Hej alla ölbryggare!
Jag är en ny medlem som har varit med att producera ett eget öl - KLOSS med hjälp av proffessionella bryggare och bryggeriet De Molen i Holland. Har däremot inte bryggt öl själv....tills nyligen. Det har varit en fantastiskt trevlig erfarenhet som definitivt givit mersmak.
Jag och en kamrat började med att lusläsa alla era inlägg och erfarenheter och vill nu så gärna själv skriva om vår första brygd.
Som sagt läste vi först detta forum på längden och tvären och kollade dessutom youtube som också är en grym källa till kunskap för blivande bryggare. Sedan bestämde vi oss för att åtminstone göra en delmäskning i vårt första projekt. En stout var ett måste, eftersom vi tycker mycket om denna ölsort.
Först mäskade vi med BIAB-teknik 500g chokladmalt från brewferm samt 30g targethumle, inför vörtkoket tillsattes sedan 1 kg beerenhancer (mest socker tror jag) från Muntons samt en uppspjälkad lakritsrot. Efter detta tappade vi över på jäshink, hällde i 3 kg Brewferm dark maltextrakt och tillsatte en påse safale-04. Efter lite fundering lät vi även lakritsroten stanna kvar i jäskaret. OG uppmättes till 1.072.
Jäsningen kom igång bra och vi skippade omtappningen inför sekundärjäsningen eftersom vi var rejält uppskrämda för kontaminering.
Idag, två veckor efter jäsningens start uppmättes FG till 1.021 och vi tappade på flaskor efter att ha primat med två krm muscovadosocker/33 cl flaska.
"Grönölet" smakade riktigt bra, kanske med aningen jästsmak, men fin arom av choklad, kaffe och lakrits.
Nu får flaskorna stå i rumstemperatur i två veckor innan slutlig provsmakning. Vi har en petflaska på bevakning, börjar den bli rund får vi väl ta skydd.
Om någon av er mer erfarna bryggare orkar läsa hela denna historia är vi oerhört tacksamma för reaktioner och tips inför kommande äventyr.
En första chokladstout
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: En första chokladstout
Kul att se bryggare från Falun. Är själv född och uppvuxen där men bor nu i Uppsala. Vi får öppna upp ett bryggeri vid gruvan någongång.
KLOSS ska jag tillägga är en väldigt bra öl som du/ni kan vara stolt över.
Youtube är bra och där kan man verkligen fastna i timmar.
det var ett intressant recept. Det blir en ganska så söt öl på 6,5-7 % . Tror nog att den kan vinna på att lagras en stund.
Kul att ni humlade i mäskningen (hop-mashing) vilket inte är det vanligaste. Safale 04 är ju också rätt alkohol tolerant så det kan nog vara så att den fortsätter jobba en hel del framöver.
Tips: Fortsätt brygga och testa er fram. Kolla även receptdatabasen här på SHBF för bra ideer.
KLOSS ska jag tillägga är en väldigt bra öl som du/ni kan vara stolt över.
Youtube är bra och där kan man verkligen fastna i timmar.
det var ett intressant recept. Det blir en ganska så söt öl på 6,5-7 % . Tror nog att den kan vinna på att lagras en stund.
Kul att ni humlade i mäskningen (hop-mashing) vilket inte är det vanligaste. Safale 04 är ju också rätt alkohol tolerant så det kan nog vara så att den fortsätter jobba en hel del framöver.
Tips: Fortsätt brygga och testa er fram. Kolla även receptdatabasen här på SHBF för bra ideer.
Vet att det är en gammal post men jag blev nyfiken på om det finns någon särskild anledning till att ni användeIdag, två veckor efter jäsningens start uppmättes FG till 1.021 och vi tappade på flaskor efter att ha primat med två krm muscovadosocker/33 cl flaska.
muscovadosocker? Vi provade att prima med olika sockertyper och just muscovadosocker fungerade klart sämst,
blev nästan ingen kolsyra alls.
Jag kan inte svara för de andra men jag själv har också använt muscovado vid primningen några gånger. Muscovado och demerarasocker ger ett smakbidrag då man primar med dom och i vissa typer av öl så är det ett bra, men ganska milt, tillägg. Jag har inte provat det i något så kraftigt som en stout men i engelska och skotska ale så har det blivit bra.Vet att det är en gammal post men jag blev nyfiken på om det finns någon särskild anledning till att ni använde
muscovadosocker? Vi provade att prima med olika sockertyper och just muscovadosocker fungerade klart sämst,
blev nästan ingen kolsyra alls.
Jag och ett par medbryggare har provat att klyva en färdigjäst irish red och primat ena halvan med strösocker och andra med demerara och vid senare blindtest så föredrog alla den med demeraran. Men om ett smakrikare primningssocker är bra eller inte hänger mycket på öltypen.
Märkligt att det fungerade så dåligt i vår öl (en mörk ale), det som fungerade bäst var rårörsocker.