Optimal värmekälla för boiler?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Optimal värmekälla för boiler?

Inlägg av Ceder »

Hej, håller på att bygger på ett litet HERMS.

HLT och MLT baseras på varsin 30 liters rostfri kastrull/kittel. I HLT har jag satt i ett värmeelment (3kW), men funderar vilken värmekälla jag skall välja till kokaren.

Jag har idag en 50 liters kastrull, dock i aluminum och utan tappkran, planen är att byta ut den. Idag kokar jag med kokplatta (2kW) och grilltändare, funkar hyfsat men skulle behöva lite mer kräm om jag vill bra rullande kok på +25 liter

Tanken är att kunna koka max 30 liter, har inte utrymme/behov för mer i alla fall. Lutar därför åt en 36 liters patina (eller motsvarande) Men frågan är vilken bästa värmekällan är?

Förutsättingar;
Gas är uteslutet. 3-fas omständigt (då det innebär viss ombyggnad av elen, förutsättingarna finns dock) 16A 230 volt finns dock.

Önskemål/krav;
Lätt att göra rent kokaren (utesluter inbyggt värmemelent typ "vattenkokare" eller?)
Snabbt uppkok (subjektivt, jag vet) och möjlighet till rullande 30 liters kok.
Helst under 2000 kr i inköp

Har sneglat lite på nätet på denna (och liknande) http://www.aliexpress.com/item/3500W-hi ... 13730.html Någon som kan tipsa om en bra variant på ex. ebay eller aliexpress? (någon som köpt en billig på nätet som funkar bra helt enkelt :) )

Eller ser ni något alternativ till en induktionshäll?

EDIT: jo, jag hittar säkert billigare (i alla fall om jag räknar in frakten) än den jag länkade till, tänkte mest visa den som exempel på häll som jag tror skulle funka bra)

//Ceder
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Optimal värmekälla för boiler?

Inlägg av bryggapa »

Jag köpte en.induktionshäll på 3,5kW av märket Hendi på tyska ebay för 1440kr ink frakt. Det ångrar jag inte en sekund. Det är sjukt trevligt att koka på induktionshäll. Använder själv patinas 36l.
Annars kan väl humlegårdens doppvärmare vara ett alternativ. Det finns även ännu billigare doppvärmare på ebay, jag startade en tråd om det för ett tag sedan.

Edit
Här är den jag köpte och från samma försäljare dessutom
http://www.ebay.com/itm/Hendi-Gastro-In ... 3a6e6d8cb0
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack för svar :)

Använde tidigare en billig doppvärmare som köptes på e-bay (2kw) som "understöd" till min platta (konstigt nog så kokade det på bra med bara den också) var super-nöjd med den. tills den gick sönder :| Sedan var det inte helt "jämt" själva koket, det var konsentrerat till vötskan nära doppvärmaren s.a.s. Så doppvärmare har jag bestämt att jag inte vill ha.

Kul att du kör med samma setup jag funderat på, tänkte passa på att fråga en sak om den;

På den typ av häll du länkade till är (väl) själva aktiva ytan mindre än kastrullen? (d.v.s. kastrullens diameter ryms inte riktigt om jag fattat det rätt)
Då det funkar bra för dig antar jag därför att det inte är någon höjdskillnad mellan själva plattan och kanten runt? (tycker det är lite svårt att se på de bilder jag sett på dessa typer av hällar)

EDIT: kollade igen på din lank (dock inte via mobilen denna gång) och då ser man ju (när man förstorar bilden) att det är samma nivå. Perfekt!
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Helt rätt. Och enl. instruktionerna till plattan så är grytan både för stor och tung (med vört i), men det går bra ändå.
Om det är värmetätheten du är orolig över, tror jag inte att induktionshällen är särskilt mycket bättre än en doppvärmare. Jag får en ring i botten med bubblor där jag tydligt kan se vart induktionhällen värmer. Men det är inte ett problem...
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Instämmer i bryggapas platta. Har en likadan och den fungerar finfint. Bästa delen i bryggeriutrustningen. Kan tillägga att den har nån effektmätare inbyggd på jämna hundrawatt, vilket gör det smidigt för vi kör den i en vanlig 10A tills vi ordnat med bättre.

/karl
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

O gu vad bra! Jag har ju surfat runt och letat efter denna ett par dagar nu. Jag ska uppgradera min bryggutrustning, och just en kraftigare induktionshäll är inte så lätt att hitta billigt i Sverige. Jag beställde en omedelbart!
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

O gu vad bra! Jag har ju surfat runt och letat efter denna ett par dagar nu. Jag ska uppgradera min bryggutrustning, och just en kraftigare induktionshäll är inte så lätt att hitta billigt i Sverige. Jag beställde en omedelbart!
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

bryggapa skrev:Jag köpte en.induktionshäll på 3,5kW av märket Hendi på tyska ebay för 1440kr ink frakt. Det ångrar jag inte en sekund. Det är sjukt trevligt att koka på induktionshäll. Använder själv patinas 36l.
Annars kan väl humlegårdens doppvärmare vara ett alternativ. Det finns även ännu billigare doppvärmare på ebay, jag startade en tråd om det för ett tag sedan.

Edit
Hört mycket gott om den där plattan, men behöver man en större säkring för att köra den?

EDIT: Såg nu Karl R's kommentar.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Ja, precis.
Så vi går inte över 2100W.(A*V=W) Oklar hur noga den är dock. Funkar ändå, tills vidare.
Sen stänger den av sig själv av nån anledning, brukar varit igång kring 90 min då, men hittils har det bara varit att dra igång den igen.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Den här Hendi-plattan är populär bland tyska hembryggare också av ett annat skäl. Eftersom effekten endast regleras av en potentiometer är den lätt att "modda" så att extern och digital temperaturreglering kan användas ex. med PID.

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= ... &tid=12958
Björn Petersson
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

bryggapa skrev:Jag köpte en.induktionshäll på 3,5kW av märket Hendi på tyska ebay för 1440kr ink frakt. Det ångrar jag inte en sekund. Det är sjukt trevligt att koka på induktionshäll. Använder själv patinas 36l.

Edit
Så, då var den beställd. Skall bli kul att köra första koket om ett par veckor eller så :)
Skriv svar