Den magiska mäskmaskinen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Den magiska mäskmaskinen

Inlägg av Dompan »

Hej!

Nog har det varit lågsäsong för bryggandet under sommaren, men icke på byggandet! Har knåpat ihop en stegmäskningsapparat som cirkulerar och värmer vörten enligt önskad mäskningsprofil. Jag menar, varför köpa en Braumeister när man kan göra det själv till ett möjligen högre pris? ;) Skämt åsido så är detta system inte lika begränsat när det gäller antal kilo malt som en BM och så ska man inte underskatta tillfredställelsen av att ha skapat något eget och unikt. Systemet kommer att kopplas till min 10gal Rubbermaid. Alla delar som är i kontakt med vörten är av rostfritt stål alternativt livsmedelsgodkänd silikonslang eller plast.

Det blev ganska mycket jobb med "vörtflödaren" då det var rostfritt rör och jag inte hade tillgång till bockningsmaskin eller dylikt. Tack till svärfar är för lån av snickarboa och hjälp med bockning och annat:
Bild

Färdig vörtflödare, helt i rostfritt stål:
Bild

Den magiska maskinen. PID-regulatorn från Auber tilllåter programmering av ramp/soak-steg så att stegmäskning kan implementeras:
Bild

Inuti burken: Herms-rör med 2.2kW elpatron och temperatursensor i toppen. Pump, SSR, och annat skojs. Jag har kopplat så att man inte kan aktivera elpatronen om inte pumpen är i drift. Detta för att undvika att överhetta elpatron. Att det finns vört i systemet får den mänskliga faktorn hantera. Justerbart nätagg till pumpen så man kan reglera flödeshastigheten utan kulventil:
Bild

På sidan av burken: Nätsladd, säkringshållare till PID'en och ett extra 12V uttag om man vill koppla till en extra extern pump för att flytta vätskor:
Bild

Jag har testat att alla elektronik är rätt kopplad, men nu kvarstår en del tester för att se att systemet håller tätt och funkar som det tänkt.. särskilt då att trimma in flödeshastighet så att inte maltbädden sätter sig, justera kompensation för tempförluster och autotuna PID etc.

Mer info kommer allteftersom..

/Dompan
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Den magiska mäskmaskinen

Inlägg av eric »

Med brist för ett bättre ord: herrejävlar! Stooor vill-ha-faktor! Snyggt jobbat! Jag är nöjd om jag får ihop min styrenhet av pid, ssr och tempgivare. Vore kul att se hur den fungerar i en youtube-video kanske? ;)
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Tackar! :)

Jodu, det har varit en hel del jobb bakom detta. Hade lite tur som fick en skrotad apparatlåda att bygga in allt i och sedan en kontakt som kunde få fram glödgat rostfritt stålrör. Sedan förstås en massa klurande på hur man skulle få fram önskad funktionalitet. Och en hel del inköp från jordens alla hörn.

Imorgon ska jag provköra burken med vatten och se att det är tätt och sedan blir det att försöka förstå sig på styrenheten, den är ganska komplicerad... och man vill ha koll på den innan man brygger. Funderar faktiskt på en youtube-video framöver..

Bild som visar inkoppling till mäskhinken (Rubbermaid):
Bild
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Har du något flödesschema/principskiss/kopplingsschema över apparaten får du gärna posta det i den här tråden!

OT, men var får man tag i Rubbermaids i Sverige? Är lite sugen på en sådan!
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Alla scheman har jag tyvärr bara i huvudet. Men har du några konkreta frågor är det bara att fråga.

Rubbermaid får man inte tag på i Sverige. Beställde från USA. Dyr, men väldigt bra.

Har provkört nu och det småläckte lite här och var. Men nu är det åtgärdat. Monterade även en kulventil på utblåset från pumpen så man kan styra flödet så det blir tillräckligt långsamt. Även när jag körde pumpen på 7.5V så var flödet för högt. Under 7.5V funkar inte pumpen. Lät cirkulera systemet med PBW-lösning och sedan med vatten för att få systemet helt rent.

Tyvärr har jag precis som jag misstänkt när jag läst på diverse forum så är PID-regulatorn inte helt lätt att komma överens med. Jag har följt några exempel jag hittat och läst en del själv, men har inte fått till önskad stegmäskningsprofil. Blir att gräva vidare..
BryggareBob
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av BryggareBob »

Läckert bygge, jag saknar bara en sak: Var är "gilla"-knappen?

BB
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Det du kallar HERMS-rör, vad är skillnaden mot ett sk RIMS-rör? Finns det någon risk att vörten bränner vid elpatronen? Har du byggt röret själv eller beställt ett färdigt? Skulle vara kul att se inköpslistan om du byggt det själv! Anledningen till att jag frågar är att jag själv går i tankar att bygga ett rör som höstprojekt.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

BryggareBob skrev:Läckert bygge, jag saknar bara en sak: Var är "gilla"-knappen?

BB
Tackar! :)

@eric: Tja.. det här med Herms och Rims är inte helt kristallklart i alla lägen.. man borde kanske kalla mitt rör för Rims-rör.. eftersom vörten helt klart cirkuleras genom detta i ett infusionsmäskningssystem. Eftersom vörten direktvärms i rimsröret och inte via tex. en rörspiral som är nedsänkt i varmt vatten så sker ingen värmeväxling och då är det inte Herms.

RIMS-röret köpte jag färdigt med elpatron på T.W.O.C Brewing Supplies utanför Perth i Australien.. ..hade ett väldigt flyt att vara just där och fann att dom hade en mycket välsorterad butik med allehanda bryggsystemsprylar.

Risken att vörten brännas av elpatronen är liten. Man ställer inte in PID'en högre än säg 78 grader (det går tillochmed att låsa den högsta temp man kan ställa in). Om vörten av någon anledning inte cirkuleras i systemet och lämnas under lång tid skulle det så småningom bli en seg gegga inne i röret som tillslut torkar, men jag ser inte hur man skulle undvika att upptäcka att man lämnat systemet påslaget. Sedan kan man i min konstruktion inte aktivera elpatronen om inte pumpen är igång. Apropå det så skulle pumpen ta stryk om den lämnades med vört i som får torka in...

/Dompan
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

EPIC!
Själv undviker jag ikea-monteringar...
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Flera amerikanska bryggbutiker säljer ju sådana här rör men jag upplever ett problem med att det handlar om amerikanska gängor (NPS), amerikanska spänningar och stora effekter i enfas på elpatronerna som dock inte säljs av butikerna själva.

Är det möjligen så att det som fanns down under passar bättre här?

http://www.brewhardware.com/rimsherms-parts/169-newrims
http://www.brewershardware.com/Tri-Clov ... -Tube.html
anm. väldigt lika namn men olika företag

Det sist nämnda företaget säljer också en "controller" som är betydligt mer sofistikerad än en vanlig PID-regulator. Den har ett webb-interface och kan styra ett flertal processer på olika sätt och med både datorer och smartphones, surfplattor etc.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Delar i grova drag:

T.W.O.C Brewing Supplies (Australien):
1st. RIMS/HERMS rör
1st. Thermowell för PT-100 givare
1st. 2.2kW Rostfritt värmelement
2st. Quick Disconnects 1/2"

Auber Instruments:
PID Temperature Controller SYL-2352P

Brewers Hardware:
2st. RIMS Tube Mounting Bracket 2"

Omega.nl
1st. PT100 Sensor 3-Wire, 150x6mm probe

Solarproject.co.uk
1st. Water Circulation Pump 1/2" BSP (-40C to +120C)

Humle.se
3 meter 12x16mm silikonslang

Esska Teknik:
1st. 3-vägs klämringskoppling 12mm Rostfri lätt modell

Erlandssons Brygga:
1st. Kulventil 1/2" rostfri
2st. Rostfri slangnippel 1/2"
1st. Invändigt gängat rör 1/2" rostfritt

Clas Ohlson:
2st. M10x25 Rostfri bult
5st. Slangklämma 12-20mm
Röd, Blå, Gul/Grön 1.5mm2 kopplingskabel
1st. Säkringshållare 5x20mm
1st. 1A snabb säkring 5x20mm1
1st. WAGO anslutningsklämmor mix
1st. Nätsladd gummiklädd H07RN-F (3G1.5 mm²) med jordad stickpropp.

Conrad:
3st. 2-poliga vippströmbrytare
1st. 1-polig vippströmbrytare
En massa kabelskor
Krympslang

Elektrokit:
2st. Banankontakt hona, chassiemontage
2st. laboratoriekablar, banankontakt för anslutning av extern solarprojectpump

Sedan en massa skruvar, brickor, muttrar, en massa gängtejp etc. Bärhandtag och fötter till lådan. 2meter 12x1mm glödgat rostfritt stålrör.

Elskåpet med påbyggnaden mäter 680x220x400mm.

/Dompan
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Glömde..

Kjell & Co:
Ställbar Nätadapter 3-12V 1500mA
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Jahapp. Igår gick första bryggningen med mäskmaskinen av stapeln. Inte helt utan motgångar (vilket var väntat).

Mäskande in med kallt kranvatten + salter och justerade in flödet så gott det gick. Sedan proggade jag regulatorn att rampa upp till 50 grader för en kort proteinrast följt av en 60min försockringsrast vid 66 grader.

Nu var det en öl med högt OG som skulle bryggas så det var 9kg malt och 24 liter vatten i mäskkärlet. När temperaturen kommit över 40 grader var det som att flödet ut från mäskkärlet ökade, så då ökade jag flödet på pumpen. Det funkade fint ända tills jag nått försockringsrasten.. då slutade det flöda ur mäskkärlet så flödet stannade av. Misstänker att min höjning av flödet tillslut fick maltbädden att "sätta sig", men är en helt säker.

Åtgärder jag ska testa är i alla fall:
1. Krossa malten grövre för bättre flöde. (Har kört med 1mm spalt på monster mill krossen och det är i minsta laget)
2. Sänka spänningen till pumpen för att få lägre varvtal/flöde
3. Undvika att justera flödet under mäskningen utan ställa in flödet i början av mäskningen och sedan låta det vara (även om det innebär att man får en ganska långsamt temperaturökning)

Får väl se om det funkar.. inte helt lätt det här med att få ett balanserat in/ut-flöde eftersom mäskens egenskaper ändras över temperatur.

Andra som har liknande eller andra erfarenheter av RIMS-system?
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Vad har du som sil i botten av din tunna?

Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Kan du verkligen sänka varvtalet på pumpen genom att minska spänningen? Varvtalet på elmotorer brukar bero på frekvensen och inte spänningen. Däremot kan man ju strypa flödet ut från pumpen utan att få negativa konsekvenser.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Skriv svar