Coopers dark ale. Tvetydliga jäsinstruktioner?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
stofilip
Nybryggare
Nybryggare

Coopers dark ale. Tvetydliga jäsinstruktioner?

Inlägg av stofilip »

Ny i detta och har satt min första sats för cirka 24 timmar sedan! Bubblar riktigt trevligt i jäsröret! Jag har en fråga om jästiden då instruktionerna som följde med cooper-burken är minst sagt tvetydyliga. Danstar Nottingham ale yeast används.

Såhär står det att läsa:
Jäsning: När jäsningen startar blir blandningen täckt med skum. Jäsningen är klar när skummet försvunnit och lämnat ett tunt ytskick på ölet. OBS: Efter 24 timmar har lite av bryggden redan blivit utan fradga. Efter 48 timmar, mjölkaktig, ingen fradga syns, aktivt bubblande. På 3:e dagen mörkt brun brygd, lite lätt bubblande - vänta 24 timmar, innan du tappar på flaskor. Jäsningen tar normalt 6-7 dagar om man har haft en temperatur på över 24C, men kan ta längre tid om temperaturen har varit lägre. Det är viktigt att ölet är ordentligt utjäst. Om man använder hydrometer ska den sjunka ner och ligga konstant på 1.004.
Här skulle man kunna tolka att det är dags att tappa på flaska redan efter 3 dagar + 24 timmar (varför de nu blandar dagar och timmar vet jag inte)... Tycker detta låter lite? Man kan ju också läsa att det borde ta 6-7 dagar eller kanske lite mer om temperaturen varit svalare.

Min fråga är helt enkelt. Hur länge ska jäsningen pågå? Hur vet jag exakt att den är klar? Jag har en hydrometer. Ska jag mäta med jämna mellanrum? Jag har även ett andra jäskar att tillgå. Alla tips mottages tacksamt!
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: Coopers dark ale. Tvetydliga jäsinstruktioner?

Inlägg av Fredrik Almgren »

Hej

Det finns info på wikin också - http://shbf.se/wiki/index.php/Satsbryggning
Punkt 15 handlar om jäsningen. Det är klart att "sporadiskt" kan vara lite otydligt iofs.
Om man väljer att inte tappa om till den sk sekundärjäsningen så låter man ölet
stå lite längre på den ursprungliga jäshinken innan buteljering.
My hope is hops
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Vilken temperatur jäser du i?
Ligger du runt 19 grader så låt det stå 10-14 dagar innan du börjar mäta och kolla FG inför flasktappning (jäser du från 22 grader eller högre vänta tills skummet lagt sig och försök sedan få ner temperaturen till 19-20 i hinken och låt stå tills du når 14 dagar från bryggdag och tappa på flaska)
Följande länk kan ge dig lite mer info (bättre än den som medföljer burken iaf) http://www.coopershembryggning.se/faq-h ... eskrivning
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
stofilip
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av stofilip »

Brandis skrev:Vilken temperatur jäser du i?
Ligger du runt 19 grader så låt det stå 10-14 dagar innan du börjar mäta och kolla FG inför flasktappning (jäser du från 22 grader eller högre vänta tills skummet lagt sig och försök sedan få ner temperaturen till 19-20 i hinken och låt stå tills du når 14 dagar från bryggdag och tappa på flaska)
Följande länk kan ge dig lite mer info (bättre än den som medföljer burken iaf) http://www.coopershembryggning.se/faq-h ... eskrivning
Det är cirka 22C i rummet och 24 i kärlet! Tack för länken och hjälpen, ska spana in den!
Skriv svar