Prima Corneliusfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Prima Corneliusfat

Inlägg av bryggapa »

Hej!

Jag är rätt ny i branschen och har en liten fundering. Jag tycker om att tappa upp mitt öl på flaska, men jag skulle gärna undvika bottensatsen.
Det är nämligen så att jag råkade komma över ett corneliusfat för ett tag sedan och jag skulle väldigt gärna använda det till att tappa på flaska. Det är fullt möjligt att det blir så att jag framöver investerar i regulator och CO2 flaska om det finns möjlighet att fylla någonstans i närheten, men innan jag är där undrar jag om det är möjligt att jäsa kolsyra på fatet och tappa på flaska och därmed skjuta ett tag på den investeringen ett tag.
Mina frågor är:
1. Är det möjligt / en bra idé?
2. Behöver jag konstruera en 'hatt' liknande den man har på häverten till doppröret i fatet, för att slippa få med så mkt bottensats?
3. Naturligtvis kyler jag fatet och flaskorna ordentligt först, men räcker trycket för att tappa upp? Annars var min tanke helt enkelt en cykelventil och cykelpump för att skapa lite tryck. Tror ni det fungerar?
4. Kommer jag behöva sytråd? Hur lång ska man ha isf?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Prima Corneliusfat

Inlägg av fredrik.stahl »

1. Nej, det kommer tyvärr inte att fungera. Det är inga problem att efterjäsa på fatet och få kolsyra. Det kan bara ta lite tid innan jästen sedimenterar ordentligt i ett så stort kärl. Kallagring kan hjälpa till med det. Men den kolsyra som bildas kommer inte att räcka för att trycka ölen över till flaskorna. Man kan tappa med hävert men då kommer nog ölen att tappa mycket kolsyra.

2. Du kan överväga att kapa stigarröret lite för att inte få med så mycket bottensats. Alternativt kasserar du den första grumliga ölen. Men det är viktigt att se till att det sedimenterat ordentligt först, annars blir det många grumliga liter innan det klarnar.

3. Cykelpump kan fungera men det är stor risk att ölen blir oxiderad och smakar gammal papp. Det tar lite tid innan det märks så det funkar nog bra om man dricker ölen inom ett dygn eller så, men ska du spara flaskorna längre så bör du se upp med det.

4. Ja, sytråd är en bra idé. Längden beror på temperatur och hur mycket kolsyra du har i ölen. Börja med 2 m och korta om det går för långsamt.

Jag skulle nog rekommendera att skaffa en regulator och kolsyretub. Sodastreampatroner kan bytas in över hela Sverige och är ett bra nybörjaralternativ. Det är knepigt nog ändå att få flaskfyllning att fungera bra.
Användarens profilbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Kim »

Jag och många fler sekundärjäser på fat. Men då har vi ett fat till som vi tappar över till för att få bort bottensatsen.
Det blir då ett helt slutet system (och då använder man inte sytråd).
Men för att göra det så behövs också kolsyra för att driva över det till det nya fatet. Sedan har vi mottrycksfyllare (eller beer-gun) för att tappa det på flaska.
Å andra sidan dör man inte av bottensats i ölet och det är inget som SM-domare klankar ner på (då får det nog vara extremt).

I övrigt så är Fredriks svar ovan helt korrekta (enligt mig och många fler).

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hej!

Tack för bra svar! Har tyvärr bara ett fat och tycker om att kunna ta med mig flaskor. Problemet med bottensatsen är att den vispas upp när jag tar med ölen.
Jag har svårt att tro att ölen oxideras av att jag trycker ut den med luft, men däremot ökar jag nog risken för infektion något.
Fredrik, du är från frösön, vart köper du CO2 (om du gör det alls)?
Klas_M
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Klas_M »

Alla ställen som säljer Sodastreamer har den mindre sortens CO2-flaskor, och dom räcker rätt långt. Numera så har dessutom tex många bensinmackar sådana flaskor.

Här finns en karta med de större sodastreameråterförsäljarna
http://www.sodastream.se/sv/findreseller
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Om du fyller flaskor för att dricka samma kväll kan det funka.

Jag köper sodastreampatroner på Sjödins på Frösön - de är de enda i Östersund som fortfarande byter in de gamla flaskorna. Större tub är för tillfället en gammal brandsläckare men när den är tom tänker jag köpa en riktig tub med livsmedelsgas på Norrlands Brand i Odenskog.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hej!

Tack för alla svar!
Då ska jag kontakta Norrlands brand och höra vad det kan tänkas kosta. Tack för tipset!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Ta gärna med några bra hembrygder! De var rätt nyfikna på hembrygd när jag pratade med dem för nåt år sen och lite smörjmedel är aldrig fel.
Skriv svar