Vilken pump till recirkulation?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Vilken pump till recirkulation?

Inlägg av Cederbusch »

Hade gjort detta inlägg i en annan tråd jag har men lägger det som egen tråd för att få mer svar.

Jag funderar på automatisk recirkulation under mäskningen. Jag vill inte investera allt för mkt pengar. Så vad tror ni om denna pentrypump från Biltema?

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 2-V-25983/

Det står iofs maxtemp 60 gr. Men + 7 grader kanske inte tar kål på den, eller vad kan hända?

Det står inget om kontinuerlig drift. Tittade på en pump på Jula* som rekommenderas i en annan tråd för RIMS-verk. Men där står tydligt att den är avsedd för intervallkörningar. RIMS innebär väl kontinuerlig cirkulation? Man vill ju inte bränna pumpen direkt.

Min tanke är att köra en variant på BIAB, fast då BrewInABucket. Dvs hink med hål som fungerar som sil. Under mäskningen cirkulerar jag vörten. Sedan lyfter jag ur hinken och kan börja koka. Teoretiskt bra, praktiskt? Återstår att se. Men det skulle vara skönt att slippa stå och cirkulera för hand.

* http://www.jula.se/tryckvattenpump-12v-4-3l-min-650190
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Vilken pump till recirkulation?

Inlägg av bryggapa »

STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Tack, riktigt intressant. 50 kr i frakt kan man ju leva med!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Vilken pump till recirkulation?

Inlägg av ScrotzaN »

Inte meningen att kapa tråden men det har väl litegranna med ämnet att göra. Vad finns det för olika sätt att värma på den recirkulerande vätskan?

Vad har ni för olika lösningar? Rent spontant tänker jag antingen en el gryta som man mäskar i eller kanske en doppvärmare rakt ner i mäsken?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Vilken pump till recirkulation?

Inlägg av Cederbusch »

ScrotzaN skrev:Inte meningen att kapa tråden men det har väl litegranna med ämnet att göra. Vad finns det för olika sätt att värma på den recirkulerande vätskan?

Vad har ni för olika lösningar? Rent spontant tänker jag antingen en el gryta som man mäskar i eller kanske en doppvärmare rakt ner i mäsken?
Det finns egentligen gott om andra trådar som jag tror svarar på dina frågor, men jag har inget emot att du lånar tråden. Själv mäskar och lakar jag i kastrullen som jag sedan kokar i. En del pumpar vörten genom en vattenkokare eller annat kärl med värmeelement i som värmer mäsken.

Som jag fattat det heter det RIMS när man recirkulerar vörten och på vägen direktvärmer själva vörten, tex i en vattenkokare.

Det heter HERMS om man recirkulerar vörten men pumpar den genom ett vattenbad i ett annat kärl, som i sin tur värms av en direkt värmekälla.

Själv kommer jag prova en variant där jag kör BIAB fast med hink. Tänkte recirkulera vörten med pump och värma på kastrullen vid behov. Får se om det funkar bra.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Det finns så kallade RIMS/HERMS-rör som man pumpar vörten igenom under mäskningen. Röret utrustas med en elpatron och en temperatursensor.

Hade en förbenad tur att få åka Down Under på en tjänsteresa och införskaffade då ett sådant från TWOC Brewing Supplies.
Bilagor
HERMS-rör
HERMS-rör
herms%20complete.jpeg (16.88 KiB) Visad 5159 gånger
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Dompan skrev:Det finns så kallade RIMS/HERMS-rör som man pumpar vörten igenom under mäskningen. Röret utrustas med en elpatron och en temperatursensor.

Hade en förbenad tur att få åka Down Under på en tjänsteresa och införskaffade då ett sådant från TWOC Brewing Supplies.
Coolt. Kostnad? Fast en sån borde man ju kunna bygga själv. Ser inte jätteavancerat ut.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Det är ett 50mm diameter rostfritt rör med påsvetsade invändigt gängade muffar för in- och utflöde av vört. I toppen sitter en termowell för tempsensor och i botten sitter ett rostfrit 2.2kW värmeelement medelst Tri-Clamp. Lätt att plocka isär för rengöring.

Betalade 2000:-

Sedan tillkommer ju pump, PID, tempsensor och någon form av stativ eller låda att bygga in det hela i.
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Skriv svar