Syresätta med rent syre?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Syresätta med rent syre?
Hur gör ni när ni syresätter med rent syre? O vad har ni för utrustning? Har hittat sten o slang på humlegården men vet inte vart jag ska köpa syrgastuber och nån regulator lr vad det nu är man behöver.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: Syresätta med rent syre?
Tryckluft är ett alternativ som inte är explosivt. Kan vara värt att ha med i ekvationen... Vet att Stallhagen gått över till det precis pga olycksrisken med rent syre.
Re: Sv: Syresätta med rent syre?
Lindh skrev:Tryckluft är ett alternativ som inte är explosivt. Kan vara värt att ha med i ekvationen... Vet att Stallhagen gått över till det precis pga olycksrisken med rent syre.
Ok, går det att läsa om det någonstans?
Har tyvärr ingen källa mer än Stallhagens bryggmästare Mattias Ekholm när jag diskuterade med honom om syresättning för några veckor sedan. De körde tidigare rent syre men har numera tryckluft pga olyckrisken. Jag kan ha fel såklart...
Fast i hembryggarsammanhang är väl inte olycksrisken så stor givet att man vet vad man håller på med - enklare att hålla kontroll på en mans process.
Jag köpte nyligen flaska + regulator från Jula för dryga 400 kr. Bra skjut i jäsningen nu!
Edit: En man eller kvinnas process!!
Jag köpte nyligen flaska + regulator från Jula för dryga 400 kr. Bra skjut i jäsningen nu!
Edit: En man eller kvinnas process!!
Skulle vara intressant att veta vilken reguluator och flaska köpte du på Jula?
/Anders
/Anders
Denna:
http://www.jula.se/syrgastub-218532
och en reservdel till densamma som man måste beställa, det är dock väldigt enkelt - bara gå och be i information om en regulator till syreflaskan. Tror de kallade den reduceringsventil. Den kom på en vecka eller så och kostade 199:-.
och en reservdel till densamma som man måste beställa, det är dock väldigt enkelt - bara gå och be i information om en regulator till syreflaskan. Tror de kallade den reduceringsventil. Den kom på en vecka eller så och kostade 199:-.
Hur länge kör du med den tuben i vörten??
Drift tiden var 20min, men det är beräknat på vid användning som svets gas.
Drift tiden var 20min, men det är beräknat på vid användning som svets gas.
Tja, kanske en minut eller så. Regulatorn är inte speciellt noggrann! Brukar göra lite burstar och dessutom om jag gör starkare öl ge vörten en dos till 5-6 timmar senare.
Tuben är väl på en knapp liter och 110 bar så den bör räcka till ett antal bryggningar.
Tuben är väl på en knapp liter och 110 bar så den bör räcka till ett antal bryggningar.
bjolu340 skrev:Denna:
Detta såg ju fantastiskt prisvärt ut! Ska definitivt kollas upp! Tack!
- grungejesus
- Torrhumlare

- Kontakt:
När ni syresätter med kompressor, har ni nått filter på då? Med tanke på att det kan komma med olja från själva kompressorpumpen?
Mm undra om man kan använda sin dyktub? Det är ju inte ren syre i den.
Dyktub borde funka bra, den luften är ju filtrerad till andningsluft standard.
Tar du direkt från vanlig kolvkompressor får du använda nån form av filter för att undvika föroreningar, typ olja, vatten etc.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Tar du direkt från vanlig kolvkompressor får du använda nån form av filter för att undvika föroreningar, typ olja, vatten etc.
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
bjolu340 skrev: Bra skjut i jäsningen nu!
Har du testat med två lika batcher för att se hur stor och vilken skillnad det blir mot att bara "paddla"?
När jag bryggde i vårt 600-litersbryggverk hade vi från början planer på att syresätta från tub men insåg att det räckte med "fritt fall" och två minuters paddling.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"