Hej!
Jag funderar mycket på hur man enklast och billigast tappar redan kolsyrad öl på flaska (för att undvika bottensats). Corneliusfat ser jag inte som ett alternativ, utan jag lutar mest åt denna trycktunna hos Maltmagnus:
Problemet är att jag har inte möjlighet att kyla ett så stort kärl i kyl eller frys, bara utomhus under vintern. Finns det någon möjlighet att flasktappa i rumstemperatur, eller är det helt kört? Spelar det någon roll om man har s.k. sytråd eller ev. annan kompletterande utrustning?
En annan sak jag funderar över är om man ska räkna med att en del av kolsyran pyser iväg under tappningen, och att man därför som kompensation bör prima med lite mer socker än beräknat?
Tunnan är på 23 l. Mina batcher blir oftast 16-20 l, och det skulle alltså innebära ett tomrum på 3-7 l. Finns det någon nedre gräns för batchvolymen, med tanke på risk för oxidering m.m.?
Är det någon testat tunnan? Skulle vara intressant att höra synpunkter.
Kolsyrejäsning i tunna
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

Re: Sv: Kolsyrejäsning i tunna
Jag kör partyfat för kolsyrejäsning. Tappar gör jag med min egen fatkoppling och en enkel mottrycksfyllare gjord av ölslang och en gummipropp.
Jag har iofs inte testat den live, då mitt öl står på lagring i fat, men jag har tvångskarbonerat vatten och tappat på flaska för att prova konceptet.
Det funkade utmärkt.
När jag ska göra det på riktigt kommer jag kyla ölet innan också.
Jag har iofs inte testat den live, då mitt öl står på lagring i fat, men jag har tvångskarbonerat vatten och tappat på flaska för att prova konceptet.
Det funkade utmärkt.
När jag ska göra det på riktigt kommer jag kyla ölet innan också.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Sv: Kolsyrejäsning i tunna
Jag misstänker att plasttunnan är gjord för real ale med förhållandevis lite kolsyra och inte klarar särskilt högt tryck. Dessutom finns det nog inget sätt att behålla trycket vid tappning så det kommer att bli svårt att få tillräckligt med kolsyra i flaskorna.
Jag har tappat en del från Corneliusfat med den enkla lösningen gummipropp + partykran + plaströr och det funkar sådär, man får räkna med att tappa en hel del kolsyra och man måste kyla både öl och flaskor ordentligt. Sen blir ölet utsatt för luft och oxiderar snabbt så flaskorna bör drickas upp inom ett par dagar.
Jag har tappat en del från Corneliusfat med den enkla lösningen gummipropp + partykran + plaströr och det funkar sådär, man får räkna med att tappa en hel del kolsyra och man måste kyla både öl och flaskor ordentligt. Sen blir ölet utsatt för luft och oxiderar snabbt så flaskorna bör drickas upp inom ett par dagar.
Re: Kolsyrejäsning i tunna
Jag har själv tappat en hel del från cornelius fat med tappkran + plaströr. Har inte hafe några problem med förlorad kolsyra vid tappning eller oxidation. Drack häromdan en som stått på flaska i 9 månader utan någon oxidation.
Korka på skum för att slippa oxidationen och tappa kallt i kalla flaskor med så lågt tryck som möjligt för att slippa förlora kolsyra.
Rekommenderar varmt denna metoden.
Korka på skum för att slippa oxidationen och tappa kallt i kalla flaskor med så lågt tryck som möjligt för att slippa förlora kolsyra.
Rekommenderar varmt denna metoden.
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

Re: Kolsyrejäsning i tunna
Hmmm...... Jag får nog fortsätta prima och kolsyrejäsa i flaska och hålla tillgodo med bottensats tills jag flyttat till större bostad, där jag får plats med extra kylskåp.
Tack för svar!
Tack för svar!