Refraktometer visar annat än hydrometer
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
wild_billy
- Satsbryggare

Refraktometer visar annat än hydrometer
Hej,
Jag investerade nyligen i en refraktometer. Vid bryggningen visade den 1050 Ö som OG. Vilket var lägre än väntat, men okej. Tyvärr tänkte jag inte på att korrelera med hydrometern. Efter jäsning visade refraktometern ett FG på 1020, vilket jag tyckte var ganska högt. När jag kontrollerade med hydrometer så visade denna 1011 vilket kändes rimligt. Mätningarna gjordes vid samma temp, 20 grader. Och refraktometern är kalibrerad o visar noll med destvatten.
Är det någon som varit med om samma och vet vad kan detta glapp bero på? Hur mkt ska jag lita på resultatet av refraktometern?
Jag investerade nyligen i en refraktometer. Vid bryggningen visade den 1050 Ö som OG. Vilket var lägre än väntat, men okej. Tyvärr tänkte jag inte på att korrelera med hydrometern. Efter jäsning visade refraktometern ett FG på 1020, vilket jag tyckte var ganska högt. När jag kontrollerade med hydrometer så visade denna 1011 vilket kändes rimligt. Mätningarna gjordes vid samma temp, 20 grader. Och refraktometern är kalibrerad o visar noll med destvatten.
Är det någon som varit med om samma och vet vad kan detta glapp bero på? Hur mkt ska jag lita på resultatet av refraktometern?
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Refraktometer visar annat än hydrometer
Du kan inte mäta FG med en refraktometer utan att använda en tabell/program. Refraktometern fungerar endast på OG utan att "räkna om".
Beersmith har en funktion för att konvertera refraktometer mätningar.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
+1Jim [skutte] skrev:Du kan inte mäta FG med en refraktometer utan att använda en tabell/program. Refraktometern fungerar endast på OG utan att "räkna om".
-
wild_billy
- Satsbryggare

Just det ja. Det hade jag glömt, men det låter mekant nu när du säger det. Undrar hur det kommer sig iofs.
Vad menas med +1?
Vad menas med +1?
+1 = Jag håller med.
-
Pulsatorius
- Torrhumlare

Refraktometern mäter brytningsindex hos vätskan.
Pulsatorius
Som sagt tidigare så mäter refraktometer vätskans brytningsindex relativt vatten. Innan jäsning är den bara sockerhalten som påverkar, men efter jäsning finns det både socker och alkohol som bidrar.
Peepz Brewery. Uppsalas nanobryggeri i hjärtat av Kåbo.