Hej!
Har planerat att göra en första bryggning innan året är slut. Det känns som att mitt första försök kommer bli mha BIAB-metoden för att minska ner antalet steg och förenkla processen.
Jag har hittat ett recept på Internet på en klon av Green Flash West Coast IPA. Hur gör jag om receptet till BIAB vad gäller tider och temperaturer? Finns det mer saker som jag borde tänka på som blir annorlunda med BIAB?
Receptet finns här: http://destroy.net/brewing/CYBI/Green_F ... t_IPA.html
Göra om ett recept till BIAB
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Göra om ett recept till BIAB
Kort sagt: det gör du inte. Du kör som i receptet, fast med hela volymen. Däremot låter receptets 35 minuter mäskning väldigt kort, skulle ta minst en timme för det. Kör på bara.Carlsson skrev:Hur gör jag om receptet till BIAB vad gäller tider och temperaturer? Finns det mer saker som jag borde tänka på som blir annorlunda med BIAB?
Personligen skulle jag ta ett recept med lite mindre hysterisk humling som förstaförsök dock, eftersom du har fullt upp med att hålla reda på alla andra saker den första gången...
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Göra om ett recept till BIAB
Utan att gå in på detaljer så kommer jag att tänka på att ditt mäskschema kommer att se annorlunda ut i och med att du använder HELA vattenmängden mer eller mindre på en gång. Ingen lakning alltså.