problem med 3,5%ig öl
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Åsundensbryggeri
- Helmaltsbryggare

problem med 3,5%ig öl
Jag har försökt brygga en 3,5 % öl men det slutar antingen med att den är vattnig eller för mycket maltsmak vad kan jag göra. när det gäller maltsmaken förmodar jag att jag ska minska på andra givan som är smaksättning. men vattnigheten vet jag inte vad jag ska göra åt hoppas på hjälp här
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Re: problem med 3,5%ig öl
Jag antar att du menar humlesmak, inte maltsmak? Annars verkar det inte vettigt om den samtidigt är för vattnig.
Ett sätt att öka fylligheten är att mäska vid högre temperatur så ölen inte jäser ut lika mycket. Samma utjäsningsgrad ger ett tunt öl om man börjar med lägre OG eftersom den totala mängden ojäsbara sockerarter blir mindre. Ett annat sätt är att tillsätta mer carapils/dextrinmalt för att få en mer dextrinrik vört.
För att säga mer behöver vi nog veta mer om din öl. Vad var OG, FG och BU? Vilka ingredienser? Vilken jäst?
Ett sätt att öka fylligheten är att mäska vid högre temperatur så ölen inte jäser ut lika mycket. Samma utjäsningsgrad ger ett tunt öl om man börjar med lägre OG eftersom den totala mängden ojäsbara sockerarter blir mindre. Ett annat sätt är att tillsätta mer carapils/dextrinmalt för att få en mer dextrinrik vört.
För att säga mer behöver vi nog veta mer om din öl. Vad var OG, FG och BU? Vilka ingredienser? Vilken jäst?