I går tog jag dock ett jättekliv då jag skaffade mig vad jag hoppas skall bli en fantastisk maltkvarn.
Har letat prisvärda alternativ till valsverk och då funderat på pastamaskiner med egenhändigt krysslättrade valsar mm, men inte gjort slag i saken då de pastamaskiner jag hittat kostat 600+ kr och då återstår jobbet med att modda dem...
Därför har jag börjat kika på Corona-typen av kvarnar som säljs även på Humle, och billigare kopior som Victoria:
Efter att ha läst på umptillioner forum att den typen av kvarn ger ett hyfsat resultat om man gör si eller så har jag långsamt acklimatiserat mig vid tanken på att inte börja med ett valsverk.
När jag sedan hittade denna på Tradera:
kände jag mig tvungen att slå till! En 100 år gammal kvarn som väger 6 kg i gjutjärn (ev. svensktillverkad?) måste ju bara slå en splajders ny Mexico-tillverkad kvarn av tvivelaktig gjutjärnskvalitet med tennöverdrag(som Coronan beskrevs i ett forum)!
Jag får se hur den ser ut när jag får den, men jag misstänker att med lite TLC kommer den att bli finfin! Jag tänker mig en set-up liknande denna:
Man skruvar fast kvarnen i en plattform som kan stå på en hink/tunna/burk och där (om behovet finns) det är möjligt att utöka "hoppern" (vad heter intagstratten på svenska?) m h a en 2-liters petflaska med botten avskuren eller nån annan mer estetiskt tilltalande trattkonstruktion.
Nu ska jag bara fundera färdigt på mäskkärl - kylväska(som jag har) eller elgryta/Einkochautomat som jag troligtvis får köpa från tyska Amazon eller nåt. Plast, emalj eller rostfritt... decisions, decisions.