Korrekturläsning av mitt recept!?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Korrekturläsning av mitt recept!?

Inlägg av claeseliasson »

Jag har gått in hårt för att börja göra ett helt eget recept och efter timmar av klur och konstiga (för mig) matematiska formler som jag hittat i Shbf:s "Lär dig Brygga Öl"
kompendium som man fick på kursen, så har jag äntligen kommit fram till något som liknar ett recept.

Jag skulle hemskt gärna att någon som kan dessa grejer bättre än jag tog sig en titt och påpekade om något ser vajsigt ut. Tackar på förhand!

Jag har utgått från ingredienserna i Mikkellers K:rlek pale ale, även om jag tror min blir lite alkoholstarkare än förlagan. Så här kommer det:

Pale/pilsner malt 5 Kg
Carahell 0,75 Kg
Vete malt 0,10 Kg
Havreflingor 0,30 Kg

6,15 Kg malt allt som allt, till 24L. OG borde vara 59,5 cirka. Jag har utgått ifrån att mitt bryggverk får ett utbyte på 80%.
Sen har jag inte hittat några exakta siffror på sockerutbytet från carahell malten, men beräknade den som en vanligt karamelmalt på 260 Ö/L.

Giv i gram/humlesort till 24L. mitt tilltänkta Ibu är 65 och jag har använt "En enkel humleformel" för att räkna ut detta. Ser det okej ut?

Bitter 60min.
columbus 7,2g. Centennial 9,6g Simcoe 7,2g Citra 7,2g
Ibu = 44

Smak 15min.
Nelson 13,4 Citra 12g centennial 6,5g Columbus 4,8g
Ibu = 12

AROM 5min.
Nelson 24g Centennial 24g citra 18g Columbus 14,4g
Ibu = 9

Tack på förhand! Claes Eliasson
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Korrekturläsning av mitt recept!?

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag tycker det ser bra ut, men skulle nog själv skjuta fram kvartsgivan och kanske slänga i lite mer humle vid kokslutet. Och du kommer antagligen att få lite svårt att hålla dig exakt på decigrammen. ;)

Vad har du för jäst?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Har funtat på att torrhumla också och att behandla vattnet. jäst har jag faktiskt inte bestämt än... såg det snålt ut i arom given?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ser bra ut som det är tycker jag, du behöver egentligen inte ändra något. Lite torrhumling skadar förstås inte om du känner för det. Om du har mjukt bryggvatten kan några gram kalciumsulfat lyfta fram beskan lite extra.

Något som slår mig som lite udda är dels decimalnoggrannheten på humlen (själv använder jag alltid hela 5-gramsintervall, oftast 10-) samt att du blandar fyra sorters humle i bittergivan. Det finns ingen större poäng med att använda flera sorters bitterhumle, men det finns väl ingen egentlig nackdel heller utöver att det blir onödigt krångligt. Jag skulle köra på enbart Columbus som bitterhumle.

Som jäst tycker jag Safale US-05 är utmärkt och pålitlig för en nybörjare. Bara att strö rätt ner i jäshinken.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Nej då, inte jättesnålt. Men visst finns det utrymme för mer där, tycker jag. Fast det är en smaksak, och där finns ju massor av utrymme för variation.

Det är klart du ska torrhumla! :)

(Vattenbehandling håller jag själv på att försöka förstå mig på, så där har jag verkligen inga råd att ge.)
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Tack för svaren! Skulle ni säga att mitt mål på 65 ibu är rätt med mina uträkningar?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

svårt att säga utan alfasyran på humlen då den kan variera. Skriv upp den så kan vi prova räkna ut det ;D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Okej! ;-)
Columbus 16,1%.
centennial 12,3%
Simcoe 14,2#
Citra 13%
Nelson sauvin 11,5%

schäkta decimalerna, jag ville bara vara så exakt som möjlig.

Mvh Claes
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Idag tappade vi över ölen i sekundären, torrhumlade med 20g Nelson sauvin pellets. Ölet hade jäst ut fint och bra, vart lite kraftigare än tänkt. 9,2%. Väldigt bra beska, tror mina uträkningar funkade bra.

Kan någon förklara för mig varför den blev så alkoholstark? Använde California Ale jäst (White Labs WLP001).

Jag klagar dock inte, men skulle vilja veta hur man ska kunna förutse alkoholhalten lite bättre. Kan man räkna ut FG teoretiskt innan bryggning? Utifrån receptet.

Med ödmjuka hälsningar, Claes.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

claeseliasson skrev:Idag tappade vi över ölen i sekundären, torrhumlade med 20g Nelson sauvin pellets. Ölet hade jäst ut fint och bra, vart lite kraftigare än tänkt. 9,2%. Väldigt bra beska, tror mina uträkningar funkade bra.

Kan någon förklara för mig varför den blev så alkoholstark? Använde California Ale jäst (White Labs WLP001).

Jag klagar dock inte, men skulle vilja veta hur man ska kunna förutse alkoholhalten lite bättre. Kan man räkna ut FG teoretiskt innan bryggning? Utifrån receptet.

Med ödmjuka hälsningar, Claes.
What, 9,2% från ca OG 1059?! Låter helt galet, i sådana fall skulle ölet behövt jäsa ned till 990 kg/m^3, vilket är för att inte säga omöjligt med bara alejäst och så pass komplexa sockerarter som det är i ett öl med endast malt och inget socker. Vad hade ni för OG egentligen? Densitet just nu? Säker på att du räknat rätt?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Nej, inte när du skriver så där. Jag använde mig av formeln OG - FG x 0,132. Så stod det i shbf häftet. Hade ett OG på 1.060, FG landade på 1.008. Jag tog alltså 1,060 - 1,008 gånger 0,132. Och fick fram 0,92. Att den var alkoholstark kändes när man smakade.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

claeseliasson skrev:Nej, inte när du skriver så där. Jag använde mig av formeln OG - FG x 0,132. Så stod det i shbf häftet. Hade ett OG på 1.060, FG landade på 1.008. Jag tog alltså 1,060 - 1,008 gånger 0,132. Och fick fram 0,92. Att den var alkoholstark kändes när man smakade.
(1060-1008)*0,132 = 6,86, så det ligger nog snarare där någonstans :)
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Haha! Ack då rätt du har! Jag har missbrukat min kalkylator! Tack!
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Hej, hoppas det är okej om jag ställer en sidofråga...
Ni som förespråkar torrhumling, varför gör ni det?
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

För min del är det ännu på lite av ett experimentstadium, vill bara ge så mycket extra doft och förhoppningsvis smak som möjligt. Allt extra är välkommet!
Skriv svar