Mäska och laka direkt i Patinan?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Mäska och laka direkt i Patinan?
Jag har nu köpt hem ett startkit och ska inom kort brygga min första öl!
Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu angående vilken mäsknings- och lakningsteknik jag ska använda. Först var jag inne på att mäska i kastrullen (Patina med kran, 30 l), sen hink-i-hink, men nu är jag tillbaka på idén med kastrullen.
Jag har tillverkat ett eget bazookafilter till kranen. Tanken är att också tillverka en isolerande mantel till kastrullen som träs på vid mäskningen. Sen tänkte jag laka direkt i kastrullen ner i hink och senare återföra till kastrullen.
Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Har någon provat och lyckats/misslyckats? Rent teoretiskt ser jag inga problem med att mäska/laka på detta sätt istället för hink-i-hink.
/Cederbusch
Men jag har inte riktigt bestämt mig ännu angående vilken mäsknings- och lakningsteknik jag ska använda. Först var jag inne på att mäska i kastrullen (Patina med kran, 30 l), sen hink-i-hink, men nu är jag tillbaka på idén med kastrullen.
Jag har tillverkat ett eget bazookafilter till kranen. Tanken är att också tillverka en isolerande mantel till kastrullen som träs på vid mäskningen. Sen tänkte jag laka direkt i kastrullen ner i hink och senare återföra till kastrullen.
Finns det några uppenbara nackdelar med detta? Har någon provat och lyckats/misslyckats? Rent teoretiskt ser jag inga problem med att mäska/laka på detta sätt istället för hink-i-hink.
/Cederbusch
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Re: Mäska och laka direkt i Patinan?
Svarar själv, kanske kan vara bra för någon annan som undrar.
Hittade denna länk: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3637
Med andra ord, det går bra att mäska och laka i kastrullen.
Hittade denna länk: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3637
Med andra ord, det går bra att mäska och laka i kastrullen.
Jag tänkte köra samma grej. Har en bielmeier kastrull på 29l.
Det ingick falskbotten (typ grovt galler) till min så jag har fixat lite finmaskigare och tänkte köra på de viset. Funkar nog finfint!
Det ingick falskbotten (typ grovt galler) till min så jag har fixat lite finmaskigare och tänkte köra på de viset. Funkar nog finfint!
Det går utmärkt, men då måste du ha en till kastrull för att värma lakvatten i, eller hur går dina tankar kring det? Går ju köra biab men det är väl köassisk mäskning du är sugen på?
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Pröva, du! 
Jag tycker det är skönt att kunna tappa ut vört direkt till kokkärlet för att snabbare och smidigare få igång kok. Alla förespråkar ju sitt eget sätt, och jag har bara prövat vårt. Så länge vatten får träffa malt i lagom temperatur under lagom tid så blir det ju mäskning av det.
Jag tycker det är skönt att kunna tappa ut vört direkt till kokkärlet för att snabbare och smidigare få igång kok. Alla förespråkar ju sitt eget sätt, och jag har bara prövat vårt. Så länge vatten får träffa malt i lagom temperatur under lagom tid så blir det ju mäskning av det.
-
mathiasbrorson
- Helmaltsbryggare

Jag har precis som du en Patina 30 l med kran men jag har också den falskbotten som man kan köpa till. Jag isolerar kastrullen med ett liggunderlag som jag har limmat på en aluminiumfilt innerst. Den håller temperaturen mycket bra. Om man ser till att bara har humlekottar i koket så funkar även humlen som ett filter tillsammans med falskbotten när man ska kyla vörten efter koket. Jag funderar på att köpa en likadan 30 l kastrull till för att kunna börja koket innan jag har lakat ur allt. Jag har bryggt 70-80 gånger så här och är mycket nöjd.
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Hm, det är ju sant förstås. Måste kolla hur stor vårt största gryta är. Den är minst 10 l men det behövs kanske mer. Tänkte inte riktigt på det!Lindh skrev:Det går utmärkt, men då måste du ha en till kastrull för att värma lakvatten i, eller hur går dina tankar kring det? Går ju köra biab men det är väl köassisk mäskning du är sugen på?
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Bryggdebut igår. Gick på det hela taget bra, men s**an vad tid det tog!! Kommer säkert bli effektivare med tiden, men jag behöver minska tiden jag får jobba med bryggningen känner jag.
Jag mäskade och lakade direkt i Patinan med mitt ihopvikta filter. Gick toppenbra. Jag värmde på hela mäsken till ca 75 gr, kokade några mindre kastruller med vatten, sen lakade jag. Tog en knapp timme tror jag. Men det momentet var lite stressigt och tidskrävande. Överväger starkt att prova BIAB nästa gång. Läste om en bryggare som lyfte ur påsen och sedan slog några liter varm vatten över den för att liksom laka ur det sista.
Ska fundera på det. Får se om den färdiga ölen går att dricka då!
Tack för hjälpen.
/Cederbusch
Jag mäskade och lakade direkt i Patinan med mitt ihopvikta filter. Gick toppenbra. Jag värmde på hela mäsken till ca 75 gr, kokade några mindre kastruller med vatten, sen lakade jag. Tog en knapp timme tror jag. Men det momentet var lite stressigt och tidskrävande. Överväger starkt att prova BIAB nästa gång. Läste om en bryggare som lyfte ur påsen och sedan slog några liter varm vatten över den för att liksom laka ur det sista.
Ska fundera på det. Får se om den färdiga ölen går att dricka då!
Tack för hjälpen.
/Cederbusch
Mäskade du vid 75c? Låter lite högt tycker jag, du kommer få en skaplig restsötma skulle jag gissa.
Runt 62-68 är mer området man bör hålla sig i i normalfall (66.5 är mitt i prick för att alpha/beta-amylase ska ske).
Runt 62-68 är mer området man bör hålla sig i i normalfall (66.5 är mitt i prick för att alpha/beta-amylase ska ske).
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Jag uttryckte mig nog slarvigt. Jag mäskade vid 67 gr men värmde på mäsken till 75 gr när det var dags att laka. Enligt receptet, om jag tolkade rätt, så skulle man laka med 82 gr vatten och måltempen på vörten vara 75 gr. Jag tyckte det verkade bättre att värma allt till önskad temp och laka med 75 gr vatten istället.Lindh skrev:Mäskade du vid 75c? Låter lite högt tycker jag, du kommer få en skaplig restsötma skulle jag gissa.
Det låter toppen. Tror Beersmith brukar säga 75.6c på lakningen, det kan man ju försöka lyckas pricka in jämt i en hel bädd =)
Det är just din tillvägagångssätt som är fördelen med att mäska i kastrull och något jag saknar. De gånger jag stegmäskat på spis har jag tyvärr bränt fast lite i botten så det gäller att ha tjock botten antar jag?
Det är just din tillvägagångssätt som är fördelen med att mäska i kastrull och något jag saknar. De gånger jag stegmäskat på spis har jag tyvärr bränt fast lite i botten så det gäller att ha tjock botten antar jag?
Nej, en falskbotten och 2-3 cm vätska mellan mäsken och kastrullbotten. Då går det tom med Biltemagrytan.
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Det fungerade som sagt bra med min Patina. Har tjock botten. Det var bara vid kokningen jag kan se tendenser till att det fastnat lite.bjolu340 skrev:Nej, en falskbotten och 2-3 cm vätska mellan mäsken och kastrullbotten. Då går det tom med Biltemagrytan.
Jag funderade på att köpa den falskbotten som säljs till Patinan på humle.se och maltmagnus, men det var lite för dyr för min smak.
Pratade förresten med en affärsbekant idag som är med i en förening som äger ett mindre bryggeri. Han menade att jag nog lakade lite för sakta. Så nästa gång ska jag ha mer skjuts på flödet så går det lite fortare.
Lakade i en vintunna med falskbotten igår när jag bryggde min första laddning. Förkulturen på jästen gjorde susen, hällde upp allt i vintunnan 23,00 igår och 11 idag började det bubbla fint i röret!!
Sorry lite off-topic, vart så nöjd bara
Även för mig är insatsen till grytan lite för dyr, fundera på att byta ut kranen och sätta på en bazooka och ha i bielmeiern för att så kunna mäska och laka direkt i den. Vad tror ni om det? Har bara sett bazooka i lakkärl i form av kylboxar. Skulle det kunna vara en lite mer ekonomisk lösning? Det är väl 1/2" hål i din gryta med?
Även för mig är insatsen till grytan lite för dyr, fundera på att byta ut kranen och sätta på en bazooka och ha i bielmeiern för att så kunna mäska och laka direkt i den. Vad tror ni om det? Har bara sett bazooka i lakkärl i form av kylboxar. Skulle det kunna vara en lite mer ekonomisk lösning? Det är väl 1/2" hål i din gryta med?
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Hål skulle jag inte vilja säga. De har svetsat fast ett rör med invändig 1/2 gänga som de monterat en kran på. På insidan monterar jag min hemmabyggda bazooka.Kostir skrev:Lakade i en vintunna med falskbotten igår när jag bryggde min första laddning. Förkulturen på jästen gjorde susen, hällde upp allt i vintunnan 23,00 igår och 11 idag började det bubbla fint i röret!!