Hej Hop
Utgick från eljus belgisk ale härom veckan men ändrade lite i receptet. Bland annat använde jag Us-05 istället för typisk belgisk jäst.
Provsmakade igår och tyckte det fanns en finns surhet i ölet. Den var väldigt torr men det gissar jag att det kommer från Us-05 jästen som jäste ut väldigt mycket (og 1061 - fg 1006).
Ölen för övrigt ser jättefin ut men har en viss lukt surt och smakar väldigt lite surt. Nästan lite som en torr cider.
Har dock väldigt svårt att avgöra om ölen är förstörd iform av infektion eller liknande. Drack en halv flaska och har inte blivit dålig.
Jag använde dessa ingredienser:
Pilsnermalt
Ljus karamellmalt
Strösocker/farinsocker
Jäst: Us-05 (jäst i 13 dygn primär)
lagrad: 10 dygn
Saknar alltså en hel del ingredienser för att kunna få kalla den en belgisk ale.
Men vad gör ölen sur av dessa ingredienser om inte den är "skadad och förstörd"?
Tror att jag hade tyckt den var god om jag vetat att den var bryggd enligt typ med rätt jäst....
Lite "sur" öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
math_dummy
- Torrhumlare