Indikationer på att saker gått snett?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Indikationer på att saker gått snett?

Inlägg av Fogsvans »

Så har man då bryggt för allra första gången och primärjäsningen har hoppat igång - otroligt skojigt!

Trots att man läst på en hel del innan var det, inte oväntat för er andra kan jag tänka, riktig stressigt då och då och naturligtvis får man väl se de första vändorna som läromgångar (inte minst eftersom vi helt enkelt struntade i de goda råden om att brygga sats eller på extrakt första gången :).

Jag undrar nu hur/när man vet om det hela gått käpprätt åt skogen? Framförallt tänker jag på hur man upptäcker konsekvenser av eventuellt hygienslarv (jo vi försökte vara väldigt noga men det var lite stressigt som sagt). Jag gissar på mögel i jäshinken eller bismaker i den färdiga produkten - rätt tänkt? I så fall finns det någon karaktäristisk "det-där-är-livsfarligt-att-dricka-smak/lukt" som tydligt indikerar att det gått åt skogen?

p.s. peka gärna på något jag redan borde läst innan ;) - jag tar gärna på mig dumstruten!
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Indikationer på att saker gått snett?

Inlägg av Kenneth »

Om jag fattat det rätt så undrar du hur man vet om ölet blir bra?
Det enkla svaret är att smaka på ölet när det är klart.
Under jäsningen kan det vara svårt att se en infektion.
Det kan se ganska "räligt" ut, med en brun "skitrand", grå gegga som flyter omkring, små klumpar som svävar runt i ölet.
Allt det är dock helt normalt.

Endast om det börjar bildas grönmögel eller luddigt vitmögel på ytan så kan man börja oroa sig.

Angående om det är livsfarligt att dricka ett öl som vildjäst/möglat så är det väldigt svårt att göra ett öl som är giftigt (mer än alkohol och finkel).
Däremot kan det smaka ganska vedervärdigt om jäsningen misslyckats (såvida man inte gillar suröl)
Den vanligaste bakterien är nog mjölksyrebakterier som kan förstöra ett vanligt öl.

Man behöver inte ha allting sterilt, framförallt ska man se till att ha en bra och pigg jäst.
Humle och jäst ger ett bra skydd mot bakterier (i små mängder).

Andra saker som kan gå fel är oxidation av det färdiga ölet.
Då kommer ölet att vara helt OK i början men efter en ganska kort tid blir smaken trist och tråkig, pappig brukar man säga.
Härliga tider, strålande tider :)
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Indikationer på att saker gått snett?

Inlägg av Fogsvans »

Supertack för det informativa svaret Kenneth - och ja du tolkade mina funderingar helt rätt. Idag är det dags att titta under locket, lukta, smaka och mäta lite för första gången - det skall bli otroligt spännande.
Skriv svar