Biltemas refraktometer?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
math_dummy
- Torrhumlare

Biltemas refraktometer?
Hej Hop
Funderar om man kan använda Biltemas refraktometer till att mäta vört? Nån som har erfarenhet av detta? Skalorna anges inte i Plato eller Öschle, men det borde man kunna räkna om. Frågan är bara om den klarar mätspannet? Man vill ju kunna mäta iallafall en bit över 1100 Ö.
Vore kul och veta om nån redan funderat i dessa banor då refraktometern är hälften så dyr som dom med Ösche/palto skala.
Funderar om man kan använda Biltemas refraktometer till att mäta vört? Nån som har erfarenhet av detta? Skalorna anges inte i Plato eller Öschle, men det borde man kunna räkna om. Frågan är bara om den klarar mätspannet? Man vill ju kunna mäta iallafall en bit över 1100 Ö.
Vore kul och veta om nån redan funderat i dessa banor då refraktometern är hälften så dyr som dom med Ösche/palto skala.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Re: Biltemas refraktometer?
Det är det här instrumentet du menar?
Jag undrar hur man översätter batterisyreskalan till plato eller öchsle. Det går
väl att köpa en och labba lite för att se om det funkar men någon kanske redan har
gjort det?
Jag undrar hur man översätter batterisyreskalan till plato eller öchsle. Det går
väl att köpa en och labba lite för att se om det funkar men någon kanske redan har
gjort det?
My hope is hops
Det går ju att köpa Öchsle-graderade refraktometrar ännu billigare på ebay
Think globally. Drink locally.
-
math_dummy
- Torrhumlare

ja, just precis. Tänkte inte på att länka 
Mm, det e det som är frågan hur man omsätter batterisyreskalan.
Eftersom batteriskalan mäter mellan 1100 gram/liter till 1400 gram/liter borde det innebära att den klarar att mäta mellan 100 Ö till 400 Ö eller 25 Plato till 100 Plato
Densitet är ju alltid densitet och borde därför ge samma för andra vätskor.
Rätta mig gärna om jag tänker fel
Frågan blir då istället om det går att minska ner skalan så den även mäter ner till 1000 gram/liter???????? Någon som har en Biltema refraktometer?
Mm, det e det som är frågan hur man omsätter batterisyreskalan.
Eftersom batteriskalan mäter mellan 1100 gram/liter till 1400 gram/liter borde det innebära att den klarar att mäta mellan 100 Ö till 400 Ö eller 25 Plato till 100 Plato
Densitet är ju alltid densitet och borde därför ge samma för andra vätskor.
Frågan blir då istället om det går att minska ner skalan så den även mäter ner till 1000 gram/liter???????? Någon som har en Biltema refraktometer?
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Jag tänker inte rätta dig för jag vet inte. Visst är väl densitet alltid densitet. Kruxet är väl attmath_dummy skrev:Densitet är ju alltid densitet och borde därför ge samma för andra vätskor.
refraktometern troligen inte mäter densitet utan något annat som sedan kan översättas till
densitet. Ett sätt skulle kunna vara att köpa en och sedan prova med lite olika vörtstyrkor
för att kalibrera den, om man tycker det är värt jobbet.
My hope is hops
-
Pulsatorius
- Torrhumlare

Den mäter brytningsindex, så det går troligen inte att översätta direkt. Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Refraktometer.
Pulsatorius
-
math_dummy
- Torrhumlare

Det är ju ett alternativ att pröva sig fram och jämföra med en med Öschle-skala eller hydrometer.
Intressant att veta varför den börjar på just 1100 gram/liter när man oftast kalibrerar mot dest. vatten på 998-1000 gram/liter.
Intressant att veta varför den börjar på just 1100 gram/liter när man oftast kalibrerar mot dest. vatten på 998-1000 gram/liter.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Nu skulle jag påstå att det inte alls är konstigt. Det står att den för batterisyra som är svavelsyra mäter i spannet 1100-1400.math_dummy skrev:Intressant att veta varför den börjar på just 1100 gram/liter när man oftast kalibrerar mot dest. vatten på 998-1000 gram/liter.
Enligt wikipedia är det så att:
"Svavelsyrans densitet är högre vid fulladdat batteri (cirka 1 265 kg/m³ vid 25 °C) än vid urladdat batteri (cirka 1 120 kg/m³ vid 25 °C)."
Enligt det borde det ha räckt att mäta mellan 1100 och 1300 men jag antar att det där med upp till 1400 får man "på köpet" för
att skalan blir så.
Jag tror att huvudinsikten är just det att den inte mäter densitet utan just brytningsindex som skrevs ovanför.
För batterisyra ger det tydligen 1100-1400 för denna mätare. Jag tycker inte det är uppenbart att vört på 1150
skulle visa 1150 för batterisyra.
My hope is hops
-
math_dummy
- Torrhumlare

Håller med att det är rimligt att refraktometerns mätvärden bör ligga mellan 1100 gram/liter och 1400 gram/liter eftersom svavelsyran ligger mellan dessa värden beroende på hur väl laddat batteriet är. Dock inom mätverktyg brukar man inte ha en begränsning nedåt skalan (i detta fall 1100 gram/liter). Batteriet kan ju innehålla andra sorters batterivätskor som inte alls visar samma densitet som svavelsyra....
Jag tror man helt enkelt får mäta sig fram själv och jämföra med en "riktig" refraktometer gjord för att mäta vört.
Var dock imorse på Biltema och provade och det verkar som att man kan plocka isär den. Man kanske kan byta ut själva mätskalan!?
Vore intressant om nån redan prövat
Du har förmodligen helt rätt även här. Eftersom refraktometern använder sig av brytningsindex så är den nog kalibrerad mot batterisyrans brytningsindex och detta ger en viss densitet i refraktometern. Har man på vört på refraktometern så "tror" den att det är batterisyra.....Fredrik Almgren skrev: Jag tror att huvudinsikten är just det att den inte mäter densitet utan just brytningsindex som skrevs ovanför.
För batterisyra ger det tydligen 1100-1400 för denna mätare. Jag tycker inte det är uppenbart att vört på 1150
skulle visa 1150 för batterisyra.
Jag tror man helt enkelt får mäta sig fram själv och jämföra med en "riktig" refraktometer gjord för att mäta vört.
Var dock imorse på Biltema och provade och det verkar som att man kan plocka isär den. Man kanske kan byta ut själva mätskalan!?
Vore intressant om nån redan prövat
- Eric Josefsson
- Torrhumlare

- Kontakt:
Jag är på Peps sida i frågan, varför krångla när man får en anpassad på ebay för 210 spänn? (moms och tull kan tillkomma, men det blir i allra värsta fall ändå inte värre än biltemas)
/Eric
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Om den slinker igenom importen utan att momsas så blir det ju helt klart billigare att köpa den från Ebay.
Men om den fastnar för att momsas så blir väl priset för den:
210 + 52,5 (moms) + 100 (postens hanteringsavgift för import) = 362:50,
av vad jag kan fatta från http://www.posten.se/c/info_tullinfo - om den är tullpliktig vet jag inte.
Om den är det tillkommer tull.
Sedan får man betala porto också. Så det är svårt att tro att den från Ebay blir biligare - om
den inte råkar slinka igenom importkontrollen. Den har ju dock självklart fördelen att skalan är rätt.
Men om den fastnar för att momsas så blir väl priset för den:
210 + 52,5 (moms) + 100 (postens hanteringsavgift för import) = 362:50,
av vad jag kan fatta från http://www.posten.se/c/info_tullinfo - om den är tullpliktig vet jag inte.
Om den är det tillkommer tull.
Sedan får man betala porto också. Så det är svårt att tro att den från Ebay blir biligare - om
den inte råkar slinka igenom importkontrollen. Den har ju dock självklart fördelen att skalan är rätt.
My hope is hops
-
lillen1961
- Satsbryggare

210:- är inklusive frakt.
Tull = moms betalas på varuvärdet, m a o ca 35:-
Sedan tillkommer eventuell hanteringsavgift.
Har du tur kostar det 210:-
Om du får tulla kostar det 350:-
Svårt att se att det går att hitta något billigare på hemmaplan.
Tull = moms betalas på varuvärdet, m a o ca 35:-
Sedan tillkommer eventuell hanteringsavgift.
Har du tur kostar det 210:-
Om du får tulla kostar det 350:-
Svårt att se att det går att hitta något billigare på hemmaplan.
För att reda ut saken åt oss (och för att jag tänkt köpa en rätt länge) så beställde jag en på ebay nu. 197,92 SEK blev det med frakt och allt. Jag lovar att återkomma om det blir fler utgifter i samband med leveransen. Har svårt att tro det, dock.
Think globally. Drink locally.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Tull är inte samma som moms... Moms betalas på varuvärdet men jag tror att tulllillen1961 skrev:Tull = moms betalas på varuvärdet, m a o ca 35:-
betalas på summan av varuvärde och frakt. Dock antog jag i mitt exempel att
tullen kunde råka vara 0% på en refraktometer.
Att man kan ha tur och råka undgå sin skatteplikt dvs att posten missar att momsa
på varan kan väl vara trevligt men det är inte det fallet jag skulle räkna med när jag
beställer något.
Edit: Sedan finns det väl det "klassiska" tricket att tillse att säljaren anger ett lägre
värde än det verkliga.
My hope is hops
Alternativt att de kan ange varan som "GIFT" som funkar i många fall, själv köpte jag en dito från Ebay för 3 år sedan. jag har varigt super nöjd med min, fungerar dock bara för OG så fort det börjar bildas alkohol , ändras brytnings index :/.Fredrik Almgren skrev:Edit: Sedan finns det väl det "klassiska" tricket att tillse att säljaren anger ett lägre
värde än det verkliga.
men den är ändå ovärderlig under koket bara att ta en droppe ur koket och mäta. rekomenderar starkt. /Nisse
Varmt öl åt frusna män, varmt öl åt trötta;ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta.