Kallbrygga kaffe
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kallbrygga kaffe
Hejsan
Ska snart slänga i lite kaffe i min porter. Tänkte kallbrygga det och slänga i sekundären.
Lite funderingar...
att koka upp vatten, slänga ner i en burk och låta den svalna för att senare tillsätta kaffet verkar ju vara det vanligaste. Är det då bara att låta kaffebönorna få sig en omgång star san innan man kastar ner de i vattnet?
Skulle man inte lika gärna ta vatten från kranen, i med det och bönorna i en burk. Sen när det är klart så filtrerar man det och där efter kokar upp det för att sen ösa ner i hinken?
//magnus
Ska snart slänga i lite kaffe i min porter. Tänkte kallbrygga det och slänga i sekundären.
Lite funderingar...
att koka upp vatten, slänga ner i en burk och låta den svalna för att senare tillsätta kaffet verkar ju vara det vanligaste. Är det då bara att låta kaffebönorna få sig en omgång star san innan man kastar ner de i vattnet?
Skulle man inte lika gärna ta vatten från kranen, i med det och bönorna i en burk. Sen när det är klart så filtrerar man det och där efter kokar upp det för att sen ösa ner i hinken?
//magnus
Re: Kallbrygga kaffe
Kokt vatten och snabbkaffe kan ju vara ett alternativ.
Nja, kaffe som jag inte skulle vilja dricka som det är skulle jag inte vilja lägga i min öl... men visst absolut det enklaste sättet att få in "kaffe" i sitt ölLagerKing skrev:Kokt vatten och snabbkaffe kan ju vara ett alternativ.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

köpa orostade kaffebönor och rosta själv tycker jag låter som ett sjyssta allternativ?
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
haha nja det är lite överkursJim [skutte] skrev:köpa orostade kaffebönor och rosta själv tycker jag låter som ett sjyssta allternativ?
Jag har bryggt espresso och hällt i en stout i slutet av lagringen, ett enkelt sätt att få bra kaffesmak/doft. Det blev inga "sumpsmaker" som jag annars tycker finns i många kaffeöl. Jag har också provat att tillsätta instant coffe vid samma tid. Det gav en okej kaffesmak men nästan ingen doft.
Senast redigerad av Jonas den torsdag 2012-11-15 22:14, redigerad totalt 1 gång.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Har sagt det i en annan tråd (kanske t o m på annat forum?), men jag säger det igen.
Nescafes espressorör ett per 5L ungefär blir riktigt bra. I sekundär, eller istället för torrhumling typ.

Nescafes espressorör ett per 5L ungefär blir riktigt bra. I sekundär, eller istället för torrhumling typ.

Det tror jag är ett utmärkt alternativ. Släng i dem nyrostade så får du dessutom desinficering på köpet.Jim [skutte] skrev:köpa orostade kaffebönor och rosta själv tycker jag låter som ett sjyssta allternativ?
Näst efter detta tycker jag nybryggt kaffe i sekundärjäsningshinken är den bästa metoden. Gärna espresso.