timer till termostat?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

timer till termostat?

Inlägg av Goblintroll »

jag har köpt en universaltermostat och har tänkt börja jäsa under mer kontrollerade temperaturer i kylskåp.
jag läser i wickin -
Det kan vara en idé att även placera en timer mellan universaltermostaten och kylskåpets stickkontakt, speciellt om man använder kylskåp. Inkopplingsordning: Eluttag -> universaltermostat -> timer -> kylskåp. Om man ställer in timern på att vara påslagen i 15-minutersintervall så slipper man onödigt slitage på kylskåpets kompressor och att detta efter ett tag börjar låta som en gnällig skördetröska
jag fattar inte hur dom menar? kan nån förklara varför det blir så?
//J
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: timer till termostat?

Inlägg av bjolu340 »

Om man har en termostat som slår av och på för ofta så slits kylskåpets kompressor; det som tar död på kylkompressorer är inte den kontinuerliga gången utan just uppstarten. Därför vill man tvinga den att gå längre intervaller på detta sätt. Vissa universaltermostater har den här funktionen inbyggd och jag trodde att humles hade det med?

Jag undrar om det är så viktigt med universaltermostat för kylskåp. Jag plockade loss kylskåpets interna termostat och kalibrerade den med ett par tempererade glas vatten och denna har ju naturligtvis "hysteresen" inbyggd så då behöver man inte krångla så mycket (dessutom kan man ju på detta sätt ställa om "offset" så att den klarar de intervall man önskar).

Den stora förändringen borde man väl kunna ha möjligen av att ha givaren till termostaten i jäskärlet..?
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Jag brukar sätta termostaten till, kallkrasch -2--1, lager 9-10C, ale 16-17C.
Uberbryggaren kanske skulle sätta 9.9-10C och 16.9-17C för största exakthet, då blir det ju väldigt många fler till/frånslag.
Med 1 grads diff, så slår mitt kylskåp till/från någon gång varannan timme. Mitt skåp är A-klassat.
Sen beror det ju på hur ofta man är där och snokar(släpper in varmluft), och det är givetvis då termostaten slår till...
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Om det är Humlegårdens termostat, så finns det inbyggt i och med att du ställer in olika till- och frånslagstemperaturer.
Användarens profilbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Goblintroll »

Ja det är termostaten från Humlegården.
då struntar jag i timern.
Tack för hjälpen.

//Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Skriv svar