Ny till Corneliusfat
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Ny till Corneliusfat
Hej. Jag ska äntligen tänkt köpa ett fat med tillhörande utrustning. Men jag har ett par funderingar som någon kanske kan hjälpa till med. Jag hade tänkt köra med sodastream-flaskor till en början. Är det någon som vet skillnaden mellan exempelvis humlegårdens trapetz-gänga och Maltmagnus trapetz-gänga? Och finns det någon vits att ha en regulator som mäter trycket i CO2-tanken? Är inte trycket konstant tills flaskan typ är tom? Tack på förhand
Re: Ny till Corneliusfat
Det finns för närvarande två typer av trapetz-adaptrar 1 & 2, Jag tror att Maltmagnus fortfarande säljer den gamla typ 1, som har en vanlig packning för att sluta tätt. Typ 2 har en packning som blåser upp sig själv, (? om jag förstått det rätt), för att sluta tätt. Rätta mig gärna om jag har fel. Den packningen kan gå sönder om man skruvar ur flaskan innan den är tom.
EDIT: här skrev jag något som var helt fel men har tagit bort det.
EDIT: här skrev jag något som var helt fel men har tagit bort det.
Senast redigerad av Bee den måndag 2012-11-26 17:07, redigerad totalt 1 gång.
Ok, tack för svaret! Men borde inte trycket i flaskan vara densamma om det fortfarande finns flytande co2 kvar?
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Gör den verkligen det? Jag hade bildat mig hypotesen att så länge det fanns kvar CO2 i vätskefas så var trycket konstant, dock med variation för temperatur dvs att om man är ute och det är kallt så sjunker det. Vidare att när man inte längre har vätskefas kvar så faller trycket och då är det snart slut i flaskan. Om man nu har en packning som går sönder när man försöker ta loss regulatorn innan flaskan är tom kan det ju dock vara trevligt att enkelt se när så är fallet.Bee skrev:Trycket i gasflaskan minskar allteftersom man släpper ur gas, dvs det är inte samma tryck hela tiden. Därav kan man hålla koll och förutse när flaskan snart tar slut. Trycket i flaskan är så mycket högre än "brukstrycket" så man kan lätt tro att det inte minskar.
Kanske har jag fått min uppfattning om tryck i CO2 fel?
My hope is hops
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Nej jag har märkt samma sak, högre tryck med varm flaska sen är trycket konstant tills det att den börjar ta slut och då sjunker trycket snabbt. Det märks däremot inte lika tydligt på små (sodastram) flaskor eftersom det dels sjunker vid kylning och sedan går det snabbare när det börjar ta slut.Fredrik Almgren skrev:Gör den verkligen det? Jag hade bildat mig hypotesen att så länge det fanns kvar CO2 i vätskefas så var trycket konstant, dock med variation för temperatur dvs att om man är ute och det är kallt så sjunker det. Vidare att när man inte längre har vätskefas kvar så faller trycket och då är det snart slut i flaskan. Om man nu har en packning som går sönder när man försöker ta loss regulatorn innan flaskan är tom kan det ju dock vara trevligt att enkelt se när så är fallet.
Kanske har jag fått min uppfattning om tryck i CO2 fel?
enda sättet att veta hur mycket man har kvar är att väga flaskan, det är dock svårt om man inte kan koppla loss regulatorn.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Re: Sv: Ny till Corneliusfat
Ah, helt rätt,jag har fel!
Jag tänkte inte på att det övergick till vätskefas.
Men när all vätska övergått till gas... Då har jag rätt.
Har inte använt min gasutrustning än då jag saknat regulator hittills. Jag har därför utgått från mina gymnasiekunskaper i fysik till mitt påstående istället.
Jag tänkte inte på att det övergick till vätskefas.
Men när all vätska övergått till gas... Då har jag rätt.
Har inte använt min gasutrustning än då jag saknat regulator hittills. Jag har därför utgått från mina gymnasiekunskaper i fysik till mitt påstående istället.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Ny till Corneliusfat
Väg regulatorn med alla kopplingar och skriv upp det på lämpligt ställe. Då är det lätt att väga hela rasket och räkna ut hur mycket kolsyra det är kvar.