hej!
tänkte kolla vad ni tror om denna ale
tänkte landa på ca 10-12 liter i jäshink. mäska med 16 liter
pale ale malt: 2,2 kg
Brunmalt: 0,2 kg
Münchnermalt: 0,2 kg
Crystal 150: 0,2 kg
Choklad malt (Viking): 0,02 kg
?kanske lite havregryn typ 0,5 kg?
60 min: magnum 25 gram
30 min: Cascade 15 gram
15 min: Cascade 10 gram
5 min: cascade 15 gram
Safale S-04
vill att det ska bli som en brown ale med citrusarom.
men jag kanske är helt ute och cyklar hehe.
dock är jag osäker på om 3 kg malt räcker för att få 4-5 % på en 10-12 liters batch.
tacksam för svar !
kan det bli öl av detta ?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Sibbeponken
- Delmäskare

Re: kan det bli öl av detta ?
Det ser bra ut.
Du kommer nog få betydligt starkare öl än 4-5 % om du inte har väldigt dåligt utbyte, det beror även på mäsktemperatur också. Tycker du kan ta bort münchnermalten för att förenkla och sänka styrkan lite, den kommer ändå inte göra sig gällande arommässigt i så små mängder i ett brunt öl.
Du kommer nog få betydligt starkare öl än 4-5 % om du inte har väldigt dåligt utbyte, det beror även på mäsktemperatur också. Tycker du kan ta bort münchnermalten för att förenkla och sänka styrkan lite, den kommer ändå inte göra sig gällande arommässigt i så små mängder i ett brunt öl.
-
Sibbeponken
- Delmäskare

Ok. kan man inte annars gå upp till 15-16 liter "färdigt" öl i så fall har kokkärl som klarar det men trodde de va för lite malt.
tyckte det blev för lite av alla sorter om man gick ner ännu mer.
läste att havregryn gav bättre fyllighet till ölen men man kanske kan hoppa de?
Jo, jag skulle absolut rekommendera att göra en större sats i stället om du har utrustning för det. Det enklaste är att använda ett bryggprogram för att räkna ut vilket OG du får. Ställ in utbytet ("efficiency") på 70 % och justera satsstorleken tills du uppnår önskat OG. Sedan kan det OG du faktiskt erhåller skilja sig åt något, men då är det bara att justera utbytet uppåt eller nedåt inför nästa bryggning.Sibbeponken skrev:Ok. kan man inte annars gå upp till 15-16 liter "färdigt" öl i så fall har kokkärl som klarar det men trodde de va för lite malt.
Havregryn ger mycket riktigt lite extra fyllighet.
-
Sibbeponken
- Delmäskare

Kom på en till sak som jag funderar över.
25 gr Magnum pellets som bittergiva till ca 16 liter öl, blir inte det mycket för en brown ale ?
nån som har ett förslag på annan mängd?
tacksam för svar!
har tänkt om och tänkte köra :
Magnum: 15gr 60 min
Cascade: 10gr 15 min
Cascade: 25gr 15 min
tänkt volym 17 liter vilket borde ge ett IBU på drygt 46. (kan tillägga att det rör sig om pellets) med de förra mängderna fick jag drygt 80 i IBU och det känns mycket för en Brown ale. tror ni det skulle funka eller har jag inte fattat hur man räknar?
25 gr Magnum pellets som bittergiva till ca 16 liter öl, blir inte det mycket för en brown ale ?
nån som har ett förslag på annan mängd?
tacksam för svar!
har tänkt om och tänkte köra :
Magnum: 15gr 60 min
Cascade: 10gr 15 min
Cascade: 25gr 15 min
tänkt volym 17 liter vilket borde ge ett IBU på drygt 46. (kan tillägga att det rör sig om pellets) med de förra mängderna fick jag drygt 80 i IBU och det känns mycket för en Brown ale. tror ni det skulle funka eller har jag inte fattat hur man räknar?