Upptäckte nyss att jäsröret är helt igensatt med skum. Det har gått ungefär på en timme från att vara klart vatten i röret till skum. Vad gör man då? Tar bort och rengör röret eller tillsätter man för mycket syre?
Snälla hjälp!
Hjälp - Skum i jäsröret!!!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
math_dummy
- Torrhumlare

Re: Hjälp - Skum i jäsröret!!!!
Du kan ta det lugnt och rengöra röret och fylla på med vatten. Koldioxid lägger sig som ett täcke över ölet och trycker upp syret och med den lilla tid som det tar för dig att koka röret gör säkert inte ditt öl infekterat, och har du ett annat rör hemma kan du byta med den. Är du helt hysterisk kan du lägga något för det lilla hålet medans du rengör jäsröret.
Skål!
Skål!
Är det en ale eller lager, vilken temp har du i utrymmet du förvarar tunnan i?
bryggning: Swartz beer, enkel bock, Ale, en lager samt en IPA.
Jag handlar hos Bryggbolaget.se
Jag handlar hos Bryggbolaget.se
-
math_dummy
- Torrhumlare

jag har ett extra rör som jag bytte direkt med. Blev kladdigt som sjutton men har rengjort så gott det gick. Det är en ljus belgisk ale som jag bryggt och den står i köket i lägenheten (mao runt 21 grader).
Har fått bytt röret 2 ggr nu men nu verkar skummet ha gett med sig. Hoppas att jag inte fick ner nå i hinken så det blir infekterat.
Har fått bytt röret 2 ggr nu men nu verkar skummet ha gett med sig. Hoppas att jag inte fick ner nå i hinken så det blir infekterat.