Såhär står det att läsa:
Här skulle man kunna tolka att det är dags att tappa på flaska redan efter 3 dagar + 24 timmar (varför de nu blandar dagar och timmar vet jag inte)... Tycker detta låter lite? Man kan ju också läsa att det borde ta 6-7 dagar eller kanske lite mer om temperaturen varit svalare.Jäsning: När jäsningen startar blir blandningen täckt med skum. Jäsningen är klar när skummet försvunnit och lämnat ett tunt ytskick på ölet. OBS: Efter 24 timmar har lite av bryggden redan blivit utan fradga. Efter 48 timmar, mjölkaktig, ingen fradga syns, aktivt bubblande. På 3:e dagen mörkt brun brygd, lite lätt bubblande - vänta 24 timmar, innan du tappar på flaskor. Jäsningen tar normalt 6-7 dagar om man har haft en temperatur på över 24C, men kan ta längre tid om temperaturen har varit lägre. Det är viktigt att ölet är ordentligt utjäst. Om man använder hydrometer ska den sjunka ner och ligga konstant på 1.004.
Min fråga är helt enkelt. Hur länge ska jäsningen pågå? Hur vet jag exakt att den är klar? Jag har en hydrometer. Ska jag mäta med jämna mellanrum? Jag har även ett andra jäskar att tillgå. Alla tips mottages tacksamt!