pH-sänkning i mäskningen

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

pH-sänkning i mäskningen

Inlägg av Karl R »

Hej

Vi är några som har satt igång att brygga vid årsskiftet och nu håller på att så sakteliga förbättra oss (alternativt förläsa oss...)

Har läst mig till i Principles of Brewing Science (George Fix, Brewers Publications) att man bör ha pH 5,2 i mäskningen för maximalt utbyte. Och att redan vid pH 5,4 så minskar utbytet med 10% cirka. För att då inte tala om det malmövatten som vi använder från kranen på pH 7,5 ca.

1) är detta relevant för tre enkla hembryggare?
2) om Ja på fråga 1), vilken metod för detta? Vi har köpt CaCO2 på apoteket, nån slags tillskott i 500mg-tabletter. CaCO2 sägs sänka pH enligt bok ovan. Sen finns det tydligen idealvärden på Ca2+joner i mäsken också om ca 150mg/l enligt samma bok. Verkar finnas dubbla anlendningar till CaCO2
3) andra tips på pH-sänkning? Det kan sägas att rätt mycket annat i vår process är lite si och så, men man börjar i den ände man tycker är roligast... :)

Tacksam för svar

Mvh
BergkvaraBolaget
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: pH-sänkning i mäskningen

Inlägg av Lindh »

Har ni funderat på den här? http://shop.humle.se/tillsatser/vattenj ... 4-oz-113-g
Jag tror 5.4 i rumstemp är 5.2 i mäsktemp. John Palmer pratar om det i den här http://www.youtube.com/watch?v=zJj__jEkFUE
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Men det verkar lite för enkelt? Tillsätt en msk av den här magiska blandningen så är alla dina problem lösta.. Det finns ju uppenbarligen väldigt spretiga vattenprofiler i vårt avlånga land.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

pH-stabilisator påverkar inte vattenprofilen riktigt på det sättet utan ser bara till att du hamnar på 5.4/5.2 i mäsken. Vill du har Burton-on-trent-vatten så får du joxa med fler salter helt enkelt. Så detta är bara en lite enklare metod för dem som vill göra någon justering men inte sätta sig in i olika matriser för salter...
Palmers excelark är bra om man vet vad man har för vattenvärden och vad man vill justera till, själv är jag inte riktigt där ännu eftersom vi snart ska byta till kommunalt vatten.. Det blir höstens projekt att lära mig vattenjustering.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Likafullt kan det inte finnas ett medel som sänker mäskph på både vatten från malmö, växjö och uppsala till samma värde med samma dosering. Det är orimligt.
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av blueninja »

Det lär nog vara en buffertlösning. Innehåller både en syra och en bas vilket kan få den ganska stabil även om det naturligtvis aldrig blir helt exakt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Buffertsystem
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

Att ditt vatten har pH 7,5 är inget problem i sig. Malten är sur och drar automatiskt ned pH. Ju mer kölnad/rostad malten är ju surare är den, det är därför en del vattenkalkylatorer tar hänsyn till färgen på ölen. Själv använder jag mig av EZWaterCalculator där man knappar in maltnotan, den stämmer tillräckligt bra för mig när jag kontrollmäter med pH-mätare.

150 ppm Calcium anses vara en maxgräns för hur mycket kalk du ska ha i vattnet. För att jästen ska trivas vill den minst ha 50 ppm Ca.

För pH-sänkning kan du t.ex. använda mjölksyra.

För övrigt rekommenderar jag den mycket långa tråden på http://www.homebrewtalk.com/f128/brewin ... er-198460/ där de bland annat avråder från 5.2pH stabilizer pga av den höga natriumhalten.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Fint! Tackar!

då anser jag 1) att frågan är ja!
2) att det går att göra med Calciumkarbonat. Men att vi 1) ska läsa den långa tråden, och vi ska eventuellt köpa det som Lindh anger, pH-stabilisatorn.
misstänker att det blir den i första vändan och att eventuella invändningar mot denna får komma vartefter. beroende på utfall.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Jag tycker ni ska köpa livsmedelsklassad mjölksyra och tillsätta, framförallt i lakvattnet.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

bjolu340 skrev:Likafullt kan det inte finnas ett medel som sänker mäskph på både vatten från malmö, växjö och uppsala till samma värde med samma dosering. Det är orimligt.
Snubblade lustig nog idag över en gammal podcast från Basic Brewing där John Palmer intervjuas och kommenterar specifikt den produkten. Han säger ungefär som så att produkten är framtagen för att hjälpa bryggare som vill brygga "average colour beers" och har ett vatten med hög alkalinitet. Om man har hårt vatten behövs inte produkten men kommer ändå att fungera - ja så fattar jag det i alla fall men lyssna själva (alldeles i slutet 29 min in för att vara mer exakt :):

http://www.basicbrewing.com/radio/mp3/bbr12-01-05.mp3
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

BergkvaraBolaget skrev:Fint! Tackar!

då anser jag 1) att frågan är ja!
2) att det går att göra med Calciumkarbonat. Men att vi 1) ska läsa den långa tråden, och vi ska eventuellt köpa det som Lindh anger, pH-stabilisatorn.
misstänker att det blir den i första vändan och att eventuella invändningar mot denna får komma vartefter. beroende på utfall.
På fråga "2". Nej. Kalciumkarbonat kommer likt andra karbonater att HÖJA pH och inget annat. Välj ett annat kalciumsalt som CaSO4 (gips) eller CaCl2 (kalciumklorid), eller om en mer realistiskt märkbar effekt önskas, en syra t.ex. mjölksyra. För dosering, läs någon av de "långa" eller skaffa kalkylator.
Har inte använt pH-stabilisatorn, men det kanske vore det absolut enklaste om man (1) inte vill krångla med salt och syror (2) saknar pH-mätare för att faktiskt kontrollera utfallet efter den uppskattade doseringen (som alltid kommer vara rätt "teoretisk").

/CalleT
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Mjölksyra står numera högt på listan.
CaCO2 något lägre.
pHsänkarburken är inte med länge.

Börjar bli mycket att tänka på... :)

//Karl BergkvaraBolaget
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Jag har stenhårt vatten på Gotland. Körde med lite gips, vanligt salt och mjölksyra nu sist. Inte färdigt ännu men vörten var supergod. Hade ph stickor. Små volymer. Ca 5 g gips, 1, 5 g salt, 3 ml mjölksyra i mäskvattnet, 3 ml mjölksyra i lakvatten. Var ca 23 liter vört i jästunnan. Använde kalkylator på brewer's friend.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Tack för Brewers Friend - kalkylatorn. Hittils mest lättanvänd.
En sak som går mig förbi i dessa kalkylatorer. De flesta, däribland Brewers Friend (men inte alla ?) verkar likställa ppm och mg/l. I min bok är det inte (INTE, har problem med att ställa den kursiv ursäkta de versalerna :) ) samma sak. Följande beräkning får illustrera mitt bryderi:

Konverterar alkalinitet HCO3- från ppm till mg/l
Molekylviker
H= 1,008
C= 12,010
O= 16,000
HCO3- = 61,018 g/mol
H2O = 18,016 g/mol

Antar att 1 liter vatten = 1000g (rejäl approx i sammanhanget...)
Alkalinitet (det vatten vi kör, fr Vombsjön) = 140 mg/l = 0.140 g/l(rapporteras i mg/l från Sydvatten)
H20 ger 1000[g]/18,016[g/mol]= 55,5 mol/liter
HCO3- blir då 0,140[g]/61,018[g/mol]= 0,0023 mol/liter
0,0023[mol/liter]/55,5[mol/liter]= 0,00004133 = 41,33 ppm

41,33 ppm är alltså inte detsamma som 140 mg/l

Vad är det jag missar?
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Blanda inte in mol.
140 mg/l = 140 mg/kg = 140 ppm.