En majoritet av bryggare verkar tycka att kulkopplingen är den bättre. Jag har aldrig förstått detta - bajonettkopplingen har i mitt tycke fler fördelar. Möjligen är mina kulkopplingar av det billigare slaget men jag har ibland haft problem med att de vill fastna. För att inte tala om att det är möjligt att koppla fel och ett rent h-e att få loss gaskopplingen om man har satt den på ölkopplingen. Det är omöjligt med bajonett.
Jag hade båda sorters fat ett tag och lyckades hitta ett ställe i USA som sålde konverteringskit (cornykeg.com) - dock bara från pin->ball lock. Men eftersom de dessutom sålde konverterade keg:ar så ringde jag och frågade om jag inte kunde få köpa några bajonett-kopplingar med rätt gänga.
Jag tror han tyckte jag var lite dum i huvudet men gick till slut med på det, han erkände att han hade en låda med begagnade bajonettkopplingar - men kunde inte begripa varför någon skulle vilja konvertera "bakåt".
På tal om det... är det same same av dessa om man ser utomlands? Man kan ju stöta på lite olika på Ebay. Jag hittar iofs bara i USA, inte så mycket i EU vilket skulle underlätta men är det samma fat världen över.
Falkens skrev:Hej,
Vilken for av Corneliusfat är att föredra?
Den med kulfattning?
Den med bajonettfattning
Tycker inte det är någon större skillnad. Bajonett är kanske lite enklare. Men det enda viktiga är egentligen att om du väljer det ena så kör på det rakt igenom. Är du med i en förening eller brygg-grupp så se till att ta samma som alla andra. Har varit i en bryggförening med olika kopplingar och det är ett onödigt meck att byta hela tiden eller att se till att alltid ha möjlighet att koppla båda varianterna.
Fin hypotes men min erfarenhet är att till sist har man både bajonett och kula på sina fat - och ibland ett fat med blandad då nödslakt gjorts för att nödlaga ett fat. Det är klart att man/jag/vi kunde köra en löpande kamp för att byta alla kulfat mot bajonettfat men det har jag inte orkat hittills.