Utrustning för en nybörjare?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Ekan
Satsbryggare
Satsbryggare

Utrustning för en nybörjare?

Inlägg av Ekan »

Hej,

Vet inte om jag kanske postar denna tråd i fel del av forumet, i så fall får ni ursäkta mig!
Jag är en frälst nybörjare när det kommer till ölbryggning (har bryggt in sats hos en/med en vän).
Så jag står nu i startgroparna för att köpa egen utrustning och skulle uppskatta lite input!

Jag har läst två böcker kring ölbryggning och som det känns de flesta trådarna i detta forumet och lärt mig super mycket!, men tyvärr har det inte underlättar i mitt val av utrustning därför undrar jag vad ni rekommenderar (Finns ju så mycket att välja på!)

Jag har som mål att jag vill kunna brygga alla typer av öl och batch storlekar på 10-20 liter.

1 :Jag har tittat på en Brewster, (jag tycker den verkar praktiskt och så får man ett komplett bryggverk)

2: Jag har även tittat på Brygg Gryta Rostfri 29L som maltmagnuss säljer och börja brygga efter BIAB metoden.

3: Jag har även tittat på att köpa en rostfrikittel med separat induktionsplatta ect.

Vad skulle ni säga är nackdelarna/fördelarna med följande utrustningstyp?, är det något speciellt man bör tänka på innan man köper något?

Alla synpunkter uppskattas! Tack på förhand!
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Utrustning för en nybörjare?

Inlägg av Ceder »

Hej Ekan,

Tror det finns många och delvis olika svar på dina frågor :)

Jag kan dock dela med mig om mina egna tankar runt det hela.

Första frågan jag tycker du skall ställa dig själv är varför du tycker det är roligt att brygga egen öl.