Hej!
Jag tänkte bygga mig ett mäsk och lakkärl av en kylväska med slitsade kopparrör i botten. Planen är att använda mig av lödskarvar och löda vissa fogar för att göra det enkelt att montera/demontera den. Innan jag beställer rördelarna ifrån Rinkaby så har jag ett par frågor.
1. Hårda rör eller prisolrör? Jag tänker mig att det är lättare med hårda rör då dessa är raka från början, rätt/fel?
2. Passar lödskarvar med dimension 12 (t.ex. rinkaby 3893) till ett 12mm rör?
/Christian
Rördelar till lakkärl
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
christian.einarsson
- Satsbryggare

Re: Rördelar till lakkärl
Hej!
Hårda rör !
Köp lödrördelar som redan är utkragade för överlappsskavning
de passar på resp nominell rördiameter. 3893 är helrätt, du ser ju t o m utkragningen på bilden.
Om du måste löda så använd Kadmiumfritt silverlod, men löda inte i onödan.
Min "manifold" hölls ihop av 1st liten rostfri plåtskruv genom båda rören/lagren i varje skarv,
förborrat med skruvens kärndiameter.
Tänk mycket noga på kommande rengörning efter varje användning när du lägger dina lödsksarvar
eller hellre plåtskruv genom överlappet.
Bif bild, men slitsarna ligger åt fel håll av pedagogiska skäl, slitsarna är neråtvända vid lakning.
Läs gärna den gamla tråden: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=5517 Mvh Raasken
Hårda rör !
Köp lödrördelar som redan är utkragade för överlappsskavning
de passar på resp nominell rördiameter. 3893 är helrätt, du ser ju t o m utkragningen på bilden.
Om du måste löda så använd Kadmiumfritt silverlod, men löda inte i onödan.
Min "manifold" hölls ihop av 1st liten rostfri plåtskruv genom båda rören/lagren i varje skarv,
förborrat med skruvens kärndiameter.
Tänk mycket noga på kommande rengörning efter varje användning när du lägger dina lödsksarvar
Bif bild, men slitsarna ligger åt fel håll av pedagogiska skäl, slitsarna är neråtvända vid lakning.
Läs gärna den gamla tråden: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=5517 Mvh Raasken
-
christian.einarsson
- Satsbryggare

Re: Rördelar till lakkärl
Tackar! Då har jag tänkt rätt, var mest orolig var att det fanns någon hemlig specialskala för lödskarvar som inte hade något alls med millimeter att göra.Köp lödrördelar som redan är utkragade för överlappsskavning
Definitivt! Min idé med att löda vissa skarvar är att jag inte ska behöva några andra fixeringar då kylväskans väggar håller emot. Det ska tåla även omild omrörning utan att något delar sig. När rören tas upp så ska de vara lätt att plocka isär så att varje rör har minst en ände som inte har någon lödd skarv och på så sätt blir alla delar lätta att göra rent.Tänk mycket noga på kommande rengörning efter varje användning när du lägger dina lödsksarvar
Redan gjort, det var den som gav mig idén till bygget, tack för att du la upp bilden igen.Läs gärna den gamla tråden: viewtopic.php?f=6&t=5517