Utrustning för en nybörjare?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ekan
Satsbryggare
Satsbryggare

Utrustning för en nybörjare?

Inlägg av Ekan »

Hej,

Vet inte om jag kanske postar denna tråd i fel del av forumet, i så fall får ni ursäkta mig!
Jag är en frälst nybörjare när det kommer till ölbryggning (har bryggt in sats hos en/med en vän).
Så jag står nu i startgroparna för att köpa egen utrustning och skulle uppskatta lite input!

Jag har läst två böcker kring ölbryggning och som det känns de flesta trådarna i detta forumet och lärt mig super mycket!, men tyvärr har det inte underlättar i mitt val av utrustning därför undrar jag vad ni rekommenderar (Finns ju så mycket att välja på!)

Jag har som mål att jag vill kunna brygga alla typer av öl och batch storlekar på 10-20 liter.

1 :Jag har tittat på en Brewster, (jag tycker den verkar praktiskt och så får man ett komplett bryggverk)

2: Jag har även tittat på Brygg Gryta Rostfri 29L som maltmagnuss säljer och börja brygga efter BIAB metoden.

3: Jag har även tittat på att köpa en rostfrikittel med separat induktionsplatta ect.

Vad skulle ni säga är nackdelarna/fördelarna med följande utrustningstyp?, är det något speciellt man bör tänka på innan man köper något?

Alla synpunkter uppskattas! Tack på förhand!
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Utrustning för en nybörjare?

Inlägg av Ceder »

Hej Ekan,

Tror det finns många och delvis olika svar på dina frågor :)

Jag kan dock dela med mig om mina egna tankar runt det hela.

Första frågan jag tycker du skall ställa dig själv är varför du tycker det är roligt att brygga egen öl.

För egen del så är den kreativa processen, att skapa något eget, väldigt viktigt. Att fila på recept, fundera vad jag vill ha ut av nästa öl jag brygger etc. Det är dock inte det enda skälet till att jag tycker denna hobby är så rolig. Jag har kommit på att jag gillar själva bryggprocessen väldigt mycket. Både att stå och brygga men även att fundera och förbättra processen som sådan, typ bygga en hop-spider för att minska mändgen grums efter koket (eller som i mitt fall långsamt bygga ett eget HERMS verk)

Så för egen del fördrar jag en utrusting som är flexibel och möjlig att bygga vidare på. I mitt fall innebar/innebär det kokplatta + kittel.
När jag själv återstartade för dryga halvåret sedan (efter ett 20 års långt uppehåll) körde jag ultra-snik med en gammal aluminumkastrull på 50 liter, kokplatta från Biltema och ett par grilltändare. Kostade mig inte många 100-lappar, men jag skulle nog gå in inte fullt så snålt om jag gjorde om det igen :) Idag sitter jag med en 3500 watts häll+36 patina kittel (sedan har jag en seperat HLT och MLT, men det är en annan historia :) )

Vilken budget pratar vi om? <3000, 3-5000, 5-10.000 eller mer?

EDIT: *HOST* inser att du postade att du var sugen på ett bryggverk som kostar + 5000.. så min "budget fråga" känns ju lite fånig :)
Senast redigerad av Ceder den måndag 2014-02-03 22:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag har nästan spenderat lika mycket pengar på bryggutrustning som en Brewster kostar, det funkar för mig med BIAB, men jag sneglar ändå på en Brewster. Just av den anledningen att den är mer eller mindre automatiserad. När jag började brygga sneglade jag på braumeister men hade inte råd.

Jag kommer nog köpa en Brewster inom ett år eller två för att förenkla bryggandet. Dessutom är batch storleken samma som ett fat vilket är praktiskt. Skönt att slippa sockra ett par flaskor för det som inte går i fatet.
För alkoholstarkare öl kommer jag att fortsätta med BIAB då det tydligen är svårt att komma upp i SG med Brewster/Braumeister utan att tillsätta DME.

För mig så är fördelarna med bryggverken just automatisering, vilket enkelt ger större möjlighet till mer avancerade mäskscheman, repeterbarhet och minskat slabbet. BIAB är enkelt men lite väl slabbigt ibland.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag gillar processen, hantverket, att känna att det är jag som gör ölen. Jag gillar bryggutrustning, rostfritt, kvalité, noggrannhet. Att mäska in och justera flödet i lakningen osv. Men jag gillar även en bra DIY-lösning som t.ex. min magnetomrörare. Jag gillar att utforska bryggprocessen med olika tekniker men framförallt gillar jag bra öl (och ganska mycket). Jag utesluter inte en braumeister i framtiden men jag planerar inte för en i dagsläget. Jag gillar alla aspekter av bryggning och vill inte automatisera för tillfället, om ingen vill sponsra med en braumeister förstås :-)
Ekan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Ekan »

Tack för era tankar och svar!,

Jag har väl tankarna på en Brewster av flera anledningar egentligen, rätta mig gärna om jag har fel.
Som sagt har inga större erfarenheter av ölbryggning men jag intresserad och vill lära mig då känns ett bryggverk för 5000:- som en bra början?
Jag kan lära mig grunderna processen och minimera risk-momenten, sen lär man sig säkert dom bättre men med större risk genom att brygga "old-school".
Känner man att intresset växer och att man vill börja experimentera med utrustningen själv kan man ta det steget senare när man är mer bekväm som bryggare och 5000:- är inte hela värden om intresset eller tiden skulle minskas.

Men finns det några direkta begränsningar i en Brewster för vad man kan brygga eller kvalitets mässigt? viktigaste är ju att ölen blir bra!

Tack igen för er input!
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

Finns det nån som har en Brewster som inte krånglar egentligen? Alla verkar klaga på pumpen, men har även sett en hel del som klagar på läckande kopplingar.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Bra att du frågar, det är ju oftast bara de som klagar som gör sig hörda.

Har en kompis som kört Brewster ett par gånger och han gillar den skarpt.

Pumpen går att byta. Samma finns på ebay för en hundring.
Kopplingarna tror jag finns som reservdelar på humlegården nu också.
Det är ju JG kopplingar så hur mycket kan dom läcka egentligen? Dom klarar ju tryck på ett par bar åtminstone.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Största begräningen om jag fattat rätt är att den inte funkar så bra för starkare öl.

Mitt förslag är dock att börja med BIAB. Följande inköpslista (fattat att du kanske snöat in på ett bryggverk, men jag är lite uttråkad :) )

Inköpslista (har säkert glömt något, men "top of head" :D ).. och det fins såklart massa andra ställen än den butik jag länkat mest till här, men det är där jag handlar mest 8)
- 1 Kittel 30 liter med tappkran; 1595 kr (http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... liter.html)
- 1 BIAB påse; 199 kr om du inte pallar att sy en själv http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... g-bag.html
- 1 Utrustingspaket; 459 kr (jäshink, flaskborste, rengöring, kapsylapparat, termometer, etc.) http://bryggbolaget.se/sv/olsatser/utru ... atser.html
- 1 flaskpåfyllare; 39 kr http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... pkran.html
- 1 mäskroder. Själv är jag löjligt nöjd med det platta brännbollsträt, 75 kr (som jag borrat att gäng 30 mm hål i) från Biltema http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och ... set-45256/
- "falskbotten" inkl. distans, för att undvika att påsen ev. bränner fast, från IKEA. 19+19 kr (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10112530/ + http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00186041/)
- 1 st. 2000 watts induktionshäll; 599 kr http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... tta-p48250
- 1 jäskärl; 149 kr (http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... plett.html)
- 1 Vörtkylare; 995 kr (om du inte vill bygga en egen för typ 6-700 kr) http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... oppar.html
- 1 Hydrometer; 69 kr http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... meter.html
- 1 Mätglas; 69 kr http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ut ... meter.html

= 4286
+ lite slang (och det jag missade :) )

under 5000 för en ganska komplett utrustning i alla fall, dock så behöver du lite mer värme för att koka mer än 20 liter
Senast redigerad av Ceder den tisdag 2014-02-04 00:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Missade det klassiska "liggunderlag för att isolera BIAB kastrull" :) Oavsett så landar du på rätt sida 500 :wink:
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Utan att ha testat skulle jag säga att BIAB är lättare än Brewster: blanda vatten och malt i en påse i en kastrull. Lyft upp påsen efter en timme och koka. Inte svårare än att göra te. Om inte annat så går det ju testa BIAB några gånger innan man köper en Brewster. Låna en kastrull av någon för en testomgång och sy en påse av IKEAs tyg Therese så är du igång för en hundralapp eller två...
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

Ja man kan komma igång betydligt billigare än dom 4000kr som räknades upp. Jag tror jag la 2000-2500 för något jag anser vara komplett utrustning. Och då hade jag inte allt från start utan har kompletterat allt eftersom.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Lindh & Getingen, absolut. Var bara lite uttråkad igår kväll så därför blev listan så lång :D

Inte för att jag tror att någon som skall börja brygga öl kommer följa min lista ovan slaviskt, men utifall att så vill jag understryka att man kan komma igång betydligt billigare än vad jag listade ovan :) Och själv tycker jag också det är kul att komplettera allt eftersom.
Ekan
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Ekan »

Tack igen för ingående svar! tror faktiskt jag har ändrat lite inställning efter jag har läst era synpunkter och kommentarer. Så går nog på Ceder och Lindhs spår med kittel och induktionsplatta så blir kanske möjligheterna större och roligare när man brygger. Har ju ett ganska stort intresse för mekande, snickeri och teknik i allmänhet så.

Om ni orkar så får ni gärna svara på en fråga jag har angående BIAB påse. Jag har hittat att man kan köpa färdiga lite över allt men har läste i någon tråd här på forumet att en eller flera bryggare hade problem med att maskorna var för stora i botten så att malten gick igenom? Är detta ett vanligt problem? eller beror det framförallt på att man krossar malten för "fint"?
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tycker du skall sy en själv :) Lindh tipsade om något tyg har jag för mig (det tyg jag sydde av finns inte lägre kvar på IKEA tror jag)

EDIT: och för att svara på frågan då.. Den jag syddde själv har jag inte upplevt problemet med.
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av blueninja »

Jag köpte ett tyg som hette Teresia på ikea. Finns både som gardin och metervara, du köper naturligtvis metervara. Har funkat bra hittils men man får sy sömmarna fram å tillbaka några gånger, det är rätt tunt tyg.
Skriv svar