HLT och MLT baseras på varsin 30 liters rostfri kastrull/kittel. I HLT har jag satt i ett värmeelment (3kW), men funderar vilken värmekälla jag skall välja till kokaren.
Jag har idag en 50 liters kastrull, dock i aluminum och utan tappkran, planen är att byta ut den. Idag kokar jag med kokplatta (2kW) och grilltändare, funkar hyfsat men skulle behöva lite mer kräm om jag vill bra rullande kok på +25 liter
Tanken är att kunna koka max 30 liter, har inte utrymme/behov för mer i alla fall. Lutar därför åt en 36 liters patina (eller motsvarande) Men frågan är vilken bästa värmekällan är?
Förutsättingar;
Gas är uteslutet. 3-fas omständigt (då det innebär viss ombyggnad av elen, förutsättingarna finns dock) 16A 230 volt finns dock.
Önskemål/krav;
Lätt att göra rent kokaren (utesluter inbyggt värmemelent typ "vattenkokare" eller?)
Snabbt uppkok (subjektivt, jag vet) och möjlighet till rullande 30 liters kok.
Helst under 2000 kr i inköp
Har sneglat lite på nätet på denna (och liknande) http://www.aliexpress.com/item/3500W-hi ... 13730.html Någon som kan tipsa om en bra variant på ex. ebay eller aliexpress? (någon som köpt en billig på nätet som funkar bra helt enkelt
Eller ser ni något alternativ till en induktionshäll?
EDIT: jo, jag hittar säkert billigare (i alla fall om jag räknar in frakten) än den jag länkade till, tänkte mest visa den som exempel på häll som jag tror skulle funka bra)
//Ceder