Vilken gasregulator?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vilken gasregulator?

Inlägg av Eastwood »

Jag köpte mig en kokpall då jag var i USA nyligen:

http://morebeer.com/view_product/15766/ ... _60000_btu

Den har en regulator på 10 PSI. Finns det någon som kan säga mig om helt enkelt kan ersätta denna mot ett svenskt regulatorset på 30 Mbar??
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Vilken gasregulator?

Inlägg av Eastwood »

Ingen som vet??
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Ingen aning egentligen men jag tyckte att det var förvånansvärt stor diff mellan de 10 PSI det var
och de 30 Mbar du funderade att byta till. Är inte 10 PSI knapp en bar? Varför skall du byta alls?
My hope is hops
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

I Sverige finns det både lågtryckskök 30mBar och högtryckskök, där de senare är gjorda för de mindre flaskorna och körs då med oreducerat gastryck.
Försöker man köra dem fel (dvs. lågtryck på högtryck och vise versa) brukar de brinna dåligt och/eller blåsas ut.

Vet folk som köpt gasspis från andra länder och för att klara det annorlunda trycket, och använda de Svenska flaskorna med våra gängor, så har de fått skaffa en ställbar gasolreducering. Dessa reduceringar är tyvärr inte så himla billiga, då de inte är så vanliga.
En gasolbrännare är avstämd med munstyckena vid ett visst tryck mot hålen som tar in luft vid förbränningen.

Kan du få till en adapter så kan du ju använda den emellan, men man måste ju också kunna lita å tätheten till 100% då det är gasol och brännbart.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Eastwood »

Tack för den utförliga förklaringen, blir en adapter samt gängtejp!
Skulle vara intressant att veta hur många mbar som 10 psi motsvarar, någon som vet?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Google känns lite magiskt - när jag skriver "10 psi to bar" så föreslår den 0,689 dvs 689 mBar.
Omvänt föreslår den att 30 mBar är 0,43 PSI. Så enligt det kan man väl säga att 30 mBar är
ungefär 5% av 10 PSI.
My hope is hops
Eastwood
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Eastwood »

Hade faktiskt kollat Google jag också, men tyckte det verkade skumt att det skulle vara en sådan oerhörd tryckskillnad gentemot svensk standard, 30 mbar...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Användarens profilbild
Eric Josefsson
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Eric Josefsson »

http://gashosesandregulators.com/propan ... facts.html
Utomhus, i amerika, kan trycket i utomhusapplikationer vara så högt som 60 psi, lite drygt 4 bar, för att kunna leverera tillräckligt med gas för att upprätthålla funktion. (enligt länken iaf)
Så skillnaden är nog så stor mot svensk standard.
Inte för att jag tror att 60000btu skulle vara problem rent energimässigt med 30mbar, men brännaren måste nog vara annorlunda utformad. (muurikka har ju en 14kW-brännare på 30mbar, den är ju dock helt annorlunda i uppbyggnaden, inte alls lika kompakt), precis som Kim skriver så styr trycket utformningen också.
/Eric
Skriv svar