Torrhumla, kallkrasch och gelatin?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Torrhumla, kallkrasch och gelatin?

Inlägg av Kostir »

Tjena!

Har en Sommar-ale som jag satte i fredags, står nere och puttrar i 17 grader i förrådet och jäsningen har börjat avta lite. Jag har för plan att torrhumla denna lite lätt, 1g/liter ungefär med amarillo är vad jag läst mig till ska bli liten lätt humlearom som jag är på jakt efter med denna bryggd.

Har nyligen köpt en kyl och vill gärna ha denna så klar som möjligt då jag tänkte bjuda på den veckan efter midsommar till lite vänner över en seglingshelg. (torrhumla talar emot det, jag vet)

Så har tänkt att kallkrascha den och sedan ha i en påse flytande gelatin jag köpt i bryggaffär för att det ska lägga sig ordentligt. Jag vill torrhumla 5 dagar och gelatinet tar väl ungefär 4 dagar på sig så blir det bra? Jag undrar om gelatinet förminskar humlesmaken något?

Min ide är följande: på söndag har den stått i 10 dagar, då tappar jag över till sekundär och låter den stå 2 dagar till i jästemp, sen torrhumlar jag, väntar en dag sen in i kyl, dagen efter är ölen kall och då har jag i gelatinet, låter allt stå i 3-4 dagar sen för jag över ölen med silduk och hävert sen tappar jag.

Låter detta bra tycker ni? Har sökt som tusan men inte hittat särskilt mycket om hur gelatinet påverkar torrhumlingen.
Tacksam för svar! :D
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Torrhumla, kallkrasch och gelatin?

Inlägg av johnny_dove »

Jag brukar kallkrascha och ha i gelatin efter jag redan torrumlat 4-5 dagar. Jag tappar inte till sekundär utan håller mig i en tunna för att slippa meck och oxidering av ölet. När jag torrumlat med kottar blir det helt klart. Pellets kan nog göra det lite grumligt. Kallkrascha i ett par dagar i kylen.

Tänkte du sätta silduk runt hävertens insug eller köra allt genom en sådan där duk i ställning? Den sistnämnda varianten skall inte vara bra för ölets hållbarhet. Oxidering. Vilken jästsort använde du?

Du kommer få lite jäst i botten på flaskorna efter du jäst kolsyra i ölet.

Sent from my GT-I9100 us Tapatalk 2
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Jag har provat att klarna ölet med gelatin efter torrhumling. Det är inte något jag vill rekommendera. Den fina aromen som ölet hade efter torrhumlingen försvann med gelatinet. Någon annan som gjort liknande erfarenheter eller är jag helt ute och cyklar?
/PeO
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Jag tänkte skörda jästen nämligen så därför jag tänkte tappa över till sekundär!

Jag kör med silduk runt häverten sen när jag tappar om andra gången till mitt kärl med pip på som jag flaskar ifrån.
Kallkraschar du innan du har i gelatinet?
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Använde wlp051!
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Att gelatinet tar bort humlearom? Inte omöjligt men snarare troligt att det doftade mer första gången du öppnade locket som hållit kärlet tätt, eller?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Torrhumla, kallkrasch och gelatin?

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag har bara använt gelatin före torrhumling för att få bort så mycket jäst som möjligt. Jästen tar ju åt sig en hel del av smaken så det är ju inte konstigt om klarning med gelatin efter torrhumling tar bort smak tillsammans med jästen.
Skriv svar