Kolsyrning av lageröl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Kolsyrning av lageröl
Hej! Vi har vår första lageröl på jäsning i källaren nu och har blivit fundersamma över hur vi ska gå tillväga med kolsyresättningen. Ölet ska jäsa i 1-2 veckor och sedan lagras kallt vid cirka 3 grader i 4 veckor. Eftersom vi låter ölet producera kolsyra på flaska undrar vi om vi ska tappa upp det på flaskor efter de 14 dagarna i jäshinken, tillsätta sockret och sedan ställa det kallt direkt, eller om vi ska vänta med priming och tillsätta sockret först efter de 4 veckorna av kyllagring? Om man tappar ölet på flaska efter jäsningen, blir det inte för kallt i ett kylskåp för att producera kolsyra då? Knäppa frågor kanske, men jag har inte hittat någon info om det här, så jag vill be er mer erfarna bryggare om hjälp. //Erik
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Kolsyrning av lageröl
Jag jäser kolsyra på flaska vid rumstemperatur i ca två veckor och lagrar sedan ölen efter det. Man kan göra på andra sätt också men detta brukar vara det säkraste för att säkerställa en lyckad kolsyrejäsning. Tre veckor brukar jag jäsa lager 1-2v låter i kortaste laget.
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Har gjort ett lageröl (Urquel-klon förstås). Lät stå i tunnan under lagerperioden, buteljerade och primade och lät stå i rumstemperatur. Bästa ölen jag gjort (6:e satsen)!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag jäser 3-4 veckor innan jag tappar på fat eller flaska, kolsyrejäsning gör jag i samma temperatur som jäsningen varit i (10-12 grader) i 3-4 veckor innan jag kollar av hur kolsyran är.
Därefter lagring ca 3 månader.
Kolsyrejäser med bryggsocker (dextros) istället för strösocker.
Sedan jag började med ovanstående förfarande har mina pilsners blivit mycket mer rensmakande än när jag kolsyrejäste 14 dagar i rumstemperatur på strösocker.
Därefter lagring ca 3 månader.
Kolsyrejäser med bryggsocker (dextros) istället för strösocker.
Sedan jag började med ovanstående förfarande har mina pilsners blivit mycket mer rensmakande än när jag kolsyrejäste 14 dagar i rumstemperatur på strösocker.
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Tackar för era svar! Det var tre olika sätt att hantera det på. Jag tror att det för det första får bli lite längre jäsning än vad jag först hade tänkt, åtminstone tre veckor. Sedan låter det bra med att låta kolsyran jobba sig fram i samma temperatur som man har låtit ölet jäsa i. Det borde väl fungera med tanke på att jästen som jag har arbetar ner till 9 grader. Tipset om att använda dextros istället för vanligt strösocker kommer jag att ta på allvar. Jag har fått för mig att mitt öl nästan alltid smakar bra vid tappning, men efter kolsyrejäsning med strösocker kan något obehagligt ibland leta sig in i smakbilden.
Jäsningen har nu avtagit ganska betydligt, det bubblar en gång per 1-1½ minut. Temperaturen i matkällaren har också stigit och ligger nu runt 13 grader, vilket nog är för varmt egentligen. I källaren har jag ca.7 grader, vilket är för svalt för min jäst. Frågan är var jag ska ha det för att slippa felsmaker, eller att det inte jäser ut som det ska. Problematiskt.
Receptet säger att ölet ska vara klart att dricka efter 4-5 veckor vilket jag, när jag läste det, tog med en nypa salt. Nu inser jag att det förmodligen behöver mycket mer tid för att bli klart.
Brukar ni sekundärtappa även era lageröl? Jag har en rejäl dos jäst och proteiner i botten på hinken som jag nog gärna vill bli av med.
Jäser jag för varmt vid 13 grader?
//Erik
Jäsningen har nu avtagit ganska betydligt, det bubblar en gång per 1-1½ minut. Temperaturen i matkällaren har också stigit och ligger nu runt 13 grader, vilket nog är för varmt egentligen. I källaren har jag ca.7 grader, vilket är för svalt för min jäst. Frågan är var jag ska ha det för att slippa felsmaker, eller att det inte jäser ut som det ska. Problematiskt.
Receptet säger att ölet ska vara klart att dricka efter 4-5 veckor vilket jag, när jag läste det, tog med en nypa salt. Nu inser jag att det förmodligen behöver mycket mer tid för att bli klart.
Brukar ni sekundärtappa även era lageröl? Jag har en rejäl dos jäst och proteiner i botten på hinken som jag nog gärna vill bli av med.
Jäser jag för varmt vid 13 grader?
//Erik