Det jäser fortfarande - Ca 95-100 sekund
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Det jäser fortfarande - Ca 95-100 sekund
Mitt öl jäser fortfarande. Ibland så tvivlar jag på att det ger något att den jäser fortfarande. Jag har lust att hälla ner det smälta gelatinet som jag har köpt på ICA.
Jag hade även ställt fram hinken vid 20 grader C, men det blev samma tidsintervall som nu när den står i 17 grader C och sekundärjäser.
Man hör ett "plopp" i jäsröret varje 95-100:e sekund.
Det har jäst nu i ca en månad snart. En vecka till alltså.
Det är en American Pale Ale.
Visst kan jag hälla ner gelatinet och sen får den "jäsa" ut? Känns så drygt nu. Tror att den kan hålla på i all evighet den där hinken!
Jag hade även ställt fram hinken vid 20 grader C, men det blev samma tidsintervall som nu när den står i 17 grader C och sekundärjäser.
Man hör ett "plopp" i jäsröret varje 95-100:e sekund.
Det har jäst nu i ca en månad snart. En vecka till alltså.
Det är en American Pale Ale.
Visst kan jag hälla ner gelatinet och sen får den "jäsa" ut? Känns så drygt nu. Tror att den kan hålla på i all evighet den där hinken!
Re: Det jäser fortfarande - Ca 95-100 sekund
Ingen som vet? Det smygjäser hela tiden.
Ska jag öppna och hälla i det smälta gelatinet? Eller ska jag låda det jäsa ut? Det kommer pågå i all evighet känns det som. På tisdag är det exakt en månad sedan.
Ska jag öppna och hälla i det smälta gelatinet? Eller ska jag låda det jäsa ut? Det kommer pågå i all evighet känns det som. På tisdag är det exakt en månad sedan.
Det är inte säkert att det fortfarande jäser bara för att det bubblar. Om lufttrycket ute ändras, från högtryck till lågtryck, eller temperaturen runt jäskärlet går upp en grad, så kommer det att frigöras koldioxid från ölen och så blir det bubblor i röret.
Ja. Direkt när man petar på hinken så bubblar det också.
Men ska jag chansa att hälla ner det smälta gelatinet?
Jag jäser 6 kg malt.
Men ska jag chansa att hälla ner det smälta gelatinet?
Jag jäser 6 kg malt.
Nu har jag hällt i det smälta gelatinet. Öppnade på locket och såg att det var lite skum kvar. Det kanske var lite aktivitet kvar, men då för det jäsa tillsammans med klarningsmedlet.
Jag var noga med renligheten också.
Har ställt den vid 16 grader C.
Jag var noga med renligheten också.
Har ställt den vid 16 grader C.
Du får mäta SG. Enda sättet att bli säker på saken.
Think globally. Drink locally.
Efter så lång tid så är det troligaste att jäsningen är klar och att bubblor beror på koldioxid som frigörs. Men som Peps säger så är det enda sättet att veta helt säkert att man SG med jämna mellanrum och se när det slutar förändras.
Om du tillsatt gelatin så kan du gärna ställa den kallare än 16C, allt över 0C är ok. Lägre temperaturer snabbar på utfällningen.
Om du tillsatt gelatin så kan du gärna ställa den kallare än 16C, allt över 0C är ok. Lägre temperaturer snabbar på utfällningen.
Great scott!
Mycket bra värden! Precis som jag hade hoppat på!
Start var 1052 och avslut var 1015.
Skillnad är 37
Jag rengjorde mätaren med lite rengörningsmedel + kaustiksoda + varmt vatten, sen sköljde av länge med varmt vatten.
Enligt min mätare så skall det man ta (startvärdet - avslutsvärdet) / 7.5
Jag fick 4.93333. Avrundat till 4.9%
Men det gäller vid vin. Jag har ingen koll på hur det gäller vid öl.
Tittade extra noga denna gång och såg att det är inte så himla mycket skum på ytan. Bara lite. Den har jäst klart med andra ord.
Dock lite märkligt. Jag använde 6 kg malt.(0.5 var mältade flingor).
EDIT: Jag tror jag ska vänta ett tag till med jäsningen. Det är väll inte skadligt?
Visst kan jag öppna hinken fler gånger? Vet att öl ska inte ha kontakt med syre, men jag är noga på renligheten.
Nu tänker jag ställa ut hinken vid minusgradit för att kolla om det blir någon skillnad.
Ölet är 19 grader C och vattnets värmekoficient är 4,19x10^3.
Givet:
c = 4,19x10^3
DT = 19
m = 26 kg
Sökt E:
Formel: E = m*c*DT
E = 26x4,19x10^3x19 = 2 069 860 J.
E/P = t
2 069 860 / P = t
Problemet är nu just P. Vad är kyleffekten på 10 minus?
Mycket bra värden! Precis som jag hade hoppat på!
Start var 1052 och avslut var 1015.
Skillnad är 37
Jag rengjorde mätaren med lite rengörningsmedel + kaustiksoda + varmt vatten, sen sköljde av länge med varmt vatten.
Enligt min mätare så skall det man ta (startvärdet - avslutsvärdet) / 7.5
Jag fick 4.93333. Avrundat till 4.9%
Men det gäller vid vin. Jag har ingen koll på hur det gäller vid öl.
Tittade extra noga denna gång och såg att det är inte så himla mycket skum på ytan. Bara lite. Den har jäst klart med andra ord.
Dock lite märkligt. Jag använde 6 kg malt.(0.5 var mältade flingor).
EDIT: Jag tror jag ska vänta ett tag till med jäsningen. Det är väll inte skadligt?
Visst kan jag öppna hinken fler gånger? Vet att öl ska inte ha kontakt med syre, men jag är noga på renligheten.
Nu tänker jag ställa ut hinken vid minusgradit för att kolla om det blir någon skillnad.
Ölet är 19 grader C och vattnets värmekoficient är 4,19x10^3.
Givet:
c = 4,19x10^3
DT = 19
m = 26 kg
Sökt E:
Formel: E = m*c*DT
E = 26x4,19x10^3x19 = 2 069 860 J.
E/P = t
2 069 860 / P = t
Problemet är nu just P. Vad är kyleffekten på 10 minus?