Hej idag har jag bryggt min femte bryggning (BIAB), en dry stout med 43 IBU och 1042 i OG,
Mina tidigare batcher har varit typ 20 liter men denna gång tänkte jag testa att göra en halvsats och knåpade ihop ett recept i Beer Engine v.109 för 10L. Rekommenderad total väskemängd blev 15.9L (verifierade i ett excelblad som jag laddat ner någonstans som rekommenderade 16L vatten för detta recept med 90 minuters koktid.
Nu när jag kylt och mätt OG så hamnar jag på en OG på 1060...
Fråga 1. Vad förlorar ölen på att spädas i efterhand med kallt kranvatten. Förlorar den i smak?, fyllighet?, bitterhet?
Fråga 2. Vad skulle ni gjort, späda eller inte späda, det är frågan?
(Saken är den att jag inte är jätteförtjust i de imperial stouts jag har smakat)
Mina tidigare batcher har jag använt torrjäst men till denna batch har jag kostat på mig att pröva flytande jäst (Wyest1028 Lodon ale).
Fråga 3. Ska jag använda hela paketet även om jag bara har 10 liter vört?
Nybörjare som jag är så är jag tacksam för hjälp // Natonk
Dry stout, för hög OG, späda eller inte späda + jästfråga
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
johnny_dove
- Torrhumlare

Re: Sv: Dry stout, för hög OG, späda eller inte späda + jäst
Också nybörjare men hade nog testat köra in det i beersmith. Kolla om du fått i för mycket malt eller om det höga värdet beror på högre effektivitet än du räknat med. I beersmith ser du även vilka ramar du bör hålla dig inom gällande ibu, färg etc för en stout. Då vet du vad du har för utrymme att späda ut.
Re: Dry stout, för hög OG, späda eller inte späda + jästfråg
Tack Johnny.
Jag spädde till OG 1046 med kokat vatten (vågade inte fylla på mer av utrymmes skäl i jäskärlet).
Pitchade 2/3 delar av den flytande jästen.
Får hålla tummarna för att det blir ok.
Anledningen till att det blev för hög OG i förstaläget tror jag beror på två saker. Något högre utbyte samt att jag kokade för häftigt. Skulle blivit 10 liter efter kokning men blev bara 8 liter.
Jag spädde till OG 1046 med kokat vatten (vågade inte fylla på mer av utrymmes skäl i jäskärlet).
Pitchade 2/3 delar av den flytande jästen.
Får hålla tummarna för att det blir ok.
Anledningen till att det blev för hög OG i förstaläget tror jag beror på två saker. Något högre utbyte samt att jag kokade för häftigt. Skulle blivit 10 liter efter kokning men blev bara 8 liter.
Re: Dry stout, för hög OG, späda eller inte späda + jästfråg
Hamnar du under din planerade volym och har högre OG än planerat, som i det här fallet, så är det inget problem att späda vörten med vanligt vatten innan jäsningen. Spädningen kommer att sänka din OG men i och med att du har för OG så innehåller den vört du har allt som behövs från malten för att den spädda vörten ska bli som det var planerat.Anledningen till att det blev för hög OG i förstaläget tror jag beror på två saker. Något högre utbyte samt att jag kokade för häftigt. Skulle blivit 10 liter efter kokning men blev bara 8 liter.
Att man behöver späda med lite vatten på slutet av koket är inte ovanligt om man råkar ha lite för intensivt kok. Vid långa kok kan man mäta densiteten under kokets gång och tillsätta vatten då och då om man vill.