Frågor ang. lakning och vattenmängder

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
audell
Satsbryggare
Satsbryggare

Frågor ang. lakning och vattenmängder

Inlägg av audell »

Hej!
Jag och en vän ska inom kort ge oss på vårt första bryggprojekt! Vi kommer att köra en helmäskning.
Receptet vi kommer att använda är grundreceptet på maltmagnus.se (klicka på ölbryggning i vänsterspalten)
men med Cascade-kottar istället för Saaz. Vi kommer också att strunta i Caraplus 150 helt och hållet,
och istället köra 0,1kg mer Pale Ale-malt.

Efter att ha spenderat timmar med att läsa här på forumet, på andra sajter och på YouTube så börjar
vi få rätt bra koll på processen. I huvudsak har dock två frågetecken uppstått:

1. Lakning. Många beskriver hur man bör bygga ett lakkärl, mha två jäshinkar osv. Det är ju helt klart
ett alternativ, men i receptet jag länkade till så står det att man bara kan använda en vanligt saftsil.
Vad finns det för nackdelar med att göra det så enkelt? Även med den metoden bör man väl kunna plocka
ur de första litrarna och hälla dem genom silen (och således maltbädden i silen) igen, för att få en klarare vört?

2. Vätskemängd. I receptet ovan så står till exempel följande i mäskningsstadiet:
Häll i 14 L vatten i grytan (3L vatten per kg malt (4.6 x 3 =13.8)

Vilken av de siffrorna är det som bestämmer den slutliga mängden, alltså den som går i jäskärlet?
Onekligen kommer ju också en del vatten koka bort. Ska man kompensera för det under vörtkoket,
under lakningen, eller i jäskärlet?

Tack för ett fantastiskt forum, och hoppas någon vill hjälpa två sökare på hembryggningens snåriga stigar!
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Frågor ang. lakning och vattenmängder

Inlägg av Mattias »

Om NI är ute efter enkelheten och har en stor gryta så varför inte BIAB?
audell
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av audell »

Mattias skrev:Om NI är ute efter enkelheten och har en stor gryta så varför inte BIAB?
Det kanske inte är en så dum idé. Anledningen till att jag inte riktigt har tänkt göra det, är att jag inte
förstått hur man behöver modifiera receptet, om alls?

Vad tycker du/ni för övrigt om receptet? vörtkoktiden är ju väldigt lång. Bra/Dåligt?
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattias »

Man behöver inte ändra något i recepten. Med BIAB så använder man all vatten direkt i kitteln har man en mindre kittel som kanske inte kan ta hela vatten mängden så kan man använda sig utav Maxi Biab. Här har du en tråd och hur man räknar ut http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?t=886
med Maxi BIAB försvinner lite utav enkelheten men du slipper borra en massa hål i en livsmedelsgodkänd hink eller göra om en kylbox och fundera på hur mycket vatten som ska tillsättas och vilken temperatur den måste ha. osv...
Vörtkoket bör vara minst 60min så det kommer du inte ifrån jag "kokar" oftast 90min.

Bra info om BIAB: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166
audell
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av audell »

Mattias skrev:Man behöver inte ändra något i recepten. Med BIAB så använder man all vatten direkt i kitteln har man en mindre kittel som kanske inte kan ta hela vatten mängden så kan man använda sig utav Maxi Biab. Här har du en tråd och hur man räknar ut http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?t=886
med Maxi BIAB försvinner lite utav enkelheten men du slipper borra en massa hål i en livsmedelsgodkänd hink eller göra om en kylbox och fundera på hur mycket vatten som ska tillsättas och vilken temperatur den måste ha. osv...
Vörtkoket bör vara minst 60min så det kommer du inte ifrån jag "kokar" oftast 90min.

Bra info om BIAB: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166
Mattias, stort tack för dina svar hittills! Här kommer ett par till (dumma) frågor, hoppas ni står ut!

Har nu läst på ännu mer om BIAB, och det verkar som det lutar åt att vi kör på det. Verkar otroligt smidigt och
praktiskt. Två frågor dock!

Du skriver att man använder "allt vatten direkt". Vilken mängd vatten är det? Om vi säger att receptet anger
den slutgiltiga mängden i jäskärlet till 20l, hur mycket vatten ska man börja med då? En hel del lär ju koka bort.

Och hur blir det egentligen med effektiviteten med BIAB? Jag blir så förbryllad när alla pratar om hur otroligt viktigt
det är att laka låååångsamt, och sedan säger "ELLER, så kan man strunta i att laka, och bara plocka ur malten".

Tack så mkt återigen! :)
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

audell skrev:Du skriver att man använder "allt vatten direkt". Vilken mängd vatten är det? Om vi säger att receptet anger den slutgiltiga mängden i jäskärlet till 20l, hur mycket vatten ska man börja med då? En hel del lär ju koka bort.
Du behöver slutvolymen + bortkokad volym + volymen som sugs upp av malten. Exakt hur mycket det är beror en del på din utrustning, men om du utgår ifrån att 1/5 kokar bort, och malten suger upp 1 liter per kg. Så vill du ha 20 liter i hinken behöver du 25 liter i grytan, och om du använder 5 kg malt så behöver du ytterligare 5 liter vatten i mäsken. 30 liter inalles. För anteckningar så vet du efter bara någon bryggning eller två exakt hur det skall vara.
audell skrev:Och hur blir det egentligen med effektiviteten med BIAB? Jag blir så förbryllad när alla pratar om hur otroligt viktigt det är att laka låååångsamt, och sedan säger "ELLER, så kan man strunta i att laka, och bara plocka ur malten".
Långsam lakning är viktig vid flödeslakning, inte vid satslakning. Och i just lakningshänseende är BIAB en variant av satslakning.
Think globally. Drink locally.
Mattias
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mattias »

Jag vet inte hur många gånger jag måste skriva detta - BIAB har bra effektivitet om du gör det på rätt sätt.

1. Se till att du har bra krossning på din malt. Oftast bör man krossa den krossade malten om man har köpt sådan.
2. Efter mäskningen höjer du till ca 77grader låt stå 10-15 minuter.
3. Sedan tar du upp påsen lägger exempelvis ett ugnsgaller på grytan och lägger din påse på den och pressar ut all vätska med ordentlig kraft. obs!! det kan vara varmt.

OBS!!!!!!!!!!!!! DET FINNS INGEN RISK FÖR DMS, PMS, AIDS eller A.I.K som kan förstöra ditt öl - OK????

4. Att lära sin utrustning och hur din malt ska vara krossad tar tid så brygg några gånger för att optimera din utrustning jag ligger runt 80% och det är väl bra??? Med krossad malt utan att jag krossar den igen så ligger jag på drygt 70%.
audell
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av audell »

Hej alla!

Nu har vi genomfört första bryggningen! Det lönade sig verkligen att läsa på mycket innan; bryggningen klarades
av nästan helt utan överraskningar. Faktum är att det nästan gick bättre än väntat! Vi var lite oroliga för vörtkylningen,
eftersom vi inte hade någon kylspiral eller liknande. Detta löstes med kallt vatten i vörten (rent och från desinficerade flaskor)
och kokkärlet i badkar med iskallt vatten. Tror vi kylde på ungefär 30-35 minuter.

Vi använde 4,6 kg malt och hamnade på OG 1051, 15,6 liter. Är det okej värden? Enligt receptet siktade vi på 18 liter ner i jäskärlet, men vi är supernöjda ändå.

Vi hade bara två humlegivor, en på 10g 60 min, och sedan 75g 20 min. Det luktade supergott under koket, men när vi hällde ner i jäskärlet så hade nästan all god doft försvunnit. Vi har därför bestämt oss för att torrhumla, vad tror ni om det? Den sista givan var Cascade, och det är också det vi tänkte torrhumla med.

Hoppas någon har svar på funderingarna ovan, och så återkommer jag med rapporter framöver!

PS. Det står nu och bubblar i garderoben. Vilken lycka! DS.
Skriv svar