Flaskpriming, öppen tråd

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

kliff
Torrhumlare
Torrhumlare

Flaskpriming, öppen tråd

Inlägg av kliff »

Strösocker vs dextros vs DME vid flaskpriming

För- och nackdelar?
Skillnader?
Varför?
Portionering i flaska eller större volym i flaskningshinken?
Egen erfarenhet?
Påverkar kallkrasch?
Andra tankar?

Själv har jag bara primat med dextros för att det har funnits hemma och för att "det stod i boken"
Nybryggare som man är så dyker ju många funderingar och tankar upp.

SHOOT!
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Flaskpriming, öppen tråd

Inlägg av Lindh »

Jag har alltid kört med strösocker, 5-10g per liter beroende på stil, som kokar 1 minut i 1dl vatten. Hälls varm ner i flaskninghinken ihop med all öl, den svalnar direkt med den lilla mängden. Röra om försiktigt i ölen så sockerlösningen (sockerlag tar 30min kok och blandar sig inte) blandar ut sig. Det är bra att försiktigt röra om några varva efter var 5e flaska så inte sockret lägger sig på botten av hinken vilket ger mycket ojämn kolsyrningen mellan olika flaskor.
Det finns ytterligare en metod som du nämner och det är att kröjsa, men tar lite vört som fått jäsa till högkreusen 1-2 dagar och skopar i ev. tillsammans med lite dme.
Utan att ha testat olika metoder sida vid sida så utgör de såpass lite mängd sockerkonvertering så jag tror skillnaderna är försumbara...
Joco
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Flaskpriming, öppen tråd

Inlägg av Joco »

Jag primar med sockerbitar. En per flaska, mockabit för 33 cl och snabbit för 50cl.

Jag tycker att det är enkelt (jag är lat, vilket återspeglar sig på hela min bryggning, BIAB no chill).

Nackdelen är väl att det inte går att reglera kolsyregraden på detta vis.

Skickat från min R800i via Tapatalk 2
Skriv svar