Vad kan jag göra för öl med dessa ingredienser?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
* 0.5 kg Carahell Crystal malt 20-30 EBC
* 0.5 kg Kornflingor Thomas Fawcett
* 30g Magnum humle 14.5% alfasyra 2009 (öppnad sedan förra året. ej säker på kvalitén)
* 0.4 kg Rostkorn Weyermann 1000-1300 EBC
* Maries otter pale ale malt Thomas Fawcett 4.5-55 EBC
* 0.8 kg Pale Chocolate malt Thomas Fawcett rostad malt 500-550 EBC
* 0.5 kg Majsflingor Thomas Fawcett
Jag kan även köpa in mer, men skulle gärna vilja använda upp dessa.
* 0.5 kg Carahell Crystal malt 20-30 EBC
* 0.5 kg Kornflingor Thomas Fawcett
* 30g Magnum humle 14.5% alfasyra 2009 (öppnad sedan förra året. ej säker på kvalitén)
* 0.4 kg Rostkorn Weyermann 1000-1300 EBC
* Maries otter pale ale malt Thomas Fawcett 4.5-55 EBC
* 0.8 kg Pale Chocolate malt Thomas Fawcett rostad malt 500-550 EBC
* 0.5 kg Majsflingor Thomas Fawcett
Jag kan även köpa in mer, men skulle gärna vilja använda upp dessa.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: Vad kan jag göra för öl med dessa ingredienser?
Två saker begränsar rätt mycket: bristen på mellanmörk crystal el. dyl. och aromhumle. Kanske en dry stout? Scotch ale kan också funka om du karamelliserar en del av vörten. Jästen är också viktig, vad har du där?
Ja. En stout med crystal malt. Men hur skulle det bli om jag tog med majsflingor då? En söt stout?fredrik.stahl skrev:Två saker begränsar rätt mycket: bristen på mellanmörk crystal el. dyl. och aromhumle. Kanske en dry stout? Scotch ale kan också funka om du karamelliserar en del av vörten. Jästen är också viktig, vad har du där?
Jäst har jag ingen aning vad jag ska använda mig av. Men någon jäst som gör ölet fuktigt skulle nog passa bra.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Dry stout har sällan så mycket karamellmalt eftersom den som namnet antyder ska vara torr.
Men om du ändå måste köpa jäst så kan du väl köpa mer malt och humle på samma gång?
Men om du ändå måste köpa jäst så kan du väl köpa mer malt och humle på samma gång?
+1 på Dry Stout, +1 på att köpa det som saknas samtidigt som du köper ny jäst.
Nej, majsflingorna gör den torrare eftersom de innehåller nästan bara jäsbart socker och lämnar väldigt lite restsötma.Heretic skrev:Men hur skulle det bli om jag tog med majsflingor då? En söt stout?
Den mesta ölen är ganska fuktig, oavsett jäst.Heretic skrev:Jäst har jag ingen aning vad jag ska använda mig av. Men någon jäst som gör ölet fuktigt skulle nog passa bra.
Förra gången gjorde jag en Stonehammar Stout. Den blev bra, men jag skulle gärna vilja byta humlen mot en cascade och hälla i lite carahells crystalmalt. Stonehammarstouten blev också sur och besk, lite som vin faktiskt. Det var inte bra. Men innan var den mycket bra.
Jag försöker göra receptet i BeerSmith, men det blir bara fel. Jag vet inte heller vilken grupp/style jag ska ta.
Vad sägs som det?
MÄNGD (KG) EXTRAKT
4.000 Pale ale malt, Maris otter
0.500 Omältat Korn / flingor
0.300 Rostat korn
0.200 Pale chocolate malt
0.500 Carahell crystal malt
100.0 g Cascade 6%
Jästen skall vara American Ale 1056
Ändringar är 100g extra choclate malt, 0.500 kg crystal malt och en annan humlearom.
Vad skulle hända om man mixade ned limeskal? Cascade är känd för att ha en citrussmak, men jag vill ha mer. Nu har jag bara kopierat och klistrat. Jag ska kicka lite mer noga på hur det skulle bli om man gjorde så.
Jag försöker göra receptet i BeerSmith, men det blir bara fel. Jag vet inte heller vilken grupp/style jag ska ta.
Vad sägs som det?
MÄNGD (KG) EXTRAKT
4.000 Pale ale malt, Maris otter
0.500 Omältat Korn / flingor
0.300 Rostat korn
0.200 Pale chocolate malt
0.500 Carahell crystal malt
100.0 g Cascade 6%
Jästen skall vara American Ale 1056
Ändringar är 100g extra choclate malt, 0.500 kg crystal malt och en annan humlearom.
Vad skulle hända om man mixade ned limeskal? Cascade är känd för att ha en citrussmak, men jag vill ha mer. Nu har jag bara kopierat och klistrat. Jag ska kicka lite mer noga på hur det skulle bli om man gjorde så.
Gillar du cascade-citrus så skulle du kunna improvisera en India Black Ale också
Här beskriver Stone hur man gör en klo på en av deras IBA.
Stone 11th Anniversary Ale Recipe
Grain Bill:
90% pale malt
5% 60°L Crystal
5% Weyermann Carafa III Special
OG target is 20.5°P (1.082 SG) Terminal Gravity target is 4°P (1.016 SG)
Hops:
Bittering at start of boil: 100% Chinook
Flavor hops added at end of boil or whirlpool: 50/50 blend of Simcoe and Amarillo
Target 120 IBU’s.
Ferment with good ale yeast. We used our house yeast.
Dry-Hop with 50/50 blend of Simcoe and Amarillo, use LOTS! (we used 1 ½ pounds per barrel).
Här beskriver Stone hur man gör en klo på en av deras IBA.
Stone 11th Anniversary Ale Recipe
Grain Bill:
90% pale malt
5% 60°L Crystal
5% Weyermann Carafa III Special
OG target is 20.5°P (1.082 SG) Terminal Gravity target is 4°P (1.016 SG)
Hops:
Bittering at start of boil: 100% Chinook
Flavor hops added at end of boil or whirlpool: 50/50 blend of Simcoe and Amarillo
Target 120 IBU’s.
Ferment with good ale yeast. We used our house yeast.
Dry-Hop with 50/50 blend of Simcoe and Amarillo, use LOTS! (we used 1 ½ pounds per barrel).
Hejsan!
Jag skulle helst gärna vilja använda upp de malt jag har redan köpt. Hur jag ska gå till väga vet jag inte.
Jag skulle helst gärna vilja använda upp de malt jag har redan köpt. Hur jag ska gå till väga vet jag inte.
Förslag:
Svart som själen (1:a i klassen SM 2011, lite modifierad efter vad du har)
3,3 kg Pale malt
0,5 kg kornflingor
0,4 kg rostat korn
0,1 kg Pale Chocolate
20-30 g Magnum 14,5%
Försockringsrast 66 grader
Utmäskning 75 grader
Ös på med Pale malt om du vill ha den starkare än 3,8 procent, som originalreceptet. Du hittar det i Receptdatabasen.
3,3 kg Pale malt
0,5 kg kornflingor
0,4 kg rostat korn
0,1 kg Pale Chocolate
20-30 g Magnum 14,5%
Utmäskning 75 grader
Ös på med Pale malt om du vill ha den starkare än 3,8 procent, som originalreceptet. Du hittar det i Receptdatabasen.
Behöver jag inte mer av det andra om jag vill ha ca en 5.2%?gedman skrev:Förslag:
3,3 kg Pale malt
0,5 kg kornflingor
0,4 kg rostat korn
0,1 kg Pale Chocolate
20-30 g Magnum 14,5%
Utmäskning 75 grader
Hur skulle det ha blivit om jag lade till carahells crystal malt med? 0.5 kg av det?
Edit: Sen vann den SM år 2001 enligt receptbasen.
Men jag skulle gärna vilja ta det receptet igen då jag redan har råvarorna, nästan alla. Men jag skulle även vilja göra om den lite så den smakar lite mera citrus.
Några ändringar jag skulle vilja göra:
* 100 g Cascade humle. 10g för torrhumling
* Citrusskal i torrhumlingen
* Carahell crystal malt