Bortglömd Beer King 2000 + gamla fat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Bortglömd Beer King 2000 + gamla fat

Inlägg av johnny_dove »

Kollade in på vinden vid gamla pojkrummet hemma hos min farmor. Till min förvåning hittade jag en BeerKing 2000, co2 patroner och fyra stycken fat. Måste ha stått där i 15 år. Hade helt glömt bort att jag hade köpt grejjerna. Måste ha varit i slutet av min ungdoms ölsatsbryggarkariär på tidigt 90-tal. Kan inte varit så dyr, då hade jag kanske inte glömt bort den :) Tror inte att 2 av faten använts. De andra verkar fortfarande ha öl i sig haha. Lustigt eftersom jag funderat på att köpa partyfat och kranar nu när jag börjt med AG bryggnig.

Fråga. De två tomma faten - finns något hinder att använda dem? De ser ok ut.

Har testat kranen. Den funkar. Har hällt upp ett glas vatten från en av tunnorna. Själva plastbiten som öppnar kranen är borta men det var lätt att använda kranen med en köksslev.

Bild

Den svarta plastbiten som trycker ut pluggen som stänger och öppnar.

Skall ta och beställa nya ventiler och fler fat. Undrar om man kan få tag i en ny plastbit? Får fråga när jag köper fat. Ingen som har en trasig Beerking som ligger och skräpar? Ser ju lite fånigt ut att ta med en slev när man skall ta med ett fat hem till någon :D
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Bortglömd Beer King 2000 + gamla fat

Inlägg av johnny_dove »

Någon som vet? Gammalt partyfat. Kan vara 17 år gammalt. Ser ok ut. Skall tappa upp lite öl idag. Använda? Sett något om plasthinna i faten. Rengöring?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Bortglömd Beer King 2000 + gamla fat

Inlägg av Kenneth »

Tror inte att man bara kan köpa plastbiten.
Faten bör gå att använda om de stått tomma.
Tvätta inte ur med för starka medel eftersom plasthinnan inne i tunnan kan ta skada.

Har du provat den vällagrade ölen?
Spännande med 17 år gamla öl.
Troligen smakar det nog inte så bra, men man vet aldrig :D
Härliga tider, strålande tider :)
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Haha, ja spännande att smaka...vanlig bryggrens eller starsan bör funka så man inte skadar hinnan, eller? När jag fotade med blixt i de tomma faten hittade jag en del rost..Får nog beställa nya. Tycker egentligen man borde kunna köra i en ordentlig fryspåse med häverten, fylla med öl trycka i pluggen så man låser fast påsen på en gång. Bag in keg är fött?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bortglömd Beer King 2000 + gamla fat

Inlägg av PeO »

@Kenneth. Jag har 20 liter Pilsener Uruquell från slutet av 70-talet stående i ett 30-litetsfat. Det är ett enormt tryck i fatet men jag har inte vågat smaka. Intresserad?
/PeO
Skriv svar