Nu är vår APA färdig (men blev det så bra?) Visdom sökes.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Nu är vår APA färdig (men blev det så bra?) Visdom sökes.

Inlägg av macke »

Se nedan för sammanfattning av nyfikna frågor. Om du har en åsikt så är jag oerhört tacksam. Jag har inte turen att känna någon ölbryggare.

Då var det äntligen klart!
Efter lite missöden vid mäskningen med temperaturer som skenade så är det klart. Jag lyckades få två vänner att komma och vara med på en ölbryggning! Den nybyggda vattenkokaren på 25 liter med 4 grill-element från biltema á 500W och en jästunna kortade ner själva brygningen med hela 2 timmar (då jag kunde börja förbereda 2 timmar i förväg och ha allt vatten färdigt). De förhoppningsvis 2 nyfrälsta ölbryggarna blev imponerade över att det "bara" tog 6 timmar.
Själv är jag lite orolig över den skenande temperaturen vid mäskningen. Det var förvisso under en kort tid, men den var ändå uppe vid 80-sträcket istället för 70 vid första pausen(om det heter så), och jag försökte rädda det hela med att hälla på kallvatten så det kom ner till 70. Den höga temperaturen varade under några få minuter.
I övrigt känner jag att jag måste investera i någon form av bättre vörtkokare, då det tar helt vansinnigt lång tid mellan lakningen och vört-KOKET. Vad är acceptabelt här? Om receptet säger att koket ska vara i 60 minuter, och det tar nästan 60 minuter innan det börjar koka; varifrån ska jag mäta? Idag mätte jag ifrån och med att det började koka.
I övrigt gick bryggningen som jag hade tänkt mig, även om jästen (safale us-05) inte riktigt gjorde som den brukade vid slutskedet (suga åt såg vatten efter jag strött ut den och sedan sakta sjunka). Den sög åt sig bra, men den sjönk inte så bra. Jag vispade lite mer än jag brukar göra, för sist (när jag inte vispade så mkt) blev ölen lite sötare än vad jag ville, och jag inbillar mig att den inte jäste ut ordentligt.
Jag mätte med min sockermätare (heter det OG-värde man får ut) som visade "50" vid 20 grader celcius. Jag brukar ta ett mätrör med lite vört efter koket som jag kyler och mäter på.

För att summera:
1. Vad händer med smaken och vad är det som påverkar smaken (vad är fenoler och hur känner jag igen dem?) om jag missar temp på mäskningen och får för hög temp?
2. Vad är det för riktlinjer som gäller på tid mellan lakning och då vörten BÖRJAR koka?
3. Vad använder ni för något för att koka upp vörten? Jag har svårt att få det att koka upp, och måste ha lock på glänt för att få det att funka. (Har 1500W kokplatta och 27L alu-kastrul (gammal konserverings-apparat))
4. När receptet säger att det ska koka i 60 minuter, gäller det från att det börjar koka, eller ifrån att jag hällt över vörten i kok-kärlet efter lakningen?
5. Jag fick nästan ingen skumbildning alls den här gången. Beror det på vilken malt man använder, eller hur man malt malten? (Invigde min corona-mal idag). Använde totalt 2.9kg pale ale male malt vid mäskningen. Förra gången gjorde jag på maltmagnus recept (se maltmagnus hemsida, klicka på ölbryggning.)
6. Vad gör irish moss som jag tillsatte? Är det bara för att få ett klarare öl?
7. När jag sedan ska tappa upp ölet, och ska tillsätta socker i flaskorna; Var hittar jag info om hur man gör en sockerlösning och hur mycket ska man tillsätta en APA? Tidigare har jag tillsatt strösocker (ca 1 krm per flaska), men är lite orolig över att få i bakterier i flaskorna. Jag såg inga konstigheter (hur man nu ser det) i flaskorna sisst, förutom en flaska som hade något som flöt längst upp. Den kasserade jag.
8 I receptet jag bifogar som en bild står det "Transfer to secondare fermenter" efter två dagar. Jag undar då varför, och vad det ger om jag gör det, och vad straffet är för att inte göra det.
9. I receptet står det ett SG-mått. Jag antar att det finns en konverterare för detta så jag kan få det i OG (om det nu heter så) istället.
10. Det här med jäst.. Hur stor blir skillnaden om jag använder tex en Safale US-05 och en Safale s-04, eller den i receptet? Ska jag våga mig på en flytande jäst? Är det sån skillnad som alla verkar säga?
11. Flaskor till tappning. Var hittar jag många flaskor till en billig penning? Är det läskback som gäller? Det känns lite onödigt att jag måste köpa en massa läsk när det är flaskorna jag vill åt.

I övrigt måste jag säga att jag är helt frälst.. Efter att ha lyssnat på bryggradion i mp3-format hela veckan kan jag knappt hålla mig från att göra en sats imorn också. Det är så himla roligt.
Receptet jag bifogar smakar liknande oppigårdens golde ale, eller kanske som deras singe hop ale. Åtminstonde för mina otränade smaklökar. Jag hade nämligen turen att få smaka på det bifogade receptet för två veckor sedan, då en nybliven bekant hade bryggt det.
Tyvärr hade jag inte den jästen som receptet föreslog, så det fick bli det jag hade hemma, en Safale US-05. Jag har en Safale s-04 som jag tänkte göra på samma recept snarast, för att se om det blir någon skillnad.

Jag är tacksam för alla svar och förslag på förbättringar! Alla svar är av intresse. jag har så otroligt många frågor, men jag är rädd att många inte orkar läsa om jag frågar för mycket.. och jag tror det är på gränsen redan ;)
Bilagor
APA recept
APA recept
Antal helmaltsbryggningar: 6
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Re: Nu är vår APA färdig (men blev det så bra?) Visdom sökes

Inlägg av Kenneth »

Q1. Vad händer med smaken och vad är det som påverkar smaken
(vad är fenoler och hur känner jag igen dem?)
om jag missar temp på mäskningen och får för hög temp?
A1: Fenoler bildas under jäsningen.
Ju högre temperatur vid jäsningen, desto mer fenoler
Fenoler luktar, lösningsmedel, nagellack och liknande.
För hög temp vid mäskningen leder till högre restsömta => sötare öl.

Q2. Vad är det för riktlinjer som gäller på tid mellan lakning och då vörten BÖRJAR koka?
A2: Ingen särkild tid. Det är klart att ju fortare desto bättre,
men mest beroende på att det är tråkigt att vänta.

Q3. Vad använder ni för något för att koka upp vörten?
Jag har svårt att få det att koka upp, och måste ha lock på glänt för att få det att funka.
(Har 1500W kokplatta och 27L alu-kastrul (gammal konserverings-apparat))
A3: Jag använder min vanliga spisplatta, Ligger väl på 2300W
Lock på glänt är bra för det minskar värmeförlusterna.

Q4. När receptet säger att det ska koka i 60 minuter,
gäller det från att det börjar koka, eller ifrån att
jag hällt över vörten i kok-kärlet efter lakningen?
A4: Koktiden räknas från när vörten kokar.

Q5. Jag fick nästan ingen skumbildning alls den här gången.
Beror det på vilken malt man använder, eller hur man malt malten?
A5: Det är proteinnnehållet som avgör.
Olika malter kan ha olika proteininnehåll.
Men även beroende på mäskningen.
Om man gör en proteinrast på runt 50-55 grader så bryter man ner proteinerna.

Q6. Vad gör irish moss som jag tillsatte? Är det bara för att få ett klarare öl?
A6: Klarningsmedel

Q7. När jag sedan ska tappa upp ölet, och ska tillsätta socker i flaskorna;
A7: Det finns på nätet. Kommer inte direkt ihåg någon URL.
Men det går nog att "googla" fram.

Q8 I receptet jag bifogar som en bild står det:
"Transfer to secondare fermenter" efter två dagar.
Jag undar då varför, och vad det ger om jag gör det,
och vad straffet är för att inte göra det.
A8: Det kan vara för att avskilja druv/humlerester i ett tidigt skede.
Spelar inte någon större roll.

Q9. I receptet står det ett SG-mått.
Jag antar att det finns en konverterare för detta så jag kan få
det i OG (om det nu heter så) istället.
A9: SG (Specific Gravity) är ett mått på den relativa vikten på vörten.
OG (Original Gravity) är SG innan jäsningen börjar.
SG sjunker allteftersom jäsningen fortsätter.
När det jäst klart brukar man kalla det för FG (Final Gravity)

Q10. Det här med jäst..
Hur stor blir skillnaden om jag använder tex en Safale US-05 och en Safale s-04,
eller den i receptet? Ska jag våga mig på en flytande jäst?
Är det sån skillnad som alla verkar säga?
A10: US-05 jäser renare, S04 blir mer fruktig/estrig/fenolisk.

Q11. Flaskor till tappning.
A11: Kolla med någon mindre livsmedelsaffär om du kan få köpa tomma flaskor och backar.
På stormarknander brukar inte personalen vara lika hjälpsam.
Härliga tider, strålande tider :)
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Tack så jättemycket för bra svar!
Jag är inte jätteförtjust i sötare öler, så går det att minska restsötman på något sätt? Jag kommer jäsa på flaska, så det borde väl försvinna förr eller senare när det får stå. Hur lång tid kan det tänkas ta isf?
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Om du har för hög mäsktemperatur så bildas det längre socker-kedjor som kallas för dextriner.
Dextriner kan inte jäsas av jästen och därför hjälper det inte med längre lagring.
Vad som händer om du får för hög temperatur är att enzymerna bryts ned (denatureras).
Enzymerna är de biokemiska ämnen som bryter ner stärkelse till korta sockerarter.
Enzymer finns naturligt i malt.
Olika enzymer är olika temperaturkänsliga, i ölbryggning brukar man nämna alfa-amylas och beta-amylas.
Beta-amylaset är mer temperaturkänsligt än alfa-amylas.
Om allt beta-amylas bryts ner för tidigt innnan de hunnit göra sitt jobb så skapas mer dextriner.

Vad slutresultatet blir i ditt fall är lite svårt att direkt säga eftersom du fick ned temperaturen i mäskningen rätt fort.
Min slutsats är dock att du kommer att få rätt mycket dextriner som ger ett sötare öl.

Men det är av misstagen man lär sig.
Håll koll på temperaturen och börja gärna vid en lägre temperatur för att sakta öka upptill den temperatur som du vill ha under mäskningen. Rör om noga och håll koll på temperaturen.

Nästa gång du brygger så kommer det säkerligen att bli bättre.
Härliga tider, strålande tider :)
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Vilken kunskapsbank du är Kenneth, det här med jäsbara sockerarter var intressant. Har trott att allt "socker" jäser, men ack så fel jag hade!
APAn har jäst bra i 3 dagar (i 20 grader), men nu har den avtagit något. Men det kommer fortfarande ordentliga bubbel-burstar då och då.
Kan jag låta det jäsa ut riktigt ordentligt (för att få ner rest-sötman så gott det går), eller riskerar jag att skada jästen, och få ett dåligt kolsyrat öl?
Jag läste nånstans att man vid primningen av flaskorna ska försöka blanda ner lite bottensatts i lösnigen man tillsätter flaskorna. Som med allt annat så verkar det här vara en hel vetenskap det också.
Är tacksam för länkar och tips för att primningen ska bli så bra som möjligt. Finns det nackdelar med att tillföra bottensats till flaskorna i form av dåliga smaker osv?
martinj
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av martinj »

Q7. När jag sedan ska tappa upp ölet, och ska tillsätta socker i flaskorna;
A7. Jag använder ibland den här sidan för att beräkna hur mycket socker jag behöver för att komma upp i en viss volym av kolsyra.
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/widgets/bp.html
Rekommenderar även att du läser How To Brew från start till slut den innehåller mycket svar på alla frågor som kommer upp (en bibel för öl-bryggare) http://www.howtobrew.com/

Riktvärden för kolsyreinnehåll:
Ale 1,8 - 2,4 volym/volym
Lager 2,2 - 2,8
Veteöl 3,0 - 4,0
macke skrev: APAn har jäst bra i 3 dagar (i 20 grader), men nu har den avtagit något. Men det kommer fortfarande ordentliga bubbel-burstar då och då.
Kan jag låta det jäsa ut riktigt ordentligt (för att få ner rest-sötman så gott det går), eller riskerar jag att skada jästen, och få ett dåligt kolsyrat öl?
Låt det stå bara i 14 dar så har skall det absolut ha hunnit jäsa fullt ut och det skadar inte jästen.
macke skrev: Jag läste nånstans att man vid primningen av flaskorna ska försöka blanda ner lite bottensatts i lösnigen man tillsätter flaskorna. Som med allt annat så verkar det här vara en hel vetenskap det också.
Är tacksam för länkar och tips för att primningen ska bli så bra som möjligt. Finns det nackdelar med att tillföra bottensats till flaskorna i form av dåliga smaker osv?
Ifall man har tappat om till sekundär jäsning och det har gått lång väldigt lång tid så finns det ingen aktiv jäst kvar att jäsa ut sockret du tillsätter för kolsyran.
Du skall inte tillföra bottensats (det finns jästceller i vätskan), ifall man nu inte har någon aktiv jäst kvar så kan man tillföra pyttelite jäst innan man tappar på flaska. Men detta behöver du nog inte tänka på ifall du bara kör den i en primär jäsning som inte är längre än 14dagar.
macke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av macke »

Grymt, tack!
Användarens profilbild
petim
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av petim »

Kenneth skrev:Q1. Vad händer med smaken och vad är det som påverkar smaken
(vad är fenoler och hur känner jag igen dem?)
om jag missar temp på mäskningen och får för hög temp?

A1: Fenoler bildas under jäsningen.
Ju högre temperatur vid jäsningen, desto mer fenoler
Fenoler luktar, lösningsmedel, nagellack och liknande.
För hög temp vid mäskningen leder till högre restsömta => sötare öl.
Min erfarenhet säger att du får "folköl" vid för höga mäsktemperaturer.
Kenneth skrev:Q3. Vad använder ni för något för att koka upp vörten?
Jag har svårt att få det att koka upp, och måste ha lock på glänt för att få det att funka.
(Har 1500W kokplatta och 27L alu-kastrul (gammal konserverings-apparat))

A3: Jag använder min vanliga spisplatta, Ligger väl på 2300W
Lock på glänt är bra för det minskar värmeförlusterna.
Jag använder två Murikkabrännare. Spisplattor tar en evighet.
Kenneth skrev:Q5. Jag fick nästan ingen skumbildning alls den här gången.
Beror det på vilken malt man använder, eller hur man malt malten?

A5: Det är proteinnnehållet som avgör.
Olika malter kan ha olika proteininnehåll.
Men även beroende på mäskningen.
Om man gör en proteinrast på runt 50-55 grader så bryter man ner proteinerna.
Vetemalt funkar?
Kenneth skrev:Q10. Det här med jäst..
Hur stor blir skillnaden om jag använder tex en Safale US-05 och en Safale s-04,
eller den i receptet? Ska jag våga mig på en flytande jäst?
Är det sån skillnad som alla verkar säga?

A10: US-05 jäser renare, S04 blir mer fruktig/estrig/fenolisk.
Vad innebär Jäser renare?
Kenneth skrev:Q11. Flaskor till tappning.

A11: Kolla med någon mindre livsmedelsaffär om du kan få köpa tomma flaskor och backar.
På stormarknander brukar inte personalen vara lika hjälpsam.
33cl kostar ca 60 öre och 50 cl kostar ca 90 öre
Skriv svar