[FEEDBACK] Hur brygger man en BrewDog Dog A

Kategorin för allt relaterat till sk. kloner, det vill säga hembryggarvarianter av kommersiellt producerade öl.

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ndesh
Delmäskare
Delmäskare

[FEEDBACK] Hur brygger man en BrewDog Dog A

Inlägg av Ndesh »

Hej!

En av mina absoluta favoritöl är brewdogs Dog A och jag är lite sugen på att föröka brygga något liknande, möjligen runt 10% alkohol snarare än 15. Jag har tidigare bara bryggt mest pale ales och några normalstarka vanliga porters utan vare sig kaffe, chili eller kakao som dog a innehåller.

Är det någon som bryggt någon liknande och kan ge tips om hur mycket chili, kaffe och kakao man bör ha i? (Hade tänkt mig runt 15 liter öl).

Och hur funkar det här med socker, skall man använda strösocker, brödsirap eller kandissocker och hur mycket?

Malten jag tänkt använda är pale ale malt, chokladmalt, karamellmalt och lite svartmalt. Saknas någon malttyp?

Sist av allt, räcker en påse safeale-05:a om man vill upp till 10-strecket?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Hur brygger man en BrewDog Dog A

Inlägg av ScrotzaN »

Ska du brygga en så stark öl så skulle jag rekommendera minst 2 paket s-05.

Jag har inte druckit den ölen så ja kan inte hjälpa dig så mkt med receptet tyvärr.

Du bör dessutom se till o kunna kontrollera jästemperatur om du ska jäsa ett sånt öl annars sticker tempen lätt iväg för högt o de blir finkel o annat som inte smakar gott.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar