Jag håller på att bygga ett peltierkylt vattenbad för att kyla öl vid tappning. Då från rumstemp till drickbar temperatur. Jag har hört att man inte kan använda vanlig kopparrör utan bör ha ett rör som är kromat på insidan.
Stämmer detta? Och i så fall.. Av vilken anledning är det på detta viset?
Tack..
Kromat kopparrör till kylning
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Kromat kopparrör till kylning
Senast redigerad av puttelino den lördag 2011-06-18 00:16, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kromat kopparrör till kylning
Orkar inte leta i mina rapporter nu. Men minns en artikel om en undersökning om kontaminering av öl pga mässingskranar kontra rostfria. De hittade högre värden i de med mässingskranar, men även berg-och-dal värden i de med rf-kranar. Till sist hittade de problemet, det fanns en mässingskoppling/förbindelse till rf-tapparna. När denna försvann fick de helt andra värden. Nu skall det tillägas att det var väldigt låga värden rakt över, men den signifikanta och vetenskapliga skillnaden fanns. Sedan om den märks i ölet har jag ingen aning om/minns inte.
Hur förkromning påverkar vet jag dock inte, men tydligen är inte mässing/koppar bra att ha i öl-sammanhang. Kanske krom är att föredra. Men varför inte plast? Dock har plaster relativt dålig värden när det gäller värmeöverföring, men det kan ju kompenseras med lite längre ledning.
// Kim
Hur förkromning påverkar vet jag dock inte, men tydligen är inte mässing/koppar bra att ha i öl-sammanhang. Kanske krom är att föredra. Men varför inte plast? Dock har plaster relativt dålig värden när det gäller värmeöverföring, men det kan ju kompenseras med lite längre ledning.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Har inget svar på OPs fråga, men fann denna passus intressant. Kim, generaliserar du lite kring koppar och öl i allmänhet (som jag läser ovanstående mening), eller gäller detta specifikt vid kylning/servering av öl?Kim skrev: Hur förkromning påverkar vet jag dock inte, men tydligen är inte mässing/koppar bra att ha i öl-sammanhang.
Annars (om det gäller generellt) så skall jag kanske inte bygga en kylspiral av kopparrör som alla föreslår? Eller ha kopparrör i botten på en kylväska vid lakning?
Ett i mina kretsar vanligt klagomål när det gäller smaken på t ex Åbro:s produkter är att de smakar koppar eller ärg; "Som att slicka på ett gammelt torskdrag".
Kan det bero på att Åbro använder kopparpannor (har jag hört) i sin bryggprocess...?
Enl någon kemist så borde koppar inte vara så farligt vid ojäst vört.
Ph ligger normalt över 5 då.
Som jäskärl eller långtidsförvaring av fördigjäst öl kanske det är värre för då är Ph lägre.
Förr i tiden förtennade man väl kopparkärl, man kan tänka sig att det fanns en anledning.
Koppar har väl traditionellt använts flitigt i ölbryggning, ingen garanti att det är ofarligt för det!
Personligen tycker jag inte att smaken är det värsta med att slicka på ett torsk drag, utan krokarna.
/Kjell
Ph ligger normalt över 5 då.
Som jäskärl eller långtidsförvaring av fördigjäst öl kanske det är värre för då är Ph lägre.
Förr i tiden förtennade man väl kopparkärl, man kan tänka sig att det fanns en anledning.
Koppar har väl traditionellt använts flitigt i ölbryggning, ingen garanti att det är ofarligt för det!
Personligen tycker jag inte att smaken är det värsta med att slicka på ett torsk drag, utan krokarna.
/Kjell