, jag undrade.Schiznit skrev:Vad är problemet med att använda Amarillo? Går att köpa från både maltmagnus och humleshopen och kostar i samma krokar som annan humle.
Är som sagt gröngöling själv och började brygga i höstas och då var amarillon slut lite här och där till mitt stora förtret då just amarillo var med i var och varannat recept och verkade vara the shit för torrhumlare. Så när det dels stod att det bara finns en producent och alla verkade använda det kändes det som om just amarillon var mer eftertraktad än surdeg på södermalm..
Jag har mest sett recept där den används som smak/aromhumle och helst då när foolk torrhumlar...
Har själv amarillo hemma så jagb blev lite nyfiken på amarillo som bitterhumle då min nästa bryggning skall bli en Dale Pale Ale-variant med Cascade & Centennial. Nuvarande recept har NOrthern Brewer som bitterhumle men jag började tänka på Amarillo som bitterhumle när jag såg denna tråd. Därför är jag nyfiken på hur den smakar använd som bitterhumle. (Gärna då jämfört med NB som bitter)
Retsticka men ingen taskvört
Amarillo som bitterhumle i allmänhet – ja/nej?
- Weinkeller
- Maltrostare

Antar att receptskaparen vill ha en utpräglad mosaic & citra karaktär så valet av bitterhumle har mindre betydelse i sammanhanget. Ofta är det en bra idé att använda en högalfa humle för att minska mängden växtmassa i koket. Men ofta tar man vad som finns tillgängligt då smakbidraget är minimalt med en timmes koktid.