Kallbrygga kaffe

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Kallbrygga kaffe

Inlägg av Qonos »

Hejsan
Ska snart slänga i lite kaffe i min porter. Tänkte kallbrygga det och slänga i sekundären.

Lite funderingar...

att koka upp vatten, slänga ner i en burk och låta den svalna för att senare tillsätta kaffet verkar ju vara det vanligaste. Är det då bara att låta kaffebönorna få sig en omgång star san innan man kastar ner de i vattnet?

Skulle man inte lika gärna ta vatten från kranen, i med det och bönorna i en burk. Sen när det är klart så filtrerar man det och där efter kokar upp det för att sen ösa ner i hinken?

//magnus
LagerKing
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Kallbrygga kaffe

Inlägg av LagerKing »

Kokt vatten och snabbkaffe kan ju vara ett alternativ.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

LagerKing skrev:Kokt vatten och snabbkaffe kan ju vara ett alternativ.
Nja, kaffe som jag inte skulle vilja dricka som det är skulle jag inte vilja lägga i min öl... men visst absolut det enklaste sättet att få in "kaffe" i sitt öl
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

köpa orostade kaffebönor och rosta själv tycker jag låter som ett sjyssta allternativ?
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Jim [skutte] skrev:köpa orostade kaffebönor och rosta själv tycker jag låter som ett sjyssta allternativ?
haha nja det är lite överkurs :)
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Jag har bryggt espresso och hällt i en stout i slutet av lagringen, ett enkelt sätt att få bra kaffesmak/doft. Det blev inga "sumpsmaker" som jag annars tycker finns i många kaffeöl. Jag har också provat att tillsätta instant coffe vid samma tid. Det gav en okej kaffesmak men nästan ingen doft.
Senast redigerad av Jonas den torsdag 2012-11-15 22:14, redigerad totalt 1 gång.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Har sagt det i en annan tråd (kanske t o m på annat forum?), men jag säger det igen.
Nescafes espressorör ett per 5L ungefär blir riktigt bra. I sekundär, eller istället för torrhumling typ.

Bild
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jim [skutte] skrev:köpa orostade kaffebönor och rosta själv tycker jag låter som ett sjyssta allternativ?
Det tror jag är ett utmärkt alternativ. Släng i dem nyrostade så får du dessutom desinficering på köpet.

Näst efter detta tycker jag nybryggt kaffe i sekundärjäsningshinken är den bästa metoden. Gärna espresso.
Skriv svar