Är trenden IPA och APA på SM?

Diskutera, fråga och tipsa om öl, deras skapare, ställen där de kan njutas eller läsas om på bloggar eller annat - i hela världen

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

pegas
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Är trenden IPA och APA på SM?

Inlägg av pegas »

Det var ett trevligt arr i Eskilstuna, men är det bara IPA/APA som gäller? Jag blev lite besviken är det ett USA -SM? Var är all duktiga lager och Ale-bryggare. Smakar du en kraftig IPA och sedan en lager så är dagen förlorad - men man lär sig. Fram för mer lager och god ale.
bryggning: Swartz beer, enkel bock, Ale, en lager samt en IPA.
Jag handlar hos Bryggbolaget.se
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Är trenden IPA och APA på SM?

Inlägg av ekstedt »

Jag har inte varit på SM de senaste åren, men mitt intryck från liknande Folkets Val-tävlingar är att du måste brygga öl med nya världen-humle (från USA, Nya Zeeland och Australien) för att kunna ha en chans att vinna.

De tävlingar jag då avser är Amylases sommar- och vinterölsträffar i Göteborg. På vinterölsträffarna har det förvisso varit ganska blandade öltyper som har vunnit genom åren, även om det generellt sett har varit kraftiga och/eller mörka öl.

Men på sommarölsträffarna är det nya världen-humle som gäller; apor, ipor och nu senast Hopfenweizen (med amerikansk humle givetvis). Någon enstaka pilsner eller annat kan ibland smyga sig in på en andra- eller tredjeplats, men alltför många välgjorda öl utan denna humleprofil hamnar efter en hel hög med ipor & dylikt. Det tycker jag är lite synd och gör dessa Folkets Val-tävlingar lite ointressanta i sig, i stället är det att få gå runt och träffa andra hembryggare och prova deras öl som är grejen för mig.
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Visst är det så! Brygderna är många att testa och för att få upp ögonen för besökarna så krävs det något som direkt uppfattas som "gott" och att man ofta blandar in något med isn monter för att ytterligare dra till sig intresse. Bland mina favoriter i år fanns bl.a. Brown Ale, Bitter och Råglager, men som sagt, det är inget "den stora massan" ger sig på. Tänk på att majoriteten av besökarna med största sannolikhet inte brygger själva utan är där för att de gillar öl. Gillar de det som finns på bolaget och sånt nu och är trendigt, ja då är det APA och IPA som gäller.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Nu tycker jag förstås att både apa och ipa har sin plats, men jag håller med. Jag hade bestämt mig för att pröva veteöl, saison och belgiska ale innan jag gick på humlen, men på den belgiska sidan fanns inte mycket alls att hämta. Det kanske slukas av belgoträffen.

Nåja, folk brygger ju vad de vill, och det gör de förstås rätt i! :)

(Fast jag blev lite fatsugen ändå, för att kunna bjuppa på lite tripel nästa år...)
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Det vore roligt med ett litet socialt experiment är man har två entréer till SM med skyltning "IBU<50" respektive "IBU>50" för att se hur folk reagerar..
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Jepp det är definitivt en trend med nya världens humle på SM. Men samtidigt så var 4-5 öl som tog medalj i Folkets Val som inte var humlefokuserade (lite osäker på några av dem då jag inte provade allt). En bidragande orsak kan ju också vara att typdeffarna uppdaterats den senaste tiden. Till detta år delades IPA upp i amerikansk och engelsk vilket gjorde det lättare att delta med en amerikansk IPA. För några år sedan tillkom DIPA som innan dess inte fanns med i typdeffarna alls. Eller de skulle anmälas som Barley Wine vilket i de flesta fall blir helt galet.

Sen tycker jag det är skoj att allt fler satsar på presentationen av sin öl. Det lyfter hela tillställningen. När jag började springa på SM för ca 7 år sedan så var det helt annorlunda. Årets SM var det klart bästa hittills på den punkten. Kul att se att folk lägger extra tid och resurser på sånt. Enhetlig klädsel, snygga etiketter, speciella tappkranar o.s.v.

Men det här med att gå från IPA till Lager, det kan väll ändå inte vara ett problem? Det gäller ju bara att lägga upp en någorlunda plan för dagen.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Skriv svar