Har en Sommar-ale som jag satte i fredags, står nere och puttrar i 17 grader i förrådet och jäsningen har börjat avta lite. Jag har för plan att torrhumla denna lite lätt, 1g/liter ungefär med amarillo är vad jag läst mig till ska bli liten lätt humlearom som jag är på jakt efter med denna bryggd.
Har nyligen köpt en kyl och vill gärna ha denna så klar som möjligt då jag tänkte bjuda på den veckan efter midsommar till lite vänner över en seglingshelg. (torrhumla talar emot det, jag vet)
Så har tänkt att kallkrascha den och sedan ha i en påse flytande gelatin jag köpt i bryggaffär för att det ska lägga sig ordentligt. Jag vill torrhumla 5 dagar och gelatinet tar väl ungefär 4 dagar på sig så blir det bra? Jag undrar om gelatinet förminskar humlesmaken något?
Min ide är följande: på söndag har den stått i 10 dagar, då tappar jag över till sekundär och låter den stå 2 dagar till i jästemp, sen torrhumlar jag, väntar en dag sen in i kyl, dagen efter är ölen kall och då har jag i gelatinet, låter allt stå i 3-4 dagar sen för jag över ölen med silduk och hävert sen tappar jag.
Låter detta bra tycker ni? Har sökt som tusan men inte hittat särskilt mycket om hur gelatinet påverkar torrhumlingen.
Tacksam för svar!