Fråga angående alkoholhalten. Är den alltid kopplad till OG eller hur vet man vilken alkoholhalt jag får på ölen? Trodde iallafall att om jag har 55 Öschle (1055) så får jag helt enkelt ut 5.5% alkohol.
Tyvärr stämmer det inte alltid har jag sett i recepten. Vissa har en OG på t.ex. 52 Öschle men det står att dom har 6.2 % alkohol.
Vad är rätt?
Tack på förhand
alkoholhalt kopplad till Öschle
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
math_dummy
- Torrhumlare

-
math_dummy
- Torrhumlare

Re: alkoholhalt kopplad till Öschle
Ett tillägg till mitt inlägg:
Jag hittade en formel som man kan använda sig utav .
Man tar (OG-FG)*0.132=Alkohalt.
Prövade mot ett recept som jag hittade.
OG: 1052
FG: 1016
Blir alltså (1052-1016)*0.132= 4.9%
Dock anges i receptet att man har 5.3 %. Alltså stämmer det inte.
Detta leder till två stycken följdfrågor:
När man designar ett recept kan man ju inte vara säker på var man hamnar då man inte vet FG. Hur gör man då?
Är detta rätt sätt att räkna på? Varför stämmer det inte mot recepten?
Tack
Jag hittade en formel som man kan använda sig utav .
Man tar (OG-FG)*0.132=Alkohalt.
Prövade mot ett recept som jag hittade.
OG: 1052
FG: 1016
Blir alltså (1052-1016)*0.132= 4.9%
Dock anges i receptet att man har 5.3 %. Alltså stämmer det inte.
Detta leder till två stycken följdfrågor:
När man designar ett recept kan man ju inte vara säker på var man hamnar då man inte vet FG. Hur gör man då?
Är detta rätt sätt att räkna på? Varför stämmer det inte mot recepten?
Tack
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
För att veta ditt OG måste du veta din effektivitet.
Om du vill ha reda på ditt FG så måste du dels ha lite erfarenhet av mäsktemperaturer och dels av jästen du använder.
Ju mer erfarenhet du har, ju lättare har du att uppskatta OG och FG utifrån tidigare resultat.
Två olika jäststammar kan ge dig ganska stora skillnader i ABV. (Alchohol by volume)
För att få fram ABV räknar du sedan med en faktor som dessvärre inte är konstant utan ändras vid olika höga OG.
Jag har typ dyskalkuli så jag har själv svårt för domdär "7,62" "105" "131" osv. Det är trots allt bara uträkningar och antaganden.
Verkliga resultat får man endast vid analys med ex. etanolbas i lab. Jag säger lär dig OG och FG och att förutse dessa samt välj en formel och håll dig till den som en catch all. Du kommer ändå aldrig att kunna säga helt 100% vilken alkoholhalt ölet innehåller.
Olika bryggprogram använder olika faktorer, ett öl i beersmith på 9.6% kan bli 9.7% i beer alchemy.
Googla så hittar du säkert sammanställningslistor på de olika formlerna/faktorerna.
Jag har som sagt inte lagt för stor vikt vid det utan överlåter precisa resultat till de som kan mäta ordentligt.
Samma sak med IBU.
Om du vill ha reda på ditt FG så måste du dels ha lite erfarenhet av mäsktemperaturer och dels av jästen du använder.
Ju mer erfarenhet du har, ju lättare har du att uppskatta OG och FG utifrån tidigare resultat.
Två olika jäststammar kan ge dig ganska stora skillnader i ABV. (Alchohol by volume)
För att få fram ABV räknar du sedan med en faktor som dessvärre inte är konstant utan ändras vid olika höga OG.
Jag har typ dyskalkuli så jag har själv svårt för domdär "7,62" "105" "131" osv. Det är trots allt bara uträkningar och antaganden.
Verkliga resultat får man endast vid analys med ex. etanolbas i lab. Jag säger lär dig OG och FG och att förutse dessa samt välj en formel och håll dig till den som en catch all. Du kommer ändå aldrig att kunna säga helt 100% vilken alkoholhalt ölet innehåller.
Olika bryggprogram använder olika faktorer, ett öl i beersmith på 9.6% kan bli 9.7% i beer alchemy.
Googla så hittar du säkert sammanställningslistor på de olika formlerna/faktorerna.
Jag har som sagt inte lagt för stor vikt vid det utan överlåter precisa resultat till de som kan mäta ordentligt.
Samma sak med IBU.
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Du har formeln här - http://shbf.se/wiki/index.php/Alkoholhalt
Varför det inte stämmer för vissa öl du har hittat vet jag inte dock.
Varför det inte stämmer för vissa öl du har hittat vet jag inte dock.
My hope is hops
Hej
Formeln öschle delat med 10.
typ 1055 ger 5,5% är nog en mycket grov uppskattning som bygger på att vörten lämnar 1/4 socker kvar.
DVS i ditt fall 55-55/4 *0.132= 5,45%
/Kjell
Formeln öschle delat med 10.
typ 1055 ger 5,5% är nog en mycket grov uppskattning som bygger på att vörten lämnar 1/4 socker kvar.
DVS i ditt fall 55-55/4 *0.132= 5,45%
/Kjell
Öchsle delat med 10 är något som jag brukar använda för en snabb överslagsberäkning.
Till exempel om man går på en ölträff eller liknande och inte orkar räkna.
Det stämmer hyfsat väl för "normalstarka" öl som jäst ut "normalt" (c:a 75%)
Vad gäller formler så finns det lite olika varianter, men de flesta brukar hamna på ungefär samma värde.
Vad gäller recept som inte stämmer så är det i de fall jag sett att det förutsätter en viss förjäsningsgrad.
http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rj%C3%A4sningsgrad
Men när bryggaren gjort ölet och mätt FG så är det högre än vad originalreceptet förutsatte.
Trots det så har man inte justerat alkoholhalten.
Jag har även sett exempel på recept som har större än 100% utbyte av malten(!).
Så ta alla recept du ser med en nypa salt och kontrollräkna själv om det verkar stämma.
Det kan vara rena tryckfel (copy/paste) eller någon som återangett ett recept utan att inse att det inte är helt korrekt.
Till exempel om man går på en ölträff eller liknande och inte orkar räkna.
Det stämmer hyfsat väl för "normalstarka" öl som jäst ut "normalt" (c:a 75%)
Vad gäller formler så finns det lite olika varianter, men de flesta brukar hamna på ungefär samma värde.
Vad gäller recept som inte stämmer så är det i de fall jag sett att det förutsätter en viss förjäsningsgrad.
http://shbf.se/wiki/index.php/F%C3%B6rj%C3%A4sningsgrad
Men när bryggaren gjort ölet och mätt FG så är det högre än vad originalreceptet förutsatte.
Trots det så har man inte justerat alkoholhalten.
Jag har även sett exempel på recept som har större än 100% utbyte av malten(!).
Så ta alla recept du ser med en nypa salt och kontrollräkna själv om det verkar stämma.
Det kan vara rena tryckfel (copy/paste) eller någon som återangett ett recept utan att inse att det inte är helt korrekt.
Härliga tider, strålande tider