Några frågor om Braumeister

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lidsman
Satsbryggare
Satsbryggare

Några frågor om Braumeister

Inlägg av Lidsman »

Hej allihopa
Mitt första inlägg på forumet! :D

Jag funderar på att investera i en BM (20-litersmodellen) mest för enkelheten och att det är lättare (som jag förstår det) att få samma resultat gång på gång. Jag har några saker jag funderar på och hoppas att kunna få svar på här:

1. Var ska man brygga?
Jag misstänker att BM är för hög för att få plats under köksfläkten och det är inte kosher med ånga och lukt hemma. Hur fungerar det att brygga utomhus? Det vore parktiskt att ha en bryggbänk ute på tomten där man kör allt. Koppla vatten från utkastaren och sen kan man slabba fritt.

Jag misstänker att det går lite mer energi för att värma upp när det är svalt ute och så. Det kan jag leva med och en isolering kanske löser en del av problemet. Men hur är det med risken för vildjäst? Är den större ute i guds fria natur så att säga? Om det är ett problem så kanske man kan komma undan det genom att från BM:s kran köra ölen direkt till jäskärlet (genom hålet) via en värmeväxlare. Det borde väl minska risken?

2. Översätta recept
Hur är det att översätta recept gjorda för andra metoder? Jag har tex Henoks och Karls bok och skulle gärna pröva att göra en "leon". Är det bara att räkna om vikt/volym efter 23L eller måste man göra på något annat sätt?

3. Barnsjukdomar
Hur länge har MB funnits på marknaden? Som jag har förstått det finns det några problem/barnsjukdomar men det verkar som en del är åtgärdat tex problemet med silduken som man måste tynga ner. Om jag köper en nytillverkad BM kan jag då hoppas på att det mesta ska vara fixat? Nu har iof humle.se reservdelar och Speidel verkar ha en bra kundpolicy, men det är trist att behöva börja där...

4. Övrig utrustning
Vilka tillbehör bör jag skaffa? Jag har förstått att rengöringskiten är värt sina pengar. Hur är det med isoleringen? Vad annat?

Hoppas att ni kan hjälpa mig

/Ulf
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Några frågor om Braumeister

Inlägg av AndersG »

Första punkten om att brygga ute, generellt sett tror jag att utomhusluften är renare än inomhusluften. Det är väl bara
större föremål som insekter, löv etc som är talrikare utomhus.
Lidsman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Lidsman »

AndersG skrev:Första punkten om att brygga ute, generellt sett tror jag att utomhusluften är renare än inomhusluften. Det är väl bara
större föremål som insekter, löv etc som är talrikare utomhus.
Borde det inte vara mer vildjäst utomhus? Nu är det väl iof samma luft som kommer in i huset som den som är ute, men ändå...
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Den som nån gång bytt filter i ett ventilationsaggregat vet att inneluften är jävligt smutsig. Men om du är ute o brygger en blåsig dag kan ju ett o annat trilla i jäshinken. Jag ser dock inga problem med att brygga ute.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Lidsman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Lidsman »

Morgan skrev: ... Men om du är ute o brygger en blåsig dag kan ju ett o annat trilla i jäshinken ...
Detta kan nog lösas genom att slanga ölen till jäskärlet via hålet i locket.
Lidsman
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Lidsman »

Det känns som om jag fått tillfredsställande svar på fråga 1. De andra frågorna är fortfarande oklara.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

för fråga 2) hänvisar jag till t.ex.
http://www.howtobrew.com/
den finns som bok också, i din lokala nätbokhandel. finns andra bra också.
Alternativt får du specificera vad du menar.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

2)
I våra volymer skalar det mesta linjärt så det är bara att multiplicera.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

3) Det fanns en barnsjukdom i pumpen; impellern var lite feldesignad men det är åtgärdat på nyare modeller. Dessutom är Spiedel ett företag som begriper sig på kundvård så de som har haft dessa problem har fått nya impellrar gratis. BM börjar ju nu bli en relativt mogen produkt.

4) Jag tycker egentligen inte man behöver köpa någonting. Jag köpte två små borstar för 20 spänn på citygross och kör vanlig pbw / kaustiksoda. Maskinen är ju nästan självrengörande eftersom den har både pump och värme! Som isolering brukar jag använda ett liggunderlag som egentligen är skuret för en gammal gryta.

Det finns en lång och bra tråd på humle.se som är klistrad. Den ger en del information.
Skriv svar