Byggt egen braumeister

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hojten
Torrhumlare
Torrhumlare

Byggt egen braumeister

Inlägg av Hojten »

Hej och hallå!
Undrar lite om de är någon här som har byggt sin egen Braumeister, ja eller nått liknande i alla fall. Jag går i dom tankarna och tänkte kolla om någon redan gjort detta och kan komma med tips och idéer kanske :-)
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Byggt egen braumeister

Inlägg av bryggapa »

Om du inte redan sett den här bloggen, så kan den kanske vara av intresse
http://arniew.wordpress.com/category/braubushka/
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Hojten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hojten »

Man tackar! :-)
Dokbar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dokbar »

Mitt hemmabyggda bryggverk påminner om Braumeister där vörten cirkuleras och trycks upp genom maltbädden. Mitt mäsk- och kokkärl är på cirka 55 liter och det är kupolformat i botten. Vörten cirkuleras utvändigt i silikonslangar med hjälp av en Marchpump. Som "maltrör" används den populära Biltemagrytan med ett IKEA stänkskydd i botten (med distanser) och ett på toppen. Dessa hålls på plats med en gängstång som går igenom botten på grytan. Högst upp ett galler och en obehandlad träribba som skruvas fast med en vingmutter.
Som värmekälla används Humlegårdens doppvärmare (3,2 kW) och Kjells induktionsplatta (2 kW). Vid värmning av mäskvatten och för uppkok körs båda dessa. Under mäskning används bara doppvärmaren som styrs med en PID vilket funkar riktigt bra. Tempgivaren sitter på en T-koppling efter pumpen.
Det har varit riktigt roligt att bygga och jag har fått mycket inspiration från DrKarma, svensson.lu, the beer brewing brothers (kopplingsschema PID) mfl.
Bilagor
Bryggverk 1.jpg
Bryggverk 2.jpg
Bryggverk 3.jpg
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av blueninja »

Intressant bygge. Hur gör du när du mäskat klart för att få ut vätskan som är inuti biltemagrytan? Kopplar loss slangen och låter det rinna ut genom den?
Dokbar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dokbar »

På den översta bilden kan man se en bult med mutter i nederkant på grytan, det sitter tre såna runtom för att grytan inte ska komma för långt ner. Jag har inte några packningar där så vid mäskning läcker det lite grann men det gör inget. För att få ut vätskan lossar jag bara lite lätt på muttrarna på utsidan. Hoppas du förstår vad jag menar.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Verkligen stiligt!
Hur gjorde du för att få det nedre stekskyddet att passa i grytan?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Dokbar
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Dokbar »

Tackar bryggapa! Jag klippte upp stekskyddets yttre ring vid skarven och bände isär det en aning, tog därefter bort en bit av ringen, sedan vek jag nätet och "sydde" ihop det med rostfri ståltråd.
Hojten
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hojten »

Kanon fint bygge! Jag funderar på att använda mig av ett expansionskärl som maltpipa, det sitter ju en anslutning i botten på dom som är gängad, funderar om de kan funka att sätta en hona med gänga i stora grytan och sedan gänga fast maltpipan när det ska mäskas in, tror ni att de funkar?
Skriv svar