Delmäskad stout, hjälp!

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
martrox
Satsbryggare
Satsbryggare

Delmäskad stout, hjälp!

Inlägg av martrox »

Hej har precis prövat min första delmäskning efter receptet på bryggarwikin under delmäskning.
har precis gjort ett test med hydrometern, i receptet stod det att jag skulle ligga runt 1050 i OG.
Men min hamnade bara på 1032 =( jag har följt receptet till punkt och pricka, tror jag... kan nåt ha blivit fel?
eller kan det variera så mkt?
Tacksam för svar mvh Martin
martrox
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: Delmäskad stout, hjälp!

Inlägg av martrox »

Kan man tillsätta spraymalt eller socker efter att jästen är tillsatt utan att förstöra brygden??
Antar att det tar ca 2 dagar innan jäsningen tar fart?
Martin
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Det verkar som om uppskattningen att man skall hamna på 1050 är lite hög. Kanske vore 1045 troligare, beroende på
hur mycket extrakt man lyckas få ur sin malt. Att du har bara 1032 känns dock spontant för lågt. Du har 20 grader i
temperatur i vörten när du mäter?

Du kan absolut tillföra spraymalt nu. MItt förslag skulle vara att koka det med vatten, låta det svalna och sedan hälla i det.
Tänk på att det du kokar med vatten dock inte skall vara SG 1050 om du nu vill höja SG. Du måste upp högre.

Om du vill höja 18 öchslegrader och har 25 liter vört skall du ju ha i 18*25 -> 450 öchslegrader. Det är närmare 1,5 kg
spraymalt. Hade du i 3,4 kilo maltsirap till att börja med?
My hope is hops
martrox
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av martrox »

Jag kan tidigast få tag på spraymalt i morgon, i nuläget har jag 27 liter vört.
Det finns ju inte jätte mkt utrymme kvar i kärlet nu.
kan jag koka så mkt spraymalt i ca 2 liter vatten?
jag använde coopers ohumlade maltsirap på 1,5 kg styck så det saknades ju 0,4 kg redan där..
Mvh martin
martrox
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av martrox »

Ja tempen är exakt 20 grader i kärlet nu, mätte en extra gång med hydrometern nu men samma resultat!
Kan det oxå vara så att man slarvat med att tvätta ur malten ordentligt vid lakningen?
Mvh M
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

martrox skrev:Det finns ju inte jätte mkt utrymme kvar i kärlet nu.
kan jag koka så mkt spraymalt i ca 2 liter vatten?
jag använde coopers ohumlade maltsirap på 1,5 kg styck så det saknades ju 0,4 kg redan där..
De saknade 0,4 kg borde ha bidragit med 4-5 öchlsegraders skillnad på det hela tror jag.
En tanke på vad du kan göra är att ta ut några liter vört och koka dem med spraymalt och
sedan hälla tillbaka efter det svalnat. Nackdelen är infektionsrisken när du tar du tar ur vörten.
Fördelen är at du inte fyller jäskaret för mycket samt att du inte späder med mer vätska.

En annan filosofi är ju att acceptera att du kommer att få ett öl av folkölsstyrka och inte göra
något. ;)
My hope is hops
martrox
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av martrox »

Jag väljer nog att försöka tillsätta mer malt, har dock insett att det är lögn i h*****e att få tag på spraymalt i götet på en söndag! Har flängt runt i hela stan bannemej :(
Men stort tack för hjälpen iaf :)
Skriv svar